Page 16 - Sayı-44 Mart Nisan 2020
P. 16
İSTİB HABER
İSTİB Yönetim Kurulu Sayman Üyesi ve 12. Süt Ürünleri Perakende Ticareti Komite Üyesi Recep Salih Al:
“PEyNİRdE KATMA dEğERLİ ÜRETİM yAPMALIyIZ”
İstanbul Ticaret Borsası yönetim Kurulu
Sayman üyesi ve 12. Süt ürünleri Pera-
kende Ticareti Komite üyesi recep Salih
Al, “Tarladan Sofraya” programında süt ve
peyniri anlattı.
Türkiye’nin süt üretiminin 22 milyon 120
bin ton olduğunu ifade eden Al, “Bunun %
90’ı inek, %6.5’i koyun ve %2.5’i de keçi
sütü olarak üretiliyor. Dünya süt üretimine
baktığımız zaman biz inek sütünde ilk 10’a,
koyun sütünde ise ilk 3’e giriyoruz” dedi. Al,
Türkiye’de klasik yöntemlerle peynir üretil-
diğini belirtti ve şöyle devam etti:
“üretim fabrikasyon değil, klasik yöntem-
le yapılıyor, ürünler olgunlaşmaya dayalı. peynir üretmemesine rağmen ürettikleri bizde bu durum yok maalesef. 2019 yılının
Mevsimine göre üretimin ardından büyük ürünü katma değerli hale getirip dünyaya sonunda süt fiyatları 2,30 lira olarak belir-
soğuk hava depolarında olgunlaşmaya bı- pazarlıyorlar” tespitinde bulundu. lendi ama doğuda süt daha ucuza satılıyor,
rakılıp, 7-12 ay sonra tüketicinin hizmetine Katma değer ve coğrafi işaretler konusun- çünkü alıcı yok maalesef. Erzurum göğer-
sunuluyor. Bu ürünler çok değerli sütlerden da TOBB ve İSTİB’in öncülüğünde çalışmalar miş peyniri henüz kendini duyurabilmiş
imal ediliyor.” yapıldığına işaret eden Al, sözlerini şöyle değil. Trabzon’da Kurut peyniri var Trabzon-
tamamladı: ludan başka bilen yok. Erzurum’da civil pey-
Ehil ellerde yapılan peynirlerin beğenilme- niri var, daha çok bilinen. Batı bu peynirleri
mesinin mümkün olmadığını kaydeden Al, “Katma değerli ürün üretmemiz lazım. Dış çeçil, dil peyniri gibi taze hale getiriyor.
“Karışım olarak elde edilen ve mevsiminde piyasaya açılabilmek için ambalaj ve üretim- İstanbul’daki müşteri bu ürünlerin asıl halle-
üretilen bu peynirleri insanlarla tanıştırma- de hijyene dikkat etmeliyiz. Avrupa’da 2-3 riyle henüz tanışamadılar. Bazı ürünler için
mız gerekiyor. Ön yargıları kırmamız lazım. senelik peynirlerle karşılaşabiliyoruz ama ön yargıları kırmamız lazım.”
ülkemiz coğrafyası çok elverişli, Erzincan tu-
lumu, Trakya kaşarı, Ezine peyniri gibi birçok
ürüne sahibiz ve bu ürünleri özellikle gençle-
re tanıtmamız lazım. Bu ürünler coğrafyanın
vermiş olduğu farklılıklar nedeniyle çeşitlilik
gösteriyor. Bitkilerin farklılığının süte yan-
sıması ile o sütlerden yapılan peynir çeşit-
liliği sofralarımıza geliyor. Trabzon tereyağı
diyoruz mesela; rengini giresun, Trabzon ve
rize yaylalarında otlayan hayvanların verdiği
sütten alıyor” bilgisini verdi.
Türkiye’nin peyniri sevdiğini, ülkede 195
çeşit peynir üretildiğini söyleyen Al, “2018
verilerine göre 756 bin ton peynir üretilmiş
ve tüketime sunulmuş. Sabahları peynire
yöneliyoruz. Ama coğrafi işaretlerimizi al-
mamız gerekiyor. uluslararası pazarda tanı-
tım yapmamız gerekiyor. Avrupa çok fazla
14