Page 33 - Sayı 56 Mart-Nisan
P. 33

MART-NİSAN 3131
                                                                                                       MART-NİSAN



            kötü reklamın işe yaraması mümkün değildir.   gerçekleşmediğinde, sürekli tutum değiştirme için
                                                       gerekli adımların ilki olan “deneme” sürecinde takı-
            Konuyu biraz daha açalım:
                                                       lırsınız. Üstelik denemede beklentisi karşılanmamış
            Prof. Dr. Tanses Gürsoy’un, Reklam Terimleri ve   tüketici, diğer tüketicilerin de ürünü denemesini
            Kavramları Sözlüğündeki reklam maddesine bir   engellemek için can hıraş bir çaba içine gireceği
            göz atalım:                                için, reklamın ilk yapmaya çalıştığı denetme süreci

            “Reklam; insanları gönüllü olarak belli bir davra-  hızla çöker.
            nışta bulunmaya ikna etmek, belirli bir düşünceye   Her işletmenin iyi niyetli bir şekilde müşterilerin-
            yöneltmek, dikkatlerini bir ürüne, hizmete, fikir ve   den  talep  ettiği,  “Memnuniyetinizi  dostlarınıza,
            kuruluşa çekmeye çalışmak, onunla ilgili bilgi ver-  şikâyetinizi bizlere bildiriniz” ricasının hiçbir geçer-
            mek, ona ilişkin görüş ve tutumlarını değiştirme-  liliği olmadığını, böyle bir durumla karşılaşan her
            lerini veya belirli bir görüşü ya da tutumu benim-  işletme acı bir biçimde öğrenir.
            semelerini sağlamak amacıyla oluşturulan; iletişim
            araçlarından yer ya da süre satın almak yoluyla ser-  Memnuniyetsiz bir müşteri, şikâyetini sizden önce,
            gilenen ya da başka biçimlerde çoğaltılıp dağıtılan   yetkili mercilere ve “dostlarına” bildirir. Son yıllarda
            ve bir ücret karşılığı oluşturulduğu belli olan (diğer   sıradan insanın “dostlarının” sosyal medya sayesin-
            bir deyimle parasal destek sağlayan kişi ya da kuru-  de binler hatta on binlerle ifade edildiğini de göz
            luşların kimliği açık olan) duyurudur.”    önüne alırsak, yanıltıcı reklamın bedelinin giderek
                                                       ağırlaştığını söyleyebiliriz.
            Evet, uzun bir tanım ama yeterince kapsamlı ve bize
            gereken de bu… Bu tanımı biraz açalım:     ***
                                                       Reklam yatırımı yaparken atılması gereken bu ilk
            Reklamın reklam olduğu anlaşılmalı…
                                                       adımları tek bir kavramla açıklamak istersek “dü-
            Öncelikle, reklamın reklam olduğunun açık olması   rüstlük” diyebiliriz.
            gerekiyor. Yani tüketici reklam mesajını aldığında
            bunun bir reklam olduğunu, reklamın kaynağının   İyi reklamın temelinde, ürünün doğru ve dürüst bir
            satışı özendirilen ürünün sahipleri olduğunu ve   biçimde tanıtılması vardır. Yani, ürünün vasıflarını
            bir ücret ödenerek kendisine ulaştığını bilmeli. Bu   doğru bir biçimde göstermek, içermediği özellikleri
            önemli, çünkü tüketici ürünle ilgili olumlu mesajla-  varmış iddiasında bulunmamak.
            rın kaynağının ürün sahibi olduğunu bilirse savun-  Aksi tutumun davet ettiği sadece başarısızlık olur.
            ma geliştirir ve yanıltıcı bilgilere karşı daha hazır-  Hele ki sıradan insanın iletişiminin tarihin hiçbir
            lıklı olur. Aksi etik değildir. Etik olmamasını sorun   döneminde olmadığı kadar güçlendiği günümüz-
            etmeyecekler için hemen ekleyelim, işe de yaramaz.   de…
            Çünkü gerçek ortaya çıktığında ters etki yapar ve   ***                              İyi niyetli bir
            gerçek er ya da geç ortaya çıkar.
                                                       Kısaca, ürün – reklam ilişkisi karmaşık bir konu ve  şekilde müşteri-
            Gönüllü olarak tutum belirlemeyi hedeflemeli…
                                                       mesele reklamın ürünle ilgili gerçekleri doğru ifade  lerden
            Reklam, tüketicinin tüketim alışkanlığını belirle-  etmesiyle de sınırlı değil.      talep edilen,
            meye yönelik olmalı.  Yani, reklamı yapılan mar-  Ürünün doğru tanımlanması, satış için hedeflenen  “Memnuniyetinizi
            kanın tüketilmesine yönelik olmalı. Başka marka   kitlenin belirlenmesi, reklam mecralarının seçilme-  dostlarınıza,
            kullananların tutumlarını değiştirmeyi ve bu tu-  si gibi birçok etkileyen var ve her biri için dikkatle
            tumlarını sürekli kılmayı hedeflemeli. Bu süreç,   değerlendirilmeli…                şikâyetinizi biz-
            ancak ve ancak tüketicinin ikna edilmesi ile müm-                                    lere bildiriniz”
            kündür. Eğer tutum gönüllü bir biçimde değiştirilir   Önümüzdeki yazıda ihtimal hesaplarına giriyoruz.   ricasının hiçbir
            ve reklamı yapılan ürün tercih edilmeye başlanırsa,   Kötü ürün, kötü reklam…        geçerliliği olma-
            süreklilik için sağlam bir temel atılmış olur.                                       dığını, böyle bir
                                                       İyi ürün, kötü reklam…
            Yanıltıcı olmamalı…                                                                  durumla karşıla-
                                                       Kötü ürün, iyi reklam…
            Tanses Hoca’nın tanımında olmasa da önemli bir                                       şan her işletme
            nokta da reklamda sadece gerçekler olmalı. Yanıltıcı   İyi ürün, iyi reklam…         acı bir biçimde
            olmamalı… Olursa ne olur? Reklamın vaat ettikleri   Hangi durumda ne olur?           öğrenir.
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38