Page 60 - borsaaktuel-46-k
P. 60

İŞ DÜNYASI & YÖNETİM





                                 Ahilik ve Kapitalizm Bağlamında



                                         Meslek ve Mesleki Eğitim









             Maçka Endüstri Meslek lisesi’nin Elektronik Bö-    ERDAL           Eğer eğitim üretim için ise Kapitalist Dünya-
             lümünü bitirdim. Ne yazık ki, 1976’da büyük      DERİNDERE         Sistemde üretimin yapısı, süreçleri ve değiş-
             bir heyecanla ve sınavla girdiğim okulumdan                        mesi eğitimi belirliyor demektir.
             1979 yılında sıkıntı ve endişe, hatta öfke ile                     Eğitim  üzerine  düşünüyor,  analizler  yapıyor
             mezun  oldum.  Yaşadığım  hayal  kırıklığı  ve                     ve çözümler arıyorsak bunu, etkin bir şekilde
             öfkeye yol açan temel sebep, ayırımcılığa uğ-                      yapabilmek ve reel sonuçlara ulaşabilmek için
             ramış olmamdı. Meslek lisesini tercih ederek,                      Kapitalist  Dünya-Sistemi  analizi  bağlamında
             bırakın  tercih  etmeyi,  sınava  girip  yarışarak,                yapmak zorundayız.
             ‘kafadan’ bir sürü şeyden vazgeçmiştim.
                                                                                Kapitalizm  Ahilikte  somutlanan  değerlerin
             İkinci sınıfa başladığımda artık ikinci sınıf bir                  adım adım ve bazen birdenbire gevşetilmesi,
             öğrenci  idim.  Bırakın  zorlaştırmayı  puanınız                   çözülmesi ve yıkılmasıyla başatlığını tesis etti.
             kaç olursa olsun BÜ ve ODTÜ hariç (Bu da be-                       Çünkü bu değerler ve bu değerlere dayalı top-
             nim için resmen benimle dalga geçilmesiydi)                        lumlar sürekli sonsuz sermaye birikimine yapı-
             hiçbir  üniversiteye  alınmıyorduk.  O  zamanki                    sal olarak karşıdırlar. Hatta öyle bir an geldi ki
             adıyla Yüksek Teknik Öğretmen Okulu’na (Şim-                       eğer kapitalizm metalaşma ve sürekli sermaye
             di Teknik Eğitim Fakültelerine dönüştüler) baş-                    birikimine karşı olan her şeyi cezalandırıyorsa
             ladığımda sıkıntılar bitmedi. 12 Eylül öncesi-  İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM  günümüzde ahilik değerlerine yapılan gönder-
             nin boğucu ortamının eşlik ettiği öfke bu defa                     me, vurgu ve övgülere de şüpheyle ve eleştirel
             Mühendislik Fakülteleriyle aynı haklara sahip olmamaya yönelmişti.
                                                                 yaklaşmalıyız. Kapitalizmin kendi karşıtlarını dahi meta süreçlerine
             Bizden sonraki nesillerin de benzer sorunları yaşamaları siyasi bazı   katarak içselleştirme kabiliyeti çok yüksektir.
             mülahazaların haricinde yapısal bazı nedenlerin olduğunu ilham etti
             bana. Kapitalist Dünya-Sistemi anlamadan, yaşadığımız dünyadaki   Kapitalist Dünya-Sistem de eğitim iki gurup insanın sürekliliğini sağ-
             hiçbir şeyi, yakın çevremizde olsun uzak çevremizde olsun, tam ola-  lamak için yapılır. Üreticiler ve Kadrolar. Üniversite eğitimi modern
             rak anlayamayız ve anlamlandıramayız.               çağda kadrolar için dizayn edilmiştir. 1950 civarında günümüzdeki
                                                                 formunu almıştır.  Bir miktar ihtiyat (yedek) ile birlikte sistemin orta
             Kapitalizmi sürekli sonsuz sermaye birikimi olarak tanımlayabiliriz.   ve üst kademelerine yönetici (Kadro) yetiştirir. Sistemin üniversite
             (ı. Wallerstein)                                    eğitimini herkese açma gibi bir amacı yoktur. Amacı tam tersidir.
             • Kapitalist Dünya-Sistem her şeyi ama her şeyi meta zincirine dâhil   Kontenjanlar optimumu yakalamak için düzenlenir. Mesleki Eğitimin
             etme eğilimindedir.                                 de modern anlamda Üniversitenin hem içinde hem dışında yaklaşık
             • Meta zincirine dâhil olan ve sermayenin sürekli birikimine katkıda   100 yıllık bir tarihi vardır. Ve bu tarih şüphesiz ki Mesleklerin Tarihi
             bulunan herkesi ve her şeyi ödüllendirir, tersine olanları cezalandırır.   ile iç içedir. Mesleklerin Tarihi de Kapitalist Üretimin tarihinden ay-
             • Kapitalizm ırkçı ve cinsiyetçidir. ırkçılığı ve cinsiyetçiliği gelenek-  rılamaz.
             sel yollarla yapmaz, hem toplar hem de dağıtır, bunu aynı anda ya-  Kapitalist üretimin temel dinamiği merkez ülkelerde (Gelişmiş Ül-
             par. En tatlı tuzağı dilimizde ‘’Nazar etme ne olur, çalış seninde olur’’   keler) katma değeri yüksek yani kar oranı yüksek, ileri teknolojiye
             deyişiyle karşılayabileceğimiz genel çabalamanın maskelediği kay-  dayanan, emek oranının düşük olduğu ve dev şirketlerin bünyesin-
             nakların eşitsiz dağılımıdır. Suni kıtlık oluşturmakta üstüne yoktur,   de tekel veya yarı tekel konumunda gerçekleşen üretimin zamanla
             bir yandan da dehşet verici bir savurganlığı yapısal hale getirmiştir.   harcıalem hale gelerek kar oranları düştüğünden küçük şirketlere ve
             • Yenilikçi, gelişmeci ve buluşçudur. Çünkü ancak bu yollarla kar   yarı çevre (Gelişmekte Olan) ve çevre (Az Gelişmiş) ülkelere kaydı-
             maksimize edilebilir ve düşen karlardan kaçınılabilir.  rılmasıdır. Bu değişmedeki temel unsur daha ucuz emek gücü ara-
             Kapitalistler ve Sosyalist ya da Komünistler eğitim konusunda aynı   yışıdır. Bu değişim dönemleri aynı zamanda krizlere tekabül eder.
             görüşü  paylaşırlar  ‘Eğitim  üretim  içindir’.  19.  Yüzyılın  sonlarında   Meslekler  ve  mesleki  eğitim  üzerine  düşünecek  ve  konuşacaksak
             anarşist Emma Goldmann hitap ettiği kitleye şöyle seslenmişti. ‘İş   her zaman  bu temel dinamiği dikkate almak zorundayız. Meslekler
             isteyin. İş vermezlerse ekmek isteyin. Ekmek vermezlerse gidin ek-  canlı varlıklar gibidir, doğarlar, gelişirler, durağanlaşırlar, sönerler
             meğinizi alın.’ Bence Ahilik iş veren, iş veremezse ekmek veren bir   ve nihayet ortadan kalkarlar. Bu döngü Kapitalist Dünya-Sistemdeki
             sistemdir. En azından bunu dert edindiğini görüyorum.  değişmelerden kaynaklanır.




           58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65