Page 35 - Sayı-59 Eylül-Ekim 2022
P. 35
KİTABİYAT EYLÜL-EKİM 3333
EYLÜL-EKİM
ÖDÜLLER TÜKETİCİLERİN SATIN ALMA KARARLARINI NASIL ETKİLER?
KATEGORİ YÖNETİMİ VE ANALİTİK
Öncelikle araştırma sonuçları 53.868 kişiyle yapılmış bir anketle elde edilmiş. Baş- PERAKENDECİLİK
ta da belirttiğim gibi en çarpıcı sonuç, “ödül” denen, nakit veya puan teklifleri
karşısında tüketicilerin yüzde 97’si, tercih ettikleri markaya sadık kalmayacağını Alpaslan Öztaş
belirtiyor. Influence Mobile’ın sitesinde bu oranın nedenlerinin sorgulandığı bir Yazarının tecrübelerine da-
yorum ve açıklama yok. Bence hem şirketin faaliyet alanı ve hedef kitle seçimi, hem yanarak hazırladığı Kate-
de anketin gerçekleştirildiği internet ortamı dolayısıyla, su götürür bir oran bu… gori Yönetimi ve Peraken-
decilik ile ilgili analizler,
“Yeni bir marka denemeyi düşünmenize ne sebep olur?” sorusuna verilen cevap- yöntemler ve çözümler içe-
lar ise sırasıyla şöyle: ren kitapta, küçük esnafın
birlik haline gelebilmesi
Yüzde 33 Arkadaş tavsiyesi için hazırlanan ‘Bakkallar
Yüzde 31 Düşük fiyat ile Dayanışma ve Geliş-
tirme Projesi’ de yer alıyor. Bu proje, ortaklık
Yüzde 23 Kuponlar kültürünün pek gelişmediği ülkemizde küçük
Yüzde 9 Sosyal medya esnafın organize perakendecilik karşısında ayak-
ta kalma çabası için ilginç bir deneme olarak in-
Yüzde 4 Ünlü onayı
celenmeye değer.
Bu cevaplar arasında tüketicilerin en çok güvendikleri referans kaynağının tanı-
Cinius Yayınevi - 2021, 333 sayfa
dıkları insanlar olması dikkat çekici. Yani “tavsiye” yine en güçlü müşteri kazanma
yöntemi… Öte yandan ünlülerin tavsiyelerinin önemsenmemesi ise öykünülmele- GIDANIN EKOLOJİSİ
rine rağmen ünlülerin tavsiyelerini maddi menfaat karşılığı yaptıklarının tüketiciler
tarafından bilindiğinin açık bir göstergesi. Ankete katılanların tümünün internet Sabriye Ak Kuran
kullanıcısı olduğu düşünülürse, sosyal medyaya bakarak yeni bir markayı deneye- “Türkiye’de Gıda Sistem-
ceğini söyleyenlerin yüzde 9’da kalması da oldukça ilginç. lerinin Dönüşümü” alt
başlığı ile yayınlanan kitap,
“Daha düşük fiyata ve daha iyi değere sahip bir ürün bulsanız, dener misiniz?” gıda sistemleri faaliyetleri
sorusuna verilen cevap, beklenebileceği gibi yüzde 98 oranda “Evet” olmuş. Yani ve doğal kaynaklar arasın-
hem daha kaliteli, hem de daha uygun fiyatlı bir ürünü denemem diyenler yüzde daki etkileşimin bütünsel
2’de kalmış. bir yaklaşımla ele alınması
ve gıdanın üretilmesinden
Önemli bir soru olan “Hangi ifade satın alma kararlarınızı en iyi şekilde tanım- tüketilmesine kadar geçen
lar?” ise şöyle cevaplanmış: tüm sürecin gezegenin ekolojik sınırlarını da
gözeterek planlanması ve yürütülmesi gerektiği
Yüzde 60 Markaya göre değil fiyata göre satın alıyorum. iddiasıyla çözüm önerileri sunuyor.
Yüzde 20 Tercih ettiğim bir marka yok, birçok marka satın alıyorum. Nika Kitabevi - 2022, 336 sayfa
Yüzde 15 Tercih ettiğim markaları satın alıyorum.
TÜRKİYE’DE KURAKLIK
Bu soruya verilen cevaplar, anketi cevaplayanlar arasında, marka sadakatine sahip
tüketici oranının yüzde 15 olduğunu gösteriyor. Yani aslında sadık müşteri olduğu Hurşit Yetmen
anlaşılan yüzde 15’in diğer sorulara verdikleri cevapların incelenmesi daha anlamlı Tüm dünyada gıda güven-
sonuçlar bulunmasını sağlayabilir. Ama maalesef yayınlanmamış. liğini tehdit eden tarımsal
alanların çeşitli nedenler-
SADIK MÜŞTERİ BİR EFSANE Mİ? le azalmasının nedenle-
rinden biri olan kuraklık
Bu anketin sonuçlarına bakılırsa, her şey boş, ne yaparsan yap sadık müşteri ka- hakkındaki kitap, kuraklık
zanamazsın, kazandıklarını da küçük bir menfaat karşısında kaybedersin, müşteri problemine yönelik ulusal
düzeyde yeni yaklaşımla-
sadakati için yapılabilecek tek şey indirim-ödül-puan üçlüsüne teslim olmaktır.
rın geliştirilmesine katkı
Peki, gerçek öyle mi? sunmayı amaçlıyor ve ağır-
lıklı olarak Türkiye’deki kuraklık özelliklerini ve
Tüketicilerin davranışlarını maddi çıkarlar dışında belirleyen bir şey yok mu? kuraklığa neden olan bölgesel hava dolaşımını
içeriyor.
Aidiyet, imaj, muhafazakârlık tüketici davranışlarında etkisiz mi?
Kriter Yayınları - 2022, 96 sayfa
Bu konuyu sürdüreceğiz…