Page 53 - Sayı-57 Mayıs - Haziran 2022
P. 53

MAYIS-HAZİRAN 51

















































                 Bolak’ın  şu  sözlerini  alıntılayalım,  nasıl  da  bugü-  “aydın”larımızın durumuna dair tesbitleri ne kadar
                 ne ışık tutuyor: Müessese, içtimâî bir uzviyetdir.   da güncellik ve önemini koruyor. Evet, “Eğer ibret
                 Doğumu, devamı, yani hayatı, irade, kudret,   alınsaydı der miydi tekerrür”.
                 tesânüd, muvazenet’le mümkündür. Sabır ve se-  İçinde bulunduğumuz  iktisadi hararet elbette bir
                 bat iradenin unsurudur.
                                                            normalini bulacaktır. Sorun bu “normal”in sağlıklı
                 Millet olarak uzun asırların içinden geliyoruz.   olup olamayacağındadır. İktisadi hayatı bazı cazibe-
                 Müessese idraki olan bir milletiz. Ancak bugün   lerine aldanıp “büyük” değil “iri” sermayeye “ciro”
                 mîsâk-ı millî hudutları içinde bile müesseseleri-  eden yanlışla, açgözlü bireysel yanlışlar el ele verince
                 miz sarsıntı geçirmektedir. Şehirleşme ve sana-  ortalığın yangın yerine döndüğü tecrübemizden na-
                 yileşmedeki hatalar, aile dahil millî müessese-  sıl sonuçlar çıkaracak, ne gibi çareler bulacağız? Ya-
                 lerimizi  zayıflatmıştır.  Fukaralık  ve  teknolojik   pacağımız şey, günü kurtarmak mı, geleceği kurmak
                 gerilik zafiyetimizin bir diğer sebebidir.   mı olacak? İnsanlar ve müesseseler bize, millî kim-
                                                            liğimize mi yaslanacak, yoksa, “vahşî kapitalizm”in
                 Okur-yazarımız “yazmayan ve okumayan” bir   dogmaları ile küresel bulanıklıkta savrulup gidecek
                 varlıktır. Batılılaşma fikri ile millî kültürü zayıf-  mi? Müessese/kurum ve fert, bir ahlâk hamlesiyle
                 latılmış münevverimize millî kültür şuuru, millî   tarih nasıl evrilirse evrilsin, yürüyüş karar ve iradesi
                 tarih şuuru verilmeden, okumak ve disiplinli ça-
                                                            gösterecek mi? Yeniden, tekrar tekrar üzerinde du-
                 lışmak öğretilmeden; sohbet muhabbet üstadları   rulması gereken bu. Kırk yıl kadar önce yazılmış bir
                 yanında yazan, araştıran  teferruata inen,  bilgi-  yazıdaki sözcüklerin anlaşılmasını nasıl güçleştir-
                 sini tasnif eden inançlı kişilerin nüfusumuzun   diysek, iktisadi hayattaki sorunları da aynı oranda
                 ekseriyetini teşkil etmesi sağlanmadan, fukaralık   güçleştiriyoruz. Bu da garip bir tesadüf. “Söz”ünüzü
                 çemberini aşıp geçmemiz mümkün olamaz.
                                                            tedavülden kaldırır, değersizleştirir ve anlamsızlaş-
                 Şehirleşmedeki  yanlışlardan  tutun  iktisadi  du-  tırırsanız paranız da değersizleşecektir. Her şey her
                 ruma, müesseselerin hayatiyetinden kültür ve   şeyle ne kadar da iç içe değil mi?
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58