Page 32 - Sayı 56 Mart-Nisan
P. 32
30
30 GIDANIN GELECEĞİ
REKLAMIN İYİSİ, KÖTÜSÜ OLUR…
İSMAİL ŞEN
Tanıtımda gerçeklik hayati önemdedir ve Türkçesi dürüstlüktür… En kötü reklamsa ürün hakkında gerçeği yansıtmayan reklamdır.
Reklam, sadece Reklamcılıkla ilgili meşhur bir söz vardır: “Rekla- Oysa Türkçedeki “Reklamın iyisi kötüsü olmaz”
tanıtmayı değil, mın iyisi kötüsü olmaz” derler. biçimi büyük hatalar yapmaya gebe bir anlayışın
beğendirerek Burada kasıt, adın duyulduktan sonra reklamı yap- yerleşmesine zemin hazırlayabilir.
satışı artırmayı mış olursun, dolayısıyla nedeninin öneminin olma- ***
da hedefler. dığıdır… Çünkü reklamın amacı sadece markanın adının du-
Kötü reklamla, İrlandalı oyun yazarı Brendan Behan’ın, “Ken- yulması değildir. Başka birçok amacı da içerir.
beğendirme di ölüm ilanınız dışında kötü tanıtım diye bir şey Önce “reklam” teriminin ne olduğuna bakalım.
ve satış artırma yoktur” sözünün orijinalinde, “publicity” kelimesi Türk Dil Kurumu’nun Güncel Türkçe Sözlüğünde
mümkün kullanılmıştır ve bu nedenle kabul edilebilir. Kötü reklam kelimesinin tanımı şöyle: “Bir şeyi halka ta-
olamayacağı bir nedenle bile dikkatleri üzerine çektiysen, eğer nıtmak, beğendirmek ve böylelikle sürümünü sağ-
hayattaysan, bunu lehine çevrilebilecek bir fırsat
için, kötü olarak değerlendirebilirsin, anlamındadır. Nite- lamak için denenen her türlü yol.”
reklamın işe kim, Donald Trump’ın eski halkla ilişkilercisi Roger Yani reklam, sadece tanıtmayı değil, beğendirerek
yaraması Stone’un “başarılı” kariyeri defalarca bu sözü doğ- satışı artırmayı da hedefliyor. Kötü reklamla, beğen-
mümkün değildir. rulamıştır. dirme ve satış artırma mümkün olamayacağı için,