Page 52 - Sayı-50 Mart - Nisan 2021
P. 52

50                      TİCARET VE HAYAT




                                İSTİKLÂL






                                “İstiklâl”;  var olmak, bir olmak, hür olmaktır. Bütün yönleri

                                ve bütün anlamlarıyla. İstiklâlin marşı bize bunları ve bu

                                bağlamda daha nice can verici bilgelikleri bağışlar. Evet,
                                “Allah bu millete bir daha istiklâl marşı yazdırmasın” ve
                                istiklâli tam ve tüm yaşatsın. Millî şairimize rahmet olsun.

           MÜRSEL SÖNMEZ


                                İstiklâl Marşı’mızın yüzüncü yılını kutluyoruz. Aynı   mama, kimsenin buyruğu altında bulunmama,
                                zamanda İstiklâlimizin şairi Mehmet Âkif Ersoy’u   bağımsızlık”tır. Bu tanımın esasını ise; var olma
                                da daha etkin ve yaygın bir biçimde anıp anlamaya   direnci, yaşama arzusu ve daha da temelde kendisi
                                çalışıyoruz. Büyük ve şanlı bir mazinin meçhul bir   olma iradesi oluşturur. Kendisi olmak bir “kendilik
                                gelecekle kesiştiği zamanlarda, savaşların ve yıkım-  bilinci” bir kimlik sahibi olmayı gerektirir. Milleti-
                                ların ortasında bir şairin; hem mücadelesini, hem   mizin marşı bu kimliğin ana çerçevesini çizmekte,
                                de o mücadelenin destanını yazmasını daha iyi an-  içermektedir. Ancak zamanın epritip tavsatmasına
                                lamak zorundayız. Çünkü, zamanın hızla aktığı, ta-  karşı bu kimlik başlık veya çizgilerinin sürekli vur-
                                rih zemininin uçurum ve dar geçitlerle dolu olduğu   gulanması gerekmektedir.
                                demlerdeyiz.  Yarınlarda var olmak için geçmişle yâr   İstiklâl manevî açıdan bağımsızlık demektir. Bu
                                olmak, geçmişten ders ve ilhamlar almak gerekiyor.   ise millî kimliğin ana satırlarına sadakat demek-

                                İstiklâl Marşı’mızda ifadesini bulan ve bizi biz ya-  tir. İnançsal açıdan bağımsızlığımızı zora sokacak
                                pan esas doğru ve değerleri bu günün dil ve duyar-  küresel bir rüzgar bizi etkilemez, çünkü, “mutlak
                                lığıyla yeniden ele almak durumundayız. Değişen   hakikat”e dayalı ve tarih içinde hemhal olduğumuz
                                dil ve kelimelerin günümüzdeki anlamlarını zihni-  inanç yapısı o hakikate yaslanmanın güvenini sağla-
                                mizde tazelerken; aynı zamanda o ruhu, o “istiklâl”   maktadır.  Her milletin kendisine ait inançları var-
                                kavram ve tutkusunu yeni nesillerin ülkü dünyası   dır ve bununla kendisine kimlik oluşturur. Bizim
                                haline getirmenin ne kadar acil ve önemli olduğu   inanç mayamız ilk insanla başlayan yüce yaratılış hi-
                                                                           kayesinin tümünü kapsayan ve tüm hakikatlerle ba-
                                yaşadığımız zamanın karmaşasında daha da bir
                                anlam kazanıyor. Necip Fazıl’ın deyişiyle  “ruhu   rışık ve onları içeren evrensel bir özelliktedir. Beşer
                                desteksiz”leşen  ve medya  bombardımanıyla  zihni   aklının zorlaya zorlaya bulduğu doğru ve hakikatleri
                                bulandırılarak “alıklaştırılamaya” çalışılan genç ku-  içinde barındırmaktadır. Dünya yaşlandıkça inancı-
                                şakların aidiyet ve mensubiyetlerini İstiklâl Marşı   mızın gençliği ve tazeliği artmaktadır ve o “solmaz
                                                                           pörsümez yeni”dir. Kezâ dilimiz bu manevî varlık
                                çerçevesinde oluşturmaları için bir yol açmak zo-
                                rundayız. Dünün dünyasında verdiğimiz kurtuluş   kalemlerimizin asal değerlerindendir ki bin yılların
                                                                           potasında tavlanmış, insan aklı ve duygularının res-
                                savaşını taçlandıran ve destanlaştıran bu marş, bu   medilmesinde göz kamaştırıcı tablolar oluşturmuş
                                günün dünyasına düşüreceği ilhamlarla da varlık ve   ve millî karakterimizin aynası olarak berrak bir su
                                bekamızın ana sembollerinden birisi olma özelliği   gibi akmaktadır. Her ne kadar zamanın bulanık ak-
                                taşımaktadır.
                                                                           ması ve küresel siyasal saldırı ve baskıların etkisiyle
                                İstiklâl Marşı, bir varlık mücadelesinin ve gelecek   “ses”i kısılmaya çalışılsa da, gümrah bir ırmak ola-
                                umudunun kendince duası olduğu gibi, “istiklâl”   rak akmaktadır. Capcanlı verimleriyle edebiyatımız
                                sözcüğünün tüm anlamlarıyla gerçekleşmesi azmi-  ve bilim dünyamız dilimizin açtığı alanlarda yeşerip
                                mizi bilemelidir. İstiklâl sözlük anlamıyla “maddî   filizlenmektedir. Tüm yeryüzündeki dilsizleştirme-
                                veya mânevî  bakımdan  kimseye bağlı  ve tâbi ol-  nin olumsuz etkilerine karşı diğer alanlardaki ba-
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57