Page 44 - borsaaktuel-46-k
P. 44
İSTİB HABER
İSTİB Meclis Üyesi Çetin Topaloğlu:
“FINDIK BİZİM SARI ALTINIMIZDIR”
İstanbul Ticaret Borsası (İSTİB) Meclis Üyesi Çetin Topaloğlu, Ekotürk
televizyonunda Ahu Orakçıoğlu’nun Gıda Borsası programına konuk olarak
fındık ve kuruyemiş sektörünü değerlendirdi. Bir tarım ürünü olarak fındığın
Türkiye ihracatındaki en yüksek paya sahip ürün olduğunu belirten Topaloğlu,
“Fındık bizim sarı altınımız” dedi.
İSTİB Meclis Üyesi Çetin Topaloğlu, 2019’da
fındık ihracatından 2,8 milyar dolar gelir
elde edildiğini, bunun da Türkiye ihracatı-
nın yüzde 1,5’uğuna karşılık geldiğini söy-
ledi. Topaloğlu, “Fındığın ihracatımızdaki
payı, ihracatın düşük olduğu zamanlarda
yüzde 10’lara kadar ulaşıyormuş. Fındık
hep satılıyor. Biz dünyada fındıkta hep lider
olduk. Olmaya devam ediyoruz. Pandemi
sonrası 2019 yılının ilk üç ayında biz, 432,8
milyon dolarlık ihracat yapmışız. Şu an için
ise 557 milyon dolar ihracatımız var, artış
devam ediyor” diye konuştu. Topaloğlu,
2020 sonu ihracat rakamının 2019’u ge- pandemi dolayısıyla evde kalınca tüketi- fındıklar” şeklinde bir ayırımın olduğunu,
çerek, 3 milyar doların üzerine çıkmasını yorlar. Gıdanın tamamındaki artış bize de Türk fındığının en büyük pazarının İtalya
beklediklerini bildirdi. yansıdı. Kuruyemiş ve çikolata sektöründe olduğunu vurgulayan Topaloğlu, “O sizin
yüzde 15- 20 oranında tüketim artışı oldu” çok sevdiğiniz çikolatanın hammaddesi
“TESİSlERİMİZ AVRUPA STANDARTlARıNıN ifadelerini kullandı. Türkiye’den gidiyor. Zaten kendileri de dün-
ÜZERİNDE” Türkiye’nin pandemi şartlarını fındıkta yaya reklam yaparken Türk fındığı kullanı-
Fındık ihracatının pandemiden olumsuz olumluya çevirdiğini ve satışlarını artırdığı- yoruz diye reklam yapıyorlar. Türk fındığı
bir marka. Giresun Ticaret Borsası da yerel
etkilenmediğini, tersine artış yaşandığı- nı aktaran Topaloğlu, “Bizim en büyük artı- markasını aldı. Daha önce bizim en büyük
nı kaydeden Topaloğlu, “Bizden sonra en mız, özellikle fındık tesisleri ve kuruyemiş müşterimiz Almanya idi. Almanya’daki çiko-
büyük üretici İtalya. 125 bin ton civarında tesisleri Avrupa standartlarının üstünde. lata sektörüydü. Daha sonra Fransa, Belçi-
üretim yapıyorlar. Biz iyi olduğu zamanda Hatta karşılaştırma bile yapmadan diye- ka gibi ülkeler geliyordu. Şu anda en büyük
750 binlere kadar çıkıyoruz. Ortalamamız bilirim ki, çok üzerindeyiz. Hijyen olarak, pazarımız İtalya” bilgisini verdi.
550-650 bin ton civarında. Üretim mik- üretim kalitesi, üretim bantlarındaki dü-
tarları konusunda belirsizliklerimiz var. Bir zen, üretim planlamamız. Her anlamda biz Ambargo öncesi İran’ın da önemli fındık
sonraki sene için üretim planlaması yapıla- fındıkta lideriz. Üretiminden pazarlamasına pazarlarından biri olduğuna işaret eden To-
mıyor” bilgisini verdi. lideriz” diye konuştu. paloğlu, şunları söyledi:
Fındığın bir sanayi ürünü olduğunu ha- “İran ambargodan önce bizim için en büyük
tırlatan Topaloğlu, “Fındık aynı zamanda “TÜRK FıNDığı BİR MARKA” pazarlardan bir tanesiydi. Ambargoyla be-
çikolatanın hammaddesi. İnsanlar da bu Dünya literatüründe “Türk fındığı ve diğer raber o biraz geri geriye düştü. Şu an İtalya
42