Page 57 - Sayı-53 Eylül Ekim 2021
P. 57

EYLÜL-EKİM’21 55




            Özetle kazanç paylaşımı Performans değerleme/
            MBO virüsünden pek farklı gözükmüyor.

            Beceriye Dayalı Ücret ve Bilgiye Dayalı Ücret
            Hakkında
            Bunların gayesi övgüye değer. İnsanları daha fazla
            esneklik kazanmaya teşvik etmek. Ancak bu prog-
            ramların içinde de endişe verici bazı unsurlar var:
            •  Bir  çalışan  bir  beceriyi  kazandığından  dolayı
               dikkate değer bir ücret artışı elde etmişse ve ar-
               tık bu beceri eskimişse ne yapacaksınız? Öde-
               meyi durduracak mısınız? Yeni metotları öğren-
               mesi için süre mi vereceksiniz?
            •  Çalışanın yeni beceriyi kazandığını nasıl belge-
               lendireceksiniz? Hangi seviyede bir ustalığa ge-
               rek var? Performansın yeni seviyesinin istatistik-
               sel kontrol altında olduğuna dair veriniz var mı?
            •  Bazı insanlar esnek becerilere çok ihtiyaç duyu-  •   Performans  ve  ücret  konuları  ayrı  konulardır.   Motivasyonun en
               lan alanlarda çalışır. Bazı insanların çalıştıkları   Bunları ayrı tutun. Performans sorunlarını ücret   büyük ve gerçek
               alanlar ise esnekliğe ya hiç ihtiyaç göstermezler   çözümleriyle aşmaya çalışmayın.  kaynağı içsel
               ya da bu ihtiyaç çok azdır. Dolayısıyla bu yakla-  •   Yıllık ücret ayarlamaları bir miktar kıdem ihtiva
               şımda şans önemli bir faktördür.           edebilir.                               olandır. Ücret
            •  Pazar oranlarında bir artış gibi esneklikteki bir   •   Ücretler performansa dayalı olmamalıdır. Çün-  motive edici bir
               artış aynı kolaylıkta fark edilebilecek mi?  kü performans bazında ücret farklılaştırması ke-  unsur değildir,
            •  Performans değerlemeye benzer şekilde tehlike-  sinlikle mümkün değildir.          ancak adaletsiz
               li bir kıyaslama yapmaksızın, bilginin ve kolay   •   Amerikan iş dünyasındaki çağdaş yönetici ücret   olduğuna dair
               bulunmayan becerilerin kazanıldığının değerle-  sistemleri hiç bir makul ve gözle görülür ku-  bir algılama
               mesinden nasıl emin olabilirsiniz?         rumsal performans ölçütleriyle haklı kılınamaz.   varsa demotive
                                                          Bir Amerikan şirketindeki en yüksek yönetici   edici bir unsur
            Performansa Dayalı Ücret Hakkında             maaşı ve en düşük çalışan ücreti arasındaki fark   haline gelir.
            •  İşbirliğini engeller ve iç rekabet oluşturma eğili-  Japonya’da ve 30 yıl önce Amerika’da olandan
               mindedir.                                  kat kat yüksektir. CEO’lara ortalama bir çalışan-
            •  Az ücretle işçi çalıştıran, sağlığa zararlı olabilen   dan 187 kat daha fazla ödenmektedir. 1970lerin
               işyerlerine sebebiyet verebilir.           ortalarında bu 41 idi. Japonya’da oran 10 dur.
                                                       •   Bazı Amerikan şirketleri bu farkı artık sabitli-
            •  Çalışanların  daha  vasat  işlere  geçmesini  teşvik
               eder. Bu da kurumu, yoğun ve yüksek kalite   yorlar. Mesela Herman Miller’da oran 20 dir.
               standartlarına dayalı rekabete karşı daha savun-  •   Bir ücret sisteminde hem rakamsal hem de ra-
               masız kılar.                               kamsal olmayan ödemeler vardır. Rakamsal
                                                          olmayan ödemeler (Takım desteği, meydan
            •  Çalışanlar  yaşlandıkça  ve  yavaşladıkça  ücretle-
               ri azalır. Bazıları bunda sorun görmez. Bizim   okuma, güven, saygı, emniyet, gurur, huzur,
               içinse bu bir kuruma en güzel yıllarını vermiş   mutluluk) diğer kurumlardan gelen cazip teklif-
               kişilere kaba bir yaklaşımdır. (Acaba bu tür ku-  lere rağmen çalışanların kurumlarında kalmala-
               rumların yöneticileri belli bir yaştan sonra kendi   rında daha etkili olabilir.
               ücretlerinden otomatik indirimler olmasını na-  •   Motivasyonun en büyük ve gerçek kaynağı içsel
               sıl karşılarlar?)                          olandır. Ücret motive edici bir unsur değildir,
                                                          ancak adaletsiz olduğuna dair bir algılama varsa
            Ücret Hakkında Bazı İlkeler                   demotive edici bir unsur haline gelir..
            •   Çalışanların ücretlemesi çalışan geribildirim sis-  Kaynak: The Leader’s Handbook, Peter R. Scholtes, McGraw-
               teminden tamamen ayrı bir süreç olmalıdır.  Hill, 1998.
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62