Page 57 - Sayı-52 Temmuz Ağustos 2021
P. 57

TEMMUZ-AĞUSTOS’21 5555
                                                                                                TEMMUZ-AĞUSTOS’21

























            *  TÜRKİYE CEVİZ ÜRETİMİ DAĞILIMI / KAYNAK: TARIMSAL EKONOMİ VE POLİTİKA GELİŞTİRME ENSTİTÜSÜ
            HANGİ ÜLKELERE İHRACAT YAPILIYOR?          yıl boyu pazarda kalması mümkün olacaktır ve bu
                                                       sayede fiyatların düşük olduğu dönemlerde de de-
            Türkiye ceviz üretiminde dünyada 4. sırada olma-  polarda muhafaza edilebilecektir. Kabuklu ceviz de
            sına rağmen; bu üretim kendi ihtiyacını bile karşı-  Lisanslı Depolarda muhafaza edilerek uygun şart-
            lamamaktadır. Türkiye ceviz ithal eden bir ülkedir.
                                                       larda (nem, sıcaklık, koku vb.) bekletilmelidir.
            Türkiye’deki meyve veren ceviz ağaç sayısı 2006 yı-
            lında 4.595.000 adet iken üretim miktarı 129.614   Ceviz ağacının yan ürünleri; yeşil kabuk ve yaprak-
            tondur. Toplam ağaç sayısı 2020 yılında 24.067.000   tır. Ağacın bu kısımları; boya ile ilaç sanayinde kul-
            adet ağaç sayısına ve 286.706 ton yıllık üretim mik-  lanılmaktadır. Kahverengi kabuk; yakacak olarak ve
            tarına ulaşılmıştır (TÜİK, 2021).          sunta-MDF sanayinde kullanılmaktadır.
            Türkiye’nin 2020 yılı itibariyle ağaç başına orta-  Ceviz içi üzerinde yapılacak her işlem ürünün kat-
            lama ceviz verimi 2006 yılına göre %28,57 düşüş   ma değerini artıracaktır. Kabuğu kırılıp iç ceviz ola-
            göstermiştir.  Verimsizliğinin nedeni, üreticilerin   rak satışa sunulduğunda fiyatı x birim iken 2x birim
            bilinçsiz ceviz yetiştiriciliği yapması, kapama bah-  olarak döviz cinsinden ihraç edilebilir. İç ceviz işlen-
            çelerden elde edilen cevizlerde standardın olmaması   dikçe değeri daha da artacaktır.
            ile açıklanabilmektedir.
                                                       Ceviz ülke ekonomisi için çok faydalı bir ürün ola-
            Dünya genelinde cevizden en iyi geliri elde eden   bileceğinden; ceviz ağacı yatırımlarına teşvikler ve-
            ülkeler ABD ve Fransa’dır. Bu iki ülkenin ceviz de-  rilmeli ve uzun vadeli planlar yapılmalıdır.
            ğerini artırmak için üretimde eğitici uygulamalara
            yöneldikleri,  Ar-Ge  çalışmaları  yaparak  İnovatif
            ürünler geliştirdikleri ve pazarlama sistemlerini ge-
            liştirdikleri görülmektedir.

            Türkiye’nin ceviz ihracatı yaptığı başlıca ülkeler;
            Hindistan, Suudi Arabistan (bu sene kısıtlamalar
            oldu), Mısır, İspanya, Irak, Tunus ve diğer ülkelerdir.
            Konuyla ilgili görüşlerine başvurduğumuz İSTİB Ku-
            ruyemiş ve Kuru Meyve Ticareti Komite Üyesi Talat
            Yaman; sektörü, yaşadığı sorunları ve bu durumun
            değişmesi için yapılması gerekenleri şöyle özetledi:

            Ceviz ihracatını artırmak için cevizin işlenmesine
            yönelerek daha fazla iç ceviz üretilmesi ve ceviz ka-
            litesinin artırılarak katma değerli bir ürün haline
            getirilmesi gerekmektedir.
            Cevizin işlem görmesiyle elde edilen ürünler de-
            polanıp, yılın farklı dönemlerinde satışa sunularak   *  CEVİZ TEDARİK ZİNCİRİ / KAYNAK: ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ, ZİRAAT FAKÜLTESİ, TARIM EKONOMİSİ BÖLÜMÜ
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62