Page 54 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 54
52
52 ARAŞTIRMA DENİZHAN DERE
TÜRK TARIM VE GIDA SEKTÖRÜ uMuT VERİYOR
019 yılının son çeyreğinde gerçekleştirilen san-Mayıs aylarını kapsayan “Ramazan” süreci Türk
“Üçüncü Tarım Orman Şurası”nda ele alı- gıda sektörü başta olmak üzere, dolaylı olarak etki-
2nan Türk tarımı, tam anlamıyla piramidin lenen sektörlerin, Ramazan hazırlıkları çerçevesinde
en altından, üstüne kadar herkesin yer bulduğu bir stoklarını çoğaltmaları sayesinde, yaşanan kısa sü-
masada değerlendirilmiş oldu. reli panik havası kolaylıkla atlatıldı. Kamuoyunun
tekrar güven ortamına kavuşması sağlandı.
Tarımsal faaliyetlerimize ilişkin sorunlar ve çözüm
stratejilerine ait veriler, henüz masada iken içinde Tüm bu etkilere rağmen hızlı bir refleks göstererek,
kaldığımız Covid-19 Pandemisine, Türk tarımı ha- hem sosyal alanda hem ekonomik alanda çözüm
zırlıklıydı. odaklı politikalar yürütüldü. Üstelik bu süreç tüm
paydaşların katkı ve desteğiyle, adeta nokta atışı ka-
Hızlıca tedbirler alan Türkiye, 2020 yılında birçok
ülkede ihracat yolları kapanırken, kendi ihtiyacına rarlar ile yönetilmiş oldu.
yönelik üretimini gerçekleştirebildi ve ihracatını Sürecin hemen öncesinde 2019 yılında 16 milyar
sürdürdü. Hatta fındık ihracatı fiyatlarında ken- 974 milyon lira olan tarımsal desteklerin, 2020 yı-
di sınırlarını zorlayarak oldukça yüksek rakamlara lında nerede ise yüzde 30 oranında artırılarak 21
ulaştı. 2019’da 1 milyar 530 milyon dolarlık ihracat milyar 968 milyon lira seviyesine ulaşması, tarıma
gerçekleştirmişken, 2020 yılında Temmuz ayı itiba- verilen önemi ortaya koyarken, pandemi sürecinin
rıyla 2 milyar 209 milyon dolarlık ihracat yaptı. yaşattıkları da bu yaklaşımın ne kadar isabetli oldu-
ğunu ortaya koydu.
Pandemi fırtınasına tutulan dünyada, bu sürecin
yaratmış olduğu üretim, lojistik ve finansal süreç- Pandemi, ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada ta-
lere ilişkin olumsuz konjonktürden elbette etki- rımsal üretimin önemini çarpıcı bir şekilde ortaya
lendik. Bunun sosyal sonuçları da oldu. Pandemi koydu. Bununla birlikte kaçınılmaz bir şekilde her
sürecinin başında yaşanan kısa süreli panik havası alanda dijitalleşmeye başladık. 2020 yılının Nisan
ile gıda ürünlerine olan talep arttı. Ne var ki; Ni- ayında tanıtımı yapılan, “Dijital Tarım Pazarı”