Page 61 - borsaaktuel-46-k
P. 61

İŞ DÜNYASI & YÖNETİM





            Özetle aşağıdaki önermelerde bulunabiliriz:         merkez ülkelerle Türkiye arasındaki ilişkilerin seyrinde ve özellikle
            • Teknolojiler ve üretim teknikleri sürekli ve hızla değişmekte.  yarı-çevre ülkeler arasındaki (Türkiye de bunlardan biridir) rekabetin
                                                                gelişme ve sonuçlarında yatmaktadır. Bütün bunları özetleyen cümle
            • Bilgi sürekli değişmekte.
                                                                Türkiye’nin telaffuz edilen ‘İlk 10 ekonomi arasına girmek’ hedefidir.
            • Merkez ülkelerde bilgi ekonomisi hızla kökleşirken Sürekli Eğitim
            Kavramı yerleşmiştir. Çalışanların piyasa ederlerini arttırmaları veya   Bu hedef temel olarak şunları gerektirir:
            en azından aynı seviyede tutabilmeleri için eğitim  hayat boyu de-  1. Ucuz iş gücüne dayanan, düşük katma değerli, ithalata dayalı bir
            vam etmektedir.                                     üretim yapısını hızla terk etmek.
            • Yine özellikle merkez ülkelerde ve hemen her yerde Hizmet Sek-  2. Yüksek katma değerli yani karlılığı yüksek, rekabette avantaj sağ-
            törünün  istihdam  oranı  hızla  yükselip  başat  hale  geliyor.  Burada   layan, yüksek teknolojili bilgi ekonomisini geliştirmek.
            Hizmet Sektörünün özelliklerine dikkat etmeliyiz. Hizmet İşçisinin   3. Bu ekonominin alt yapısı olan AR-GE’ yi sistemli bir şekilde oluş-
            verimliliğini ölçmek zordur ve standartlar tam anlamıyla oluşmamış-  turmak.
            tır. Dolayısıyla ücretler düşüktür.                 4. Bilgi İşlerini ve İşçilerini geliştirmek.
            • Sanayi üretimi (Özellikle emek yoğun üretim) çevre ve yarı çev-  5. İş veremediklerine ekmek vermek.
            re ülkelere kaydırıldığından bu ülkelerde yeni mesleklere ve mevcut   6. Eğitimi hedeflere uygun olarak tanzim etmek.
            mesleklerde de değişime yol açar. Eskiye oranla kalifiye eleman ihti-
            yacı artar. Meslek lisesi memleket meselesi denmeye başlar.  Son madde üzerine birkaç fikir beyan ederek yazımı tamamlamak
                                                                istiyorum.
            • Eğitim ve katma değer doğrudan ilişkilidir. Katma değeri yüksek
            sektörler daha eğitimli işgücü talep ederler.       • Mesleki Eğitimde temel amaç yarının işlerini (Katma değeri yüksek
                                                                işler) görecek bilgi işçilerini yetiştirmektir.
            • Üniversite – önlisans – lise mezunları arasındaki ücret farklılaş-
            ması değişmekte.                                    • Mesleki eğitimi sınırlı kategorilerle düşünmemeliyiz. Çıraklık Okul-
                                                                ları, Meslek liseleri, Meslek Yüksek Okulları, Mesleki Eğitim Fakül-
            • Mesleki eğitimin boyutları değişmekte.            teleri, Sürekli Eğitim Merkezleri, İşyeri Eğitimleri,  vb tüm imkan-
            • Temel eğitimin yaygınlaştırılması ve süresinin uzatılması.   ları değerlendirmeli, yeni modeller araştırmalıyız. Tüm fakültelerde
            • Genç nüfusu olabildiğince geç emek pazarına çıkarma kaygısı.  Ortak Eğitim (Co-operative Education) olasılıklarını araştırmalıyız.
            • Eğitime niçin ihtiyaç duyulur. İşçinin düşünmesini istediğiniz za-  • Sürekli değişme ortamlarında eğitimin temel amacı ana felsefeyi,
            man. İşçinin sadece emek gücüne değil zihinsel katkısına da ihtiyaç   temel mentaliteyi ve temel becerileri kazandırmak olmalıdır.
            duyduğunuz zaman.                                   • Eğitim sürekli olmalı ve hayat boyunca devam etmelidir. Kurum-
            • Bilgi İşçisinin özellikleri: İş (Task) sahipliğinden süreç  sahipliğine.  sallaşma ve içerikte bu dikkate alınmalıdır.
            Peki Türkiye için durum nedir?                      • İdari yapılar ve eğitim içeriği sürekli gözden geçirilmelidir.
            Türkiye Kapitalist Dünya-Sistem içinde bir yarı-çevre ülke konumun-  • Sanayi veya iş dünyası odaklı olmak, eğitimi iş dünyasının ihtiyaç-
            dadır. Yukarıda kısaca değindiğimiz yarı-çevre ülkelere özgü yapısal   larına göre yönlendirmek kulağa hoş gelmekte ve makul görünmekle
            özellikleri taşımaktadır.                           birlikte dikkat edilmediğinde önemli tehlikeler taşımaktadır. İşlet-
            1980’lerden itibaren ithal ikamesini terk ederek ihracat yönelimli   melerin çoğu bugüne ve bugünün ihtiyaçlarına odaklıdır ve faaliyet-
            bir ekonomi ve üretim yapısı ortaya çıkmıştır. Artık merkez ülkelerde   lerini konjonktürel olarak yönlendirirler.
            neredeyse terk edilmiş olan sanayi mallarının üretimini yapmakta-  • İnsanların çoğu eğitimi kendi ölçülerine göre arzu ettikleri bir ge-
            dır. Otomotiv, beyaz eşya gibi. Resmin diğer tarafı ise başta turizm   lire ulaşmak için araç olarak görürler. Eğer insanlar mesleki eğitim
            olmak üzere hizmet sektörünün yükselmesi, hammadde ve ara mal-  veren okulları tercih etmiyor ya da az tercih ediyorsa bunun iki sebe-
            lar ithalatının hızla artması, gelişmiş ülkelerden eski teknolojilerin   bi vardır: 1- Bu eğitimin kendilerine iş bulmakta yeterince ya da hiç
            transferi, şu anda hızla kaybolmakta olan ucuz iş gücü avantajının   faydalı olmadıklarını düşünürler. 2- Bilgileri yoktur. Bu sebeplerin
            kullanılmasıdır.  Bu  avantaj  özellikle  tekstil  gibi  emek  yoğun  sek-  ortadan kaldırılması gerekir.
            törlerde üçüncü dünyanın acımasız rekabetiyle karşı karşıyadır. Şu   • Mesleki Eğitim veren kurumlar kitleleri sokağa mümkün olduğu
            anda sahip olduğumuz iktisadi tablo krizler bir yana bırakıldığında   kadar geç salmanın aleti olmamalıdırlar.
            istihdam oluşturmayan büyümedir. Eğitim, meslek, işyeri ve ücret   • Mesleki Eğitim veren kurumlardan mezun olanlarla diğer kurum-
            arasındaki ilişkiler sorunludur.                    lardan (Üniversiteler, kolejler vs) mezun olanlar arasındaki ücret far-
            O zaman sorumuz şu: Böylesine bir ortamda genel olarak meslekler   kı her zaman dikkate alınmalıdır. Eğitimli ve ucuz işgücü oluşturmak
            ve özelde mesleki eğitim hangi çerçevede ele alınmalıdır? Türkiye’nin   gayesi mesleki eğitimde motivasyon kaynağı olamaz.
            geleceğine damga vuracak olan mesleki eğitim anlayışı ne olmalıdır?  • Mesleki Eğitim iş başı eğitimi olmadan devresini tamamlayamaz.
            Bu  soruya  verilecek  cevap  Türkiye’nin  iktisadi  politikalarıyla  doğ-  İşverenler kendilerine hazır eleman gelmesini istiyorlar. Bu ancak
            rudan  alakalıdır.  Şüphesiz  ki  bu  politikaların  tespiti  ve  uygulama   eğitim devresini başka işletmelerde tamamlamış olan elemanların
            imkanları Türkiye’nin kendi tercih ve amaçları yanında , bu tercih   istihdamıyla olur. İşverenlerin en büyük çelişkisi budur. Bu çelişkiyi
            ve amaçları da etkileyen Kapitalist Dünya-Sistemin içindeki hege-  aşacak metot en gelişmiş uygulaması ile Tıp fakültelerinde gözümü-
            monya  mücadelelerinde,  bu  mücadelelerdeki  güç  dengelerinde,   zün önündedir. Gözümüzü açalım.




                                                                                           Temmuz-Ağustos 2020 59
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66