Page 52 - Sayı-51 Mayıs Haziran 2021
P. 52

50                    İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM




                                PERFoRMANS YÖNETİMİ (3)









                                KAHRAMANLAR VE SuçLuLAR                    ğindiğimiz varsayımlar ve önermeler var.
                                                                           • Yöneticilerin çoğu, performansı sürekli ve tutarlı
                                Popüler kültür, özellikle ABD kaynaklı olanı, eğer
                                yanlışlar düzelecekse bu kahraman bireylerin sıra-  olarak ortalamanın altında veya üstünde olan çalı-
                                dışı gayretleriyle  olur kolektif varsayımını  körük-  şanları objektif, doğru ve hassas tanımlayabilecekle-
                                ler. Sistem çözümlerin kaynağı olmaktan daha çok   rine sarsılmaz bir şekilde inanıyorlar.
                                problemlerin kaynağı olarak görülür.       •  Aynı  şekilde,  bu  performansın,  olumlu  ya  da

           ERDAL DERİNDERE      Ayın, Yılın Personeli                      olumsuz, bilançonun toplamına belirgin bir tarzda
                                                                           katkıda bulunduğuna inanıyorlar.
                                Zoraki ve Suni Kıtlık
                                                                           • İşte bu mantık performans değerlemeleri destekli-
                                Niye Ayın veya Yılın Yöneticisi Seçilmez?
                                                                           yor ve şu şekilde işliyor :
                                SıRADışı PERFoRMANS GÖSTEREN KİMDİR?          • İyi çalışanlar ve kötü çalışanlar vardır.
                                Bazı mitler :                                 • İyileri kötülerden ayırt edebiliriz.
                                • İyi olsun kötü olsun sıradışı performansı ve sıra-     • İyi çalışanlar kurumun refahına ve net çıktıla-
                                dışı performans gösterenleri tanımlamak kolaydır.  rına pozitif katkıda bulunurlar.
                                • Bu yöndeki yargımız doğru ve güvenilirdir.     • Kötü çalışanlar kurumun performansı için za-
                                • Kurumsal başarı bireylerin sıradışı performansına   rarlıdır.
                                dayanmalıdır.                                 • Performans değerleme bireysel iş sorumluluk-
                                                                           larını netleştirmeye, çalışanları kurumun hedefleriy-
                                 İSTATİSTİKSEL YAKLAşıM                    le uyumlu hale getirmeye, çalışanları yükümlülük-
                                • Yapılan her işte varyasyon vardır.       lerinden sorumlu kılmaya ve onları sürekli iyileşme
                                                                           yolunda motive etmeye hizmet eder.
                                 SıRADışı PERFoRMANS NE DEMEKTİR?          • Çalışmanın doğası, kurumlar ve insanlar hakkın-
                                •  Sıradışı  olan  psikolojik  olarak  veya  istatistiksel   da dile getirilmeyen varsayımlar ve inançlar.
                                olarak tanımlanabilir.                     • Hepsinin temelinde, yöneticilerin kontrol sağla-
                                • Yöneticilerin çoğu sıradışı kavramını tanımlarken   mak isteği ya da kontrol hayali var.
                                istatistiksel yaklaşımı kullanmaz.         • Yöneticiler çeşitli sebeplerle işin içinde olmadıkça
                                • Öngörülebilir varyasyon alanının istatistiksel ola-  (Somut iş ve çalışanlardan uzak oldukça) motivas-
                                rak ötesinde olan bir sistem, süreç, metot ya da çalı-  yon ve kontrol konusunda yapabilecekleri tek şey
                                şanın performansı, sıradışı olarak tanımlanır.  dışsal motivasyonu kullanmaya çalışmak ve bunun
                                • Bu açıdan bakıldığında sıradışı nadirdir ve ortaya   en uygun yolu olarak gördükleri performans değer-
                                çıktığını keşfetmek zordur.                lemeyi icra etmektir.
                                • Çoğu durumda sıradışı olarak tanımladığımız şey
                                aslında sistemlerimiz ve süreçlerimiz içine gömülü    ÜSTÜN SİSTEMLER, ÜSTÜN İNSANLAR ZıTLığı
                                olan varyasyondan başka bir şey değildir. Dolayısıy-  o Liderler için uygun bir soru : Kontrolü kurumun
                                la sıradışı olarak tanımlanan şeylerin çoğu aslında   neresinde uygulamalıyım?
                                şanslı veya şanssızdır.                       • Liderler tek tek çalışanların iş performansını
                                                                           kontrol etme peşinde olmamalıdırlar. Çünkü bunu
                                ÖYLEYSE NEDEN PERFoRMANS DEğERLEMELERİ YAPıLıYoR?  başaramazlar ve denerlerse her şeyi daha da kötüleş-
                                • Çünkü işe yaradığı düşünülüyor.          tirirler.
                                • Çünkü bu uygulamaların ardında daha önce de-     • Liderler genellikle maliyetleri kontrol altında
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57