Page 57 - Sayı-52 Temmuz Ağustos 2021
P. 57
TEMMUZ-AĞUSTOS’21 5555
TEMMUZ-AĞUSTOS’21
* TÜRKİYE CEVİZ ÜRETİMİ DAĞILIMI / KAYNAK: TARIMSAL EKONOMİ VE POLİTİKA GELİŞTİRME ENSTİTÜSÜ
HANGİ ÜLKELERE İHRACAT YAPILIYOR? yıl boyu pazarda kalması mümkün olacaktır ve bu
sayede fiyatların düşük olduğu dönemlerde de de-
Türkiye ceviz üretiminde dünyada 4. sırada olma- polarda muhafaza edilebilecektir. Kabuklu ceviz de
sına rağmen; bu üretim kendi ihtiyacını bile karşı- Lisanslı Depolarda muhafaza edilerek uygun şart-
lamamaktadır. Türkiye ceviz ithal eden bir ülkedir.
larda (nem, sıcaklık, koku vb.) bekletilmelidir.
Türkiye’deki meyve veren ceviz ağaç sayısı 2006 yı-
lında 4.595.000 adet iken üretim miktarı 129.614 Ceviz ağacının yan ürünleri; yeşil kabuk ve yaprak-
tondur. Toplam ağaç sayısı 2020 yılında 24.067.000 tır. Ağacın bu kısımları; boya ile ilaç sanayinde kul-
adet ağaç sayısına ve 286.706 ton yıllık üretim mik- lanılmaktadır. Kahverengi kabuk; yakacak olarak ve
tarına ulaşılmıştır (TÜİK, 2021). sunta-MDF sanayinde kullanılmaktadır.
Türkiye’nin 2020 yılı itibariyle ağaç başına orta- Ceviz içi üzerinde yapılacak her işlem ürünün kat-
lama ceviz verimi 2006 yılına göre %28,57 düşüş ma değerini artıracaktır. Kabuğu kırılıp iç ceviz ola-
göstermiştir. Verimsizliğinin nedeni, üreticilerin rak satışa sunulduğunda fiyatı x birim iken 2x birim
bilinçsiz ceviz yetiştiriciliği yapması, kapama bah- olarak döviz cinsinden ihraç edilebilir. İç ceviz işlen-
çelerden elde edilen cevizlerde standardın olmaması dikçe değeri daha da artacaktır.
ile açıklanabilmektedir.
Ceviz ülke ekonomisi için çok faydalı bir ürün ola-
Dünya genelinde cevizden en iyi geliri elde eden bileceğinden; ceviz ağacı yatırımlarına teşvikler ve-
ülkeler ABD ve Fransa’dır. Bu iki ülkenin ceviz de- rilmeli ve uzun vadeli planlar yapılmalıdır.
ğerini artırmak için üretimde eğitici uygulamalara
yöneldikleri, Ar-Ge çalışmaları yaparak İnovatif
ürünler geliştirdikleri ve pazarlama sistemlerini ge-
liştirdikleri görülmektedir.
Türkiye’nin ceviz ihracatı yaptığı başlıca ülkeler;
Hindistan, Suudi Arabistan (bu sene kısıtlamalar
oldu), Mısır, İspanya, Irak, Tunus ve diğer ülkelerdir.
Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz İSTİB Ku-
ruyemiş ve Kuru Meyve Ticareti Komite Üyesi Talat
Yaman; sektörü, yaşadığı sorunları ve bu durumun
değişmesi için yapılması gerekenleri şöyle özetledi:
Ceviz ihracatını artırmak için cevizin işlenmesine
yönelerek daha fazla iç ceviz üretilmesi ve ceviz ka-
litesinin artırılarak katma değerli bir ürün haline
getirilmesi gerekmektedir.
Cevizin işlem görmesiyle elde edilen ürünler de-
polanıp, yılın farklı dönemlerinde satışa sunularak * CEVİZ TEDARİK ZİNCİRİ / KAYNAK: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, ZİRAAT FAKÜLTESİ, TARIM EKONOMİSİ BÖLÜMÜ