Page 16 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 16

İSTİB HABER




            İSTİB Yönetim Kurulu Sayman Üyesi ve 12. Süt Ürünleri Perakende Ticareti Komite Üyesi Recep Salih Al:

                   “PEyNİRdE KATMA dEğERLİ ÜRETİM yAPMALIyIZ”





           İstanbul  Ticaret  Borsası  yönetim  Kurulu
           Sayman  üyesi  ve  12.  Süt  ürünleri  Pera-
           kende  Ticareti  Komite  üyesi  recep  Salih
           Al, “Tarladan Sofraya” programında süt ve
           peyniri anlattı.
           Türkiye’nin  süt  üretiminin  22  milyon  120
           bin ton olduğunu ifade eden Al, “Bunun %
           90’ı inek, %6.5’i koyun ve %2.5’i de keçi
           sütü olarak üretiliyor. Dünya süt üretimine
           baktığımız zaman biz inek sütünde ilk 10’a,
           koyun sütünde ise ilk 3’e giriyoruz” dedi. Al,
           Türkiye’de klasik yöntemlerle peynir üretil-
           diğini belirtti ve şöyle devam etti:

           “üretim  fabrikasyon  değil,  klasik  yöntem-
           le  yapılıyor,  ürünler  olgunlaşmaya  dayalı.   peynir  üretmemesine  rağmen  ürettikleri   bizde bu durum yok maalesef. 2019 yılının
           Mevsimine  göre  üretimin  ardından  büyük   ürünü  katma  değerli  hale  getirip  dünyaya   sonunda süt fiyatları 2,30 lira olarak belir-
           soğuk  hava  depolarında  olgunlaşmaya  bı-  pazarlıyorlar” tespitinde bulundu.   lendi ama doğuda süt daha ucuza satılıyor,
           rakılıp, 7-12 ay sonra tüketicinin hizmetine   Katma değer ve coğrafi işaretler konusun-  çünkü alıcı yok maalesef.  Erzurum göğer-
           sunuluyor. Bu ürünler çok değerli sütlerden   da TOBB ve İSTİB’in öncülüğünde çalışmalar   miş  peyniri  henüz  kendini  duyurabilmiş
           imal ediliyor.”                     yapıldığına  işaret  eden  Al,  sözlerini  şöyle   değil. Trabzon’da Kurut peyniri var Trabzon-
                                               tamamladı:                         ludan başka bilen yok. Erzurum’da civil pey-
           Ehil  ellerde  yapılan  peynirlerin  beğenilme-                        niri var, daha çok bilinen. Batı bu peynirleri
           mesinin  mümkün  olmadığını  kaydeden  Al,   “Katma değerli ürün üretmemiz lazım. Dış   çeçil,  dil  peyniri  gibi  taze  hale  getiriyor.
           “Karışım olarak elde edilen ve mevsiminde   piyasaya açılabilmek için ambalaj ve üretim-  İstanbul’daki müşteri bu ürünlerin asıl halle-
           üretilen bu peynirleri insanlarla tanıştırma-  de hijyene dikkat etmeliyiz. Avrupa’da 2-3   riyle henüz tanışamadılar. Bazı ürünler için
           mız gerekiyor. Ön yargıları kırmamız lazım.   senelik  peynirlerle  karşılaşabiliyoruz  ama   ön yargıları kırmamız lazım.”
           ülkemiz coğrafyası çok elverişli, Erzincan tu-
           lumu, Trakya kaşarı, Ezine peyniri gibi birçok
           ürüne sahibiz ve bu ürünleri özellikle gençle-
           re tanıtmamız lazım. Bu ürünler coğrafyanın
           vermiş olduğu farklılıklar nedeniyle çeşitlilik
           gösteriyor.  Bitkilerin  farklılığının  süte  yan-
           sıması ile o sütlerden yapılan peynir çeşit-
           liliği sofralarımıza geliyor. Trabzon tereyağı
           diyoruz mesela; rengini giresun, Trabzon ve
           rize yaylalarında otlayan hayvanların verdiği
           sütten alıyor” bilgisini verdi.

           Türkiye’nin  peyniri  sevdiğini,  ülkede  195
           çeşit peynir üretildiğini söyleyen Al, “2018
           verilerine göre 756 bin ton peynir üretilmiş
           ve  tüketime  sunulmuş.  Sabahları  peynire
           yöneliyoruz.  Ama  coğrafi  işaretlerimizi  al-
           mamız gerekiyor. uluslararası pazarda tanı-
           tım yapmamız gerekiyor. Avrupa çok fazla



           14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21