Page 35 - Sayı-59 Eylül-Ekim 2022
P. 35

KİTABİYAT           EYLÜL-EKİM 3333
                                                                                                      EYLÜL-EKİM



            ÖDÜLLER TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINI NASIL ETKİLER?
                                                                               KATEGORİ YÖNETİMİ VE ANALİTİK
            Öncelikle araştırma sonuçları 53.868 kişiyle yapılmış bir anketle elde edilmiş. Baş-  PERAKENDECİLİK
            ta da belirttiğim gibi en çarpıcı sonuç, “ödül” denen, nakit veya puan teklifleri
            karşısında tüketicilerin yüzde 97’si, tercih ettikleri markaya sadık kalmayacağını   Alpaslan Öztaş
            belirtiyor. Influence Mobile’ın sitesinde bu oranın nedenlerinin sorgulandığı bir   Yazarının tecrübelerine da-
            yorum ve açıklama yok. Bence hem şirketin faaliyet alanı ve hedef kitle seçimi, hem   yanarak hazırladığı Kate-
            de anketin gerçekleştirildiği internet ortamı dolayısıyla, su götürür bir oran bu…  gori Yönetimi ve Peraken-
                                                                               decilik ile ilgili analizler,
            “Yeni bir marka denemeyi düşünmenize ne sebep olur?” sorusuna verilen cevap-  yöntemler ve çözümler içe-
            lar ise sırasıyla şöyle:                                           ren kitapta, küçük esnafın
                                                                               birlik haline gelebilmesi
            Yüzde 33 Arkadaş tavsiyesi                                         için hazırlanan ‘Bakkallar
            Yüzde 31 Düşük fiyat                                               ile Dayanışma ve Geliş-
                                                                               tirme Projesi’ de yer alıyor. Bu proje, ortaklık
            Yüzde 23 Kuponlar                                                  kültürünün pek gelişmediği ülkemizde küçük
            Yüzde 9 Sosyal medya                                               esnafın organize perakendecilik karşısında ayak-
                                                                               ta kalma çabası için ilginç bir deneme olarak in-
            Yüzde 4 Ünlü onayı
                                                                               celenmeye değer.
            Bu cevaplar arasında tüketicilerin en çok güvendikleri referans kaynağının tanı-
                                                                               Cinius Yayınevi - 2021, 333 sayfa
            dıkları insanlar olması dikkat çekici. Yani “tavsiye” yine en güçlü müşteri kazanma
            yöntemi… Öte yandan ünlülerin tavsiyelerinin önemsenmemesi ise öykünülmele-  GIDANIN EKOLOJİSİ
            rine rağmen ünlülerin tavsiyelerini maddi menfaat karşılığı yaptıklarının tüketiciler
            tarafından bilindiğinin açık bir göstergesi. Ankete katılanların tümünün internet   Sabriye Ak Kuran
            kullanıcısı olduğu düşünülürse, sosyal medyaya bakarak yeni bir markayı deneye-  “Türkiye’de Gıda Sistem-
            ceğini söyleyenlerin yüzde 9’da kalması da oldukça ilginç.         lerinin Dönüşümü” alt
                                                                               başlığı ile yayınlanan kitap,
            “Daha düşük fiyata ve daha iyi değere sahip bir ürün bulsanız, dener misiniz?”   gıda sistemleri faaliyetleri
            sorusuna verilen cevap, beklenebileceği gibi yüzde 98 oranda “Evet” olmuş. Yani   ve doğal kaynaklar arasın-
            hem daha kaliteli, hem de daha uygun fiyatlı bir ürünü denemem diyenler yüzde   daki etkileşimin bütünsel
            2’de kalmış.                                                       bir yaklaşımla ele alınması
                                                                               ve gıdanın üretilmesinden
            Önemli bir soru olan “Hangi ifade satın alma kararlarınızı en iyi şekilde tanım-  tüketilmesine kadar geçen
            lar?” ise şöyle cevaplanmış:                                       tüm sürecin gezegenin ekolojik sınırlarını da
                                                                               gözeterek planlanması ve yürütülmesi gerektiği
            Yüzde 60 Markaya göre değil fiyata göre satın alıyorum.            iddiasıyla çözüm önerileri sunuyor.

            Yüzde 20 Tercih ettiğim bir marka yok, birçok marka satın alıyorum.  Nika Kitabevi - 2022, 336 sayfa
            Yüzde 15 Tercih ettiğim markaları satın alıyorum.
                                                                               TÜRKİYE’DE KURAKLIK
            Bu soruya verilen cevaplar, anketi cevaplayanlar arasında, marka sadakatine sahip
            tüketici oranının yüzde 15 olduğunu gösteriyor. Yani aslında sadık müşteri olduğu   Hurşit Yetmen
            anlaşılan yüzde 15’in diğer sorulara verdikleri cevapların incelenmesi daha anlamlı   Tüm dünyada gıda güven-
            sonuçlar bulunmasını sağlayabilir. Ama maalesef yayınlanmamış.     liğini tehdit eden tarımsal
                                                                               alanların çeşitli nedenler-
            SADIK MÜŞTERİ BİR EFSANE Mİ?                                       le azalmasının nedenle-
                                                                               rinden biri olan kuraklık
            Bu anketin sonuçlarına bakılırsa, her şey boş, ne yaparsan yap sadık müşteri ka-  hakkındaki kitap, kuraklık
            zanamazsın, kazandıklarını da küçük bir menfaat karşısında kaybedersin, müşteri   problemine yönelik ulusal
                                                                               düzeyde yeni yaklaşımla-
            sadakati için yapılabilecek tek şey indirim-ödül-puan üçlüsüne teslim olmaktır.
                                                                               rın geliştirilmesine katkı
            Peki, gerçek öyle mi?                                              sunmayı amaçlıyor ve ağır-
                                                                               lıklı olarak Türkiye’deki kuraklık özelliklerini ve
            Tüketicilerin davranışlarını maddi çıkarlar dışında belirleyen bir şey yok mu?  kuraklığa neden olan bölgesel hava dolaşımını
                                                                               içeriyor.
            Aidiyet, imaj, muhafazakârlık tüketici davranışlarında etkisiz mi?
                                                                               Kriter Yayınları - 2022, 96 sayfa
            Bu konuyu sürdüreceğiz…
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40