Page 32 - Sayı 56 Mart-Nisan
P. 32

30
           30                     GIDANIN GELECEĞİ



                                REKLAMIN İYİSİ, KÖTÜSÜ OLUR…


















           İSMAİL ŞEN






























                                Tanıtımda gerçeklik hayati önemdedir ve Türkçesi dürüstlüktür… En kötü reklamsa ürün hakkında gerçeği yansıtmayan reklamdır.






           Reklam, sadece       Reklamcılıkla ilgili meşhur bir söz vardır: “Rekla-  Oysa  Türkçedeki “Reklamın iyisi kötüsü olmaz”
           tanıtmayı değil,     mın iyisi kötüsü olmaz” derler.            biçimi büyük hatalar yapmaya gebe bir anlayışın
           beğendirerek         Burada kasıt, adın duyulduktan sonra reklamı yap-  yerleşmesine zemin hazırlayabilir.
           satışı artırmayı     mış olursun, dolayısıyla nedeninin öneminin olma-  ***
           da hedefler.         dığıdır…                                   Çünkü reklamın amacı sadece markanın adının du-
           Kötü reklamla,       İrlandalı oyun yazarı Brendan Behan’ın, “Ken-  yulması değildir. Başka birçok amacı da içerir.
           beğendirme           di ölüm ilanınız dışında kötü tanıtım diye bir şey   Önce “reklam” teriminin ne olduğuna bakalım.
           ve satış artırma     yoktur” sözünün orijinalinde, “publicity” kelimesi   Türk Dil Kurumu’nun Güncel Türkçe Sözlüğünde
           mümkün               kullanılmıştır ve bu nedenle kabul edilebilir. Kötü   reklam kelimesinin tanımı şöyle: “Bir şeyi halka ta-
           olamayacağı          bir nedenle bile dikkatleri üzerine çektiysen, eğer   nıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağ-
                                hayattaysan, bunu lehine çevrilebilecek bir fırsat
           için, kötü           olarak değerlendirebilirsin, anlamındadır. Nite-  lamak için denenen her türlü yol.”
           reklamın işe         kim, Donald Trump’ın eski halkla ilişkilercisi Roger   Yani reklam, sadece tanıtmayı değil, beğendirerek
           yaraması             Stone’un “başarılı” kariyeri defalarca bu sözü doğ-  satışı artırmayı da hedefliyor. Kötü reklamla, beğen-
           mümkün değildir.     rulamıştır.                                dirme ve satış artırma mümkün olamayacağı için,
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37