Page 54 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 54

52
           52                        ARAŞTIRMA       DENİZHAN DERE




                                TÜRK TARIM VE GIDA SEKTÖRÜ uMuT VERİYOR









                                      019 yılının son çeyreğinde gerçekleştirilen   san-Mayıs aylarını kapsayan “Ramazan” süreci Türk
                                      “Üçüncü Tarım Orman Şurası”nda ele alı-  gıda sektörü başta olmak üzere, dolaylı olarak etki-
                                2nan Türk tarımı, tam anlamıyla piramidin   lenen sektörlerin, Ramazan hazırlıkları çerçevesinde
                                en altından, üstüne kadar herkesin yer bulduğu bir   stoklarını çoğaltmaları sayesinde, yaşanan kısa sü-
                                masada değerlendirilmiş oldu.              reli panik havası kolaylıkla atlatıldı. Kamuoyunun
                                                                           tekrar güven ortamına kavuşması sağlandı.
                                Tarımsal faaliyetlerimize ilişkin sorunlar ve çözüm
                                stratejilerine ait veriler, henüz masada iken içinde   Tüm bu etkilere rağmen hızlı bir refleks göstererek,
                                kaldığımız Covid-19 Pandemisine, Türk tarımı ha-  hem sosyal alanda hem ekonomik alanda çözüm
                                zırlıklıydı.                               odaklı politikalar yürütüldü. Üstelik bu süreç tüm
                                                                           paydaşların katkı ve desteğiyle, adeta nokta atışı ka-
                                Hızlıca tedbirler alan Türkiye, 2020 yılında birçok
                                ülkede ihracat yolları kapanırken, kendi ihtiyacına   rarlar ile yönetilmiş oldu.
                                yönelik üretimini gerçekleştirebildi ve ihracatını   Sürecin hemen öncesinde 2019 yılında 16 milyar
                                sürdürdü. Hatta fındık  ihracatı fiyatlarında  ken-  974 milyon lira olan tarımsal desteklerin, 2020 yı-
                                di sınırlarını zorlayarak oldukça yüksek rakamlara   lında nerede ise yüzde 30 oranında artırılarak 21
                                ulaştı. 2019’da 1 milyar 530 milyon dolarlık ihracat   milyar 968 milyon lira seviyesine ulaşması, tarıma
                                gerçekleştirmişken, 2020 yılında Temmuz ayı itiba-  verilen önemi ortaya koyarken, pandemi sürecinin
                                rıyla 2 milyar 209 milyon dolarlık ihracat yaptı.  yaşattıkları da bu yaklaşımın ne kadar isabetli oldu-
                                                                           ğunu ortaya koydu.
                                Pandemi fırtınasına tutulan dünyada, bu sürecin
                                yaratmış olduğu üretim,  lojistik ve finansal süreç-  Pandemi, ülkemizde olduğu gibi tüm dünyada ta-
                                lere ilişkin olumsuz konjonktürden elbette etki-  rımsal üretimin önemini çarpıcı bir şekilde ortaya
                                lendik. Bunun sosyal sonuçları da oldu. Pandemi   koydu. Bununla birlikte kaçınılmaz bir şekilde her
                                sürecinin başında yaşanan kısa süreli panik havası   alanda dijitalleşmeye başladık. 2020 yılının Nisan
                                ile gıda ürünlerine olan talep arttı. Ne var ki; Ni-  ayında tanıtımı yapılan, “Dijital  Tarım Pazarı”
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59