Page 56 - Sayı-50 Mart - Nisan 2021
P. 56

54                    İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM




                                PERFORMANS DEĞERLEMENİN


                                SORUNLARI (2)





                                PERFORMANS DEĞERLEMENİN TÜM ÇEŞİTLERİNDE      değerlendirilen kişinin yeterliliğinden veya yeter-
                                VAROLAN TEMEL ÜÇ HATA                         sizliğinden kaynaklandığını, performansın sistemik
                                                                              herhangi bir sebebi olmadığını varsayar.
                                • İşe Yaramıyor.
                                                                              -  Dolayısıyla, herhangi bir değerlendirme politika-
                                   - Performans Değerlemeyi kullanarak daha iyiye gi-  sına yönelik şu soruların sorulması gerekir :
                                   den bir kurum olduğunu gösteren geçerli bir araştır-
                                   ma yoktur.                                     • Herhangi bir veri var mı? Sadece bir yargı mı
                                                                                 söz konusu?
                                   - Performans Değerlemelerden kazanılan göre, geçerli         • Gözden geçirme sistemin bir parçasından mü-
           ERDAL DERİNDERE         araştırmalarla teyit edilmiş uzun vadeli faydalar yoktur.  teakip diğer parçasına mı? Yoksa bir üstten asta
                                   -  Araştırmalara göre Performans Değerleme Sistem-  doğru mu?
                                   lerinin %90 dan fazlası başarısızdır.
                                                                                 •  Doğrudan  sürecin  iyileştirilmesiyle  mi  alakalı,
                                • Performans Değerlemeleri genellikle bireylere odakla-  yoksa bireylerin veya grupların sorumluluğu ile mi?
                                nır, bazen de gruplara. Her ikisi de yanlış hedeftir.
                                                                              - Bu üç soru performans değerleme programlarının
                                   -  Buradaki yanlış varsayım, iyileştirmelerin belli bir   çoğunun, çoğu yanlışlıklarının sınıflandırılıp çözül-
                                   zamandaki bir çalışan veya bir grup çalışan tarafın-  mesine yardım eder.
                                   dan gerçekleştirildiğidir.
                                   -  Problemlerin çoğu ve dolayısıyla iyileştirme fırsat-   PERFORMANS DEĞERLEME VE MOTİVASYON
                                   larının çoğu sistemlerden ve süreçlerden kaynaklanır,   • Performans değerleme içsel motivasyon yerine dışsal
                                   birey olsun grup olsun çalışanlardan kaynaklanmaz.   motivasyona bel bağlamanın örneklerinden biridir.
                                   -  Grup değerleme birey değerlemeden daha iyi de-  • Dışsal Motivasyon :
                                   ğildir. Grubu veya bireyi senede bir yerine mesela      - İşe yaramaz (ancak bazı basit aktiviteler için ve kısa
                                   dört defa değerlendirmek performans değerlemenin   vadeli olarak yarayabilir.)
                                   daha sağlıklı olmasını getirmez.
                                                                              - Motive eden ve motive edilen arasındaki ilişkiyi etki-
                                   -  Bu dört defa daha kötüdür.              ler. Denklik ilişkisi yerine hamilik ilişkilerini doğurur.
                                • Performans Değerleme bir yargıdır. Geribildirim değildir.     - Motive edilen tüm bireyler arasındaki ilişkileri et-
                                   -  Yargı hiyerarşik bir etkileşimdir.      kiler. Yetişkin ilişkileri yerine çocuksu ilişkilere mah-
                                   -  Geribildirim sistemsel bir etkileşimdir.  kum eder.
                                   -  Organizasyonel olarak geri bildirim, sistemin bir    PERFORMANS DEĞERLEME VE TAKIM ÇALIŞMASI
                                   parçasının bir sonraki parçaya ya da safhaya bilgi te-
                                   min etmesidir.                          • Performans değerlemenin etkileşimi ile takım çalışma-
                                                                           sının etkileşimi (Dinamikleri) birbirinden farklıdır.
                                   -  Geribildirim sistemiktir, hiyerarşik değildir. Hiye-
                                   rarşik bir ilişki, kaçınılmaz olarak, bilgi alışverişinin      - Performans beklentileri ve gözden geçirme söz ko-
                                   doğasını yargısal bir eyleme dönüştürür.   nusu olduğunda, her bir çalışan yöneticisiyle tekil
                                                                              bir ilişki içindedir.
                                   -  Geribildirim, yargı şeklinde değil, veri formatında
                                   olmalıdır.  Veri genellikle istatistikseldir.  Yargı, bir      - Takım çalışmasında her bir çalışanın diğer takım üye-
                                   diğer kişiye açıkça veya üstü kapalı, doğru, yanlış,   leriyle karşılıklı bağımlılık ve beklentiler ilişkisi vardır.
                                   iyi, kötü gibi nitelikler izafe edilmesidir.     - Bazen çalışanlar yöneticinin ve takımın beklentile-
                                                                              ri arasında seçim yapmak zorunda kalabilirler. Ça-
                                   -  Geribildirimin gayesi sürecin iyileştirilmesidir.
                                                                              tışma göreceli önemsiz ve halledilebilir (İki olayın
                                   -  Performans değerlemede de ifade edilen niyet iyileş-  aynı takvim zamanında yer alması) veya önemli ve
                                   tirme olabilir, ancak formatı sınıflandırma ve yargıdır.  ciddi (Felsefeler, öncelikler, metotlar) olabilir.
                                   -  Bu değerlendirilen kişinin ilerlemesinden daha      - Genellikle böyle durumlarda takımın beklentile-
                                   çok, o kişinin kontrolü ile ilgilidir.     rinin karşılanması ikinci plana konup yöneticilerin
                                   -  İyileştirmeye yönelik veri, sonuçların ortaya çıkış   beklentileri öne çıkar.
                                   kalıplarını ve değerlendirilen performansa yol açan   • Bir yöneticinin, takımın herhangi bir üyesini değer-
                                   sistemik sebepleri keşfetmeye yöneliktir.  lendirirken, ayırt etme feraseti göstermesi istenir ki bu
                                   -  Yargıda bulunmak, sonuçlara yol açan sebeplerin,   neredeyse imkansıza yakın bir şeydir.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61