Page 56 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 56
54 İŞ DÜNYASI VE YÖNETİM
pERFORMANS YÖNETİMİ
VE pERFORMANS DEğERLEME (1)
pERFORMANS DEğERLEMENİN ARDINDAKİ bırakılmak isterler.
VARSAYIMLAR • İnsanlar gayretlerini esirgerler ve sadece dışarıdan
• Değerlendirme çalışanın performansını artırır. yöneltilen teşvikler (havuç ve sopa) ile daha iyiyi
yapmaya yönelirler.
• Değerlendirilen çalışanın sonuçlar üzerinde kont-
rolü vardır.
• Çalışanın bireysel katkısı, sistemin ve sistem için- DERİN pROBLEMLER SİSTEMİ
ERDAL DERİNDERE deki diğer çalışanların ve yöneticilerin katkılarından • Problemler nadiren birbirinden bağımsız olarak
ayırt edilebilir. ortaya çıkar.
• Görünüşte aynı ekipmana, materyallere, eğitime, • Problemler diğer problemleri bir fasit daire şek-
iş tariflerine vs sahip olan bütün süreçler, aslında linde besler.
aynıdır. • Problemlerin çoğu diğerlerinden yalıtılmış halde
• Değerlendirme standartları iş ve müşteriler için varolmazlar.
oldukça önemli olan faktörlere ilişkindir.
• Standartlar makul ve ulaşılabilirdir. DERİN pROBLEMLER SİSTEMİNE NE YOL AÇAR?
• Bir çalışanın içinde çalıştığı her sistem sabit ve • Bu tür bir problemler sistemi esas olarak bir yö-
beklenen sonuçları verebilecek niteliktedir. netim politikaları ve programları sisteminin sonu-
• Değerlendirme, sadece hafızanın yakın dönemde cudur.
hatırladığı süreyi değil, bir değerlendirme dönemi- • Bu yönetim politika ve programlarını uygularsa-
nin tümüne ait performansı kapsar. nız bu problemleri üretirsiniz.
• Tüm değerlendiriciler birbirleriyle aynı değerlen- • Bu problemlerden kurtulmak istiyorsanız, bu po-
dirmeyi yaparlar. litika ve programlardan vazgeçmeniz gerekir.
• Her bir değerlendirici değerlendirdikleri çalışanla-
rı aynı şekilde değerlendirir.
NEDEN Bu TÜR YÖNETİM pOLİTİKA VE
Yukarıdaki varsayımlar genel kabul görmekle birlik- pROGRAMLARIMIZ VAR?
te nadiren doğrudur.
• Böyle bir derin problemler sistemi üreten politika
ve programları uygulamamızın sebebi insanlar ve
GELENEKSEL YÖNETİMİN İNSANIN İYİ OLMADIğINA çalışma hakkındaki inançlarımız ve öncüllerimizdir.
DAİR (SİNİK) GÖRÜŞLERİ • Örneğin, insanlara güvenmezseniz, programları,
Geleneksel yönetim pratiklerinin kökeninde bazı politikaları ve müdahaleleri bu öncül üzerine inşa
varsayımlar ve inançlar vardır ve çoğunlukla bunlar edersiniz.
sorgulanmaz. Kesin doğrular olarak kabul edilirler.
• Programlar, politikalar ve müdahaleler kendini
gerçekleştiren kehanetlere dönüşür.
GELENEKSEL YÖNETİMİN SORGuLANMAYAN • İnsanlara güvenilmez varlıklar olarak davranın,
VARSAYIMLARI onlarda sizin güvenilmez olarak yorumlayacağınız
• İnsanlara güvenilemez. şekilde hareket etsinler.
• İnsanlar çalışmak istemezler ya da sorumluluk • Varsayımlar, öncüller ve inançlar uygulamaları be-
kabul etmezler ya da paylarına düşen yükü omuz- lirler, uygulamalar da problemleri doğurur.
lamazlar. • Aşağıdaki öncüller yanlış ve sistemsel düşünceye
• İnsanlar öğrenmek ve gelişmek istemezler. Rahat aykırıdır.