Page 56 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 56

54                    İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM




                                pERFORMANS YÖNETİMİ


                                VE pERFORMANS DEğERLEME (1)





                                pERFORMANS DEğERLEMENİN ARDINDAKİ          bırakılmak isterler.
                                VARSAYIMLAR                                • İnsanlar gayretlerini esirgerler ve sadece dışarıdan
                                • Değerlendirme çalışanın performansını artırır.  yöneltilen  teşvikler (havuç ve sopa) ile daha iyiyi
                                                                           yapmaya yönelirler.
                                • Değerlendirilen çalışanın sonuçlar üzerinde kont-
                                rolü vardır.
                                • Çalışanın bireysel katkısı, sistemin ve sistem için-  DERİN pROBLEMLER SİSTEMİ

           ERDAL DERİNDERE      deki diğer çalışanların ve yöneticilerin katkılarından   •  Problemler  nadiren  birbirinden  bağımsız  olarak
                                ayırt edilebilir.                          ortaya çıkar.
                                • Görünüşte aynı ekipmana, materyallere, eğitime,   • Problemler diğer problemleri bir fasit daire şek-
                                iş tariflerine vs sahip olan bütün süreçler, aslında   linde besler.
                                aynıdır.                                   • Problemlerin çoğu diğerlerinden yalıtılmış halde
                                •  Değerlendirme  standartları  iş  ve  müşteriler  için   varolmazlar.
                                oldukça önemli olan faktörlere ilişkindir.
                                • Standartlar makul ve ulaşılabilirdir.    DERİN pROBLEMLER SİSTEMİNE NE YOL AÇAR?
                                •  Bir  çalışanın  içinde  çalıştığı  her  sistem  sabit  ve   • Bu tür bir problemler sistemi esas olarak bir yö-
                                beklenen sonuçları verebilecek niteliktedir.  netim politikaları ve programları sisteminin sonu-
                                • Değerlendirme, sadece hafızanın yakın dönemde   cudur.
                                hatırladığı süreyi değil, bir değerlendirme dönemi-  • Bu yönetim politika ve programlarını uygularsa-
                                nin tümüne ait performansı kapsar.         nız bu problemleri üretirsiniz.
                                • Tüm değerlendiriciler birbirleriyle aynı değerlen-  • Bu problemlerden kurtulmak istiyorsanız, bu po-
                                dirmeyi yaparlar.                          litika ve programlardan vazgeçmeniz gerekir.
                                • Her bir değerlendirici değerlendirdikleri çalışanla-
                                rı aynı şekilde değerlendirir.
                                                                           NEDEN Bu TÜR YÖNETİM pOLİTİKA VE
                                Yukarıdaki varsayımlar genel kabul görmekle birlik-  pROGRAMLARIMIZ VAR?
                                te nadiren doğrudur.
                                                                           • Böyle bir derin problemler sistemi üreten politika
                                                                           ve programları uygulamamızın sebebi insanlar ve
                                GELENEKSEL YÖNETİMİN İNSANIN İYİ OLMADIğINA   çalışma hakkındaki inançlarımız ve öncüllerimizdir.
                                DAİR (SİNİK) GÖRÜŞLERİ                     • Örneğin, insanlara güvenmezseniz, programları,
                                Geleneksel  yönetim  pratiklerinin  kökeninde  bazı   politikaları ve müdahaleleri bu öncül üzerine inşa
                                varsayımlar ve inançlar vardır ve çoğunlukla bunlar   edersiniz.
                                sorgulanmaz. Kesin doğrular olarak kabul edilirler.
                                                                           •  Programlar,  politikalar  ve  müdahaleler  kendini
                                                                           gerçekleştiren kehanetlere dönüşür.
                                GELENEKSEL YÖNETİMİN SORGuLANMAYAN         •  İnsanlara  güvenilmez  varlıklar  olarak  davranın,
                                VARSAYIMLARI                               onlarda sizin güvenilmez olarak yorumlayacağınız
                                • İnsanlara güvenilemez.                   şekilde hareket etsinler.
                                •  İnsanlar  çalışmak  istemezler  ya  da  sorumluluk   • Varsayımlar, öncüller ve inançlar uygulamaları be-
                                kabul etmezler ya da paylarına düşen yükü omuz-  lirler, uygulamalar da problemleri doğurur.
                                lamazlar.                                  • Aşağıdaki öncüller yanlış ve sistemsel düşünceye
                                • İnsanlar öğrenmek ve gelişmek istemezler. Rahat   aykırıdır.
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61