Page 52 - Sayı-50 Mart - Nisan 2021
P. 52
50 TİCARET VE HAYAT
İSTİKLÂL
“İstiklâl”; var olmak, bir olmak, hür olmaktır. Bütün yönleri
ve bütün anlamlarıyla. İstiklâlin marşı bize bunları ve bu
bağlamda daha nice can verici bilgelikleri bağışlar. Evet,
“Allah bu millete bir daha istiklâl marşı yazdırmasın” ve
istiklâli tam ve tüm yaşatsın. Millî şairimize rahmet olsun.
MÜRSEL SÖNMEZ
İstiklâl Marşı’mızın yüzüncü yılını kutluyoruz. Aynı mama, kimsenin buyruğu altında bulunmama,
zamanda İstiklâlimizin şairi Mehmet Âkif Ersoy’u bağımsızlık”tır. Bu tanımın esasını ise; var olma
da daha etkin ve yaygın bir biçimde anıp anlamaya direnci, yaşama arzusu ve daha da temelde kendisi
çalışıyoruz. Büyük ve şanlı bir mazinin meçhul bir olma iradesi oluşturur. Kendisi olmak bir “kendilik
gelecekle kesiştiği zamanlarda, savaşların ve yıkım- bilinci” bir kimlik sahibi olmayı gerektirir. Milleti-
ların ortasında bir şairin; hem mücadelesini, hem mizin marşı bu kimliğin ana çerçevesini çizmekte,
de o mücadelenin destanını yazmasını daha iyi an- içermektedir. Ancak zamanın epritip tavsatmasına
lamak zorundayız. Çünkü, zamanın hızla aktığı, ta- karşı bu kimlik başlık veya çizgilerinin sürekli vur-
rih zemininin uçurum ve dar geçitlerle dolu olduğu gulanması gerekmektedir.
demlerdeyiz. Yarınlarda var olmak için geçmişle yâr İstiklâl manevî açıdan bağımsızlık demektir. Bu
olmak, geçmişten ders ve ilhamlar almak gerekiyor. ise millî kimliğin ana satırlarına sadakat demek-
İstiklâl Marşı’mızda ifadesini bulan ve bizi biz ya- tir. İnançsal açıdan bağımsızlığımızı zora sokacak
pan esas doğru ve değerleri bu günün dil ve duyar- küresel bir rüzgar bizi etkilemez, çünkü, “mutlak
lığıyla yeniden ele almak durumundayız. Değişen hakikat”e dayalı ve tarih içinde hemhal olduğumuz
dil ve kelimelerin günümüzdeki anlamlarını zihni- inanç yapısı o hakikate yaslanmanın güvenini sağla-
mizde tazelerken; aynı zamanda o ruhu, o “istiklâl” maktadır. Her milletin kendisine ait inançları var-
kavram ve tutkusunu yeni nesillerin ülkü dünyası dır ve bununla kendisine kimlik oluşturur. Bizim
haline getirmenin ne kadar acil ve önemli olduğu inanç mayamız ilk insanla başlayan yüce yaratılış hi-
kayesinin tümünü kapsayan ve tüm hakikatlerle ba-
yaşadığımız zamanın karmaşasında daha da bir
anlam kazanıyor. Necip Fazıl’ın deyişiyle “ruhu rışık ve onları içeren evrensel bir özelliktedir. Beşer
desteksiz”leşen ve medya bombardımanıyla zihni aklının zorlaya zorlaya bulduğu doğru ve hakikatleri
bulandırılarak “alıklaştırılamaya” çalışılan genç ku- içinde barındırmaktadır. Dünya yaşlandıkça inancı-
şakların aidiyet ve mensubiyetlerini İstiklâl Marşı mızın gençliği ve tazeliği artmaktadır ve o “solmaz
pörsümez yeni”dir. Kezâ dilimiz bu manevî varlık
çerçevesinde oluşturmaları için bir yol açmak zo-
rundayız. Dünün dünyasında verdiğimiz kurtuluş kalemlerimizin asal değerlerindendir ki bin yılların
potasında tavlanmış, insan aklı ve duygularının res-
savaşını taçlandıran ve destanlaştıran bu marş, bu medilmesinde göz kamaştırıcı tablolar oluşturmuş
günün dünyasına düşüreceği ilhamlarla da varlık ve ve millî karakterimizin aynası olarak berrak bir su
bekamızın ana sembollerinden birisi olma özelliği gibi akmaktadır. Her ne kadar zamanın bulanık ak-
taşımaktadır.
ması ve küresel siyasal saldırı ve baskıların etkisiyle
İstiklâl Marşı, bir varlık mücadelesinin ve gelecek “ses”i kısılmaya çalışılsa da, gümrah bir ırmak ola-
umudunun kendince duası olduğu gibi, “istiklâl” rak akmaktadır. Capcanlı verimleriyle edebiyatımız
sözcüğünün tüm anlamlarıyla gerçekleşmesi azmi- ve bilim dünyamız dilimizin açtığı alanlarda yeşerip
mizi bilemelidir. İstiklâl sözlük anlamıyla “maddî filizlenmektedir. Tüm yeryüzündeki dilsizleştirme-
veya mânevî bakımdan kimseye bağlı ve tâbi ol- nin olumsuz etkilerine karşı diğer alanlardaki ba-