Page 39 - Sayı-55 Ocak - Şubat 2022
P. 39

OCAK-ŞUBAT 37




            önde gelen gelişmiş ekonomiler 1 trilyon dolarlık destek   ‘KÜRESEL TEDARİK ZİNCİRİ’ 2024’E KADAR ZORLAYACAK
            sözü vermiş olsa da, ağırlıklı olarak gelişmekte olan ülke-
            lerin 4 trilyon dolarlık daha kaynak bulmaları gerekmek-  Uluslararası kurumların raporları, ‘Kovid-19’ küresel vi-
            te. Bu tablo içerisinde, bir diğer küresel ölçekte önemli   rüs salgınının birincil ve ikincil etkilerine bağlı olarak,
            tartışma konusu ise ‘nadir mineraller ve metaller’. Yeni   ülkelerin zaman zaman almayı sürdürecekleri kısıtlama,
            nesil elektrikli otomobillerden rüzgar santrallerine, enerji   kapanma ve karantina tedbirlerinden ‘küresel tedarik
            dönüşümü ve ‘net-sıfır karbon’ projeleri dünyada üretimi   zinciri’nin  etkilenmeye devam  edeceğine  işaret ediyor.
            çok az sayıda ülkenin kontrolünde olan ‘nadir mineraller   Öyle ki, Çin’in kuzeyinde yer alan Şensi (Xi’an) ken-
            ve metaller’e bağlı.                       tinde pandemi nedeniyle 2022’nin daha ilk günlerinde
                                                       alınan kapanma kararı, Samsung Electronics ve Micron
            Bu nedenle, 2022’de ‘nadir mineraller ve metaller’e yö-  Technology gibi hafıza kartları ve çiplerine ihtiyacı olan
            nelik tartışmanın da bir hayli ön planda olacağını göz-  şirketleri zora sokmuş durumda. Görünen o ki, küresel
            lemleyeceğiz. 3. önemli başlık ‘sıfır atık’ ve ‘yeni nesil   pandeminin sebep olmayı sürdürdüğü konteyner ve yük-
            plastik ve kimyasallar’ olacak. Küresel iklim değişikliği   leme sıkıntısı zaten küresel tedarik zincirinde ciddi bir
            ne kadar önemli bir konu ise, ‘küresel atık yönetimi’,   tıkanmaya sebep olurken, yarıiletkenlerin fiyatlarındaki
            ‘toprağın ve temiz su kaynaklarının korunması’ konusu   artış da şirketleri telaşlandırıyor.
            da o kadar önemli bir konu. Dünya okyanuslarında hali
            hazırda 1,6 milyon kilometre kare büyüklüğünde ‘yüzer   Dünya  Ticaret Örgütü’nün geçtiğimiz kasım ayında
            plastik ada’ları söz konusu. Yeryüzü ve okyanus ekolo-  yayınlanan son raporunda, ‘küresel tedarik zinciri’nde
            jisi açısından büyük tehdit. Günlük hayatımızda kul-  süregelen sorunlara bağlı olarak, ‘reshoring’ kelimesini
            landığımız plastik ve kimyasalların doğal yaşama zarar   önceliklendirdiğini belirtmiştim. ‘Reshoring’in anla-
            vermemesi kritik önemde. Bu nedenle, 2022 ‘plastikler   mı, ülkelerin hayli uzak coğrafyalardan, örneğin Çin ve
            ve kimyasallar’a yönelik olarak, BM, OECD ve WTO   Asya’dan hammadde, ara mamul ve/veya nihai mamul
            çatısı altında önemli müzakerelerin yapılacağı, tarihi   tedarik etmek yerine, ağırlıklı olarak ülke içerisinden ve/
            kararların alınacağı, son derece önemli ve detaylı ulus-  veya yakın coğrafyadan tedarik etmeye başlaması, ağırlık
            lararası düzenlemelerin hayat bulacağı; ülkelerin plastik   vermesi anlamına geliyordu. Bu nedenle, Türkiye, dünya
            ve kimyasallara yönelik çok önemli ulusal düzenlemeler   ekonomisinin en önemli ithalatçı coğrafyası olan Avrupa
            yapmalarının şart olacağı bir yıl olacak. 4. önemli başlık   Kıtası’nın ‘en gözde ve en güvenilir tedarikçi liman’ ül-
            olan ‘kalkınmada yeni yaklaşımlar’ konusu ise pek çok   kesi olarak, önümüzdeki dönemde rolünü tırmandıracak
            farklı detayı içinde barındırıyor.         gözüküyor. Sadece Avrupa için değil, Afrika, Orta Doğu,
                                                       Körfez, Kafkasya ve Orta Asya için de.
            2022’DE KALKINMA İÇİN ‘YENİ YAKLAŞIMLAR’   Nitekim, küresel tedarik zincirindeki tıkanma ve sorun-
                                                       ların farkında olan şirketler, yoğun bir şekilde Türkiyeyi
            Genel manada, 1930-1960 döneminde ‘kalkınma’ kav-  üretim, dağıtım ve tedarik adına radarlarına almış du-
            ramına yönelik tartışmalar, kapitalist  sistem  içerisinde   rumdalar. Anadolu Ajansı’ndan Zeynep Çetinkaya’nın
            daha çok 1. Dünya Savaşı’nın yaralarının sarılması ve ‘sa-  derlediği bilgiler, sadece Avrupalı şirketlerin değil, Japon
            nayileşme’ başlıkları etrafında şekillenmekteydi. ‘İnsani   şirketlerinin de Türkiye’nin ‘vazgeçilmezliği’ni yeniden
            kalkınma’, 1960 sonrasında ekonomi literatüründe ön-  keşfettiklerini gösteriyor. Bilhassa, Afrika pazarında Ja-
            celikli bir konu olma şansı yakaladı. 1750 ile 1960 arası   pon ve Güney Koreli şirketler ile birlikte yapılacak çok
            ‘tarımdan sanayileşmeye geçiş’, 1. ve 2. Sanayi Devrimi   iş var. Küresel pandeminin ilk şoku geçip, talep daral-
            üzerinden yürüyen bir süreçti. 1960-1990 arası öne çı-  ması yerini talep canlanmasına alınca; ancak konteyner
            kan ‘insani kalkınma’ yaklaşımı ile birlikte, temel hak ve   ve yükleme sıkıntısı had safhaya çıkınca, bilhassa Uzak
            özgürlükler, çalışan hakları gibi önemli kavramlarla bir-  Doğu-Avrupa hattında pandemi öncesinde 2 bin dolar
            likte ‘sosyal ve toplumsal kalkınma’ anlayışı hız kazandı.  seviyesinde olan navlun fiyatları, 10 kat artarak, 20 bin
            1990’dan bu yana ise, ‘sürdürülebilir kalkınma amaç-  dolara kadar yükselmiş durumda.
            ları’ (SDG) doğrultusunda yeni bir süreç yaşanıyor.   Türkiye’nin ‘Kovid-19’la mücadele için gerekli olan
            2000’li yıllar, BM çatısı altında tanımlanmış olan 17   maskeleri, koruyucu giysileri ve dezenfektan ürünleri ül-
            SKA (SDG) açısından önemli bir milat. Bununla bir-  kelere ücretsiz göndermesi de, ‘insani diplomasi’ adına
            likte, Afrika’dan Asya’ya, Latin Amerika’dan Avrasya’ya,   Türkiye’ye önemli bir prestij kazandırdı. Bunun doğal
            ülkelerin büyük bir kısmında bir ‘kalkınma motivas-  sonucu olarak, gıda, ilaç, mobilya, elektronik ve lojistik-
            yonsuzluğu’, ‘kalkınma iştahsızlığı’ gözleniyor. Çünkü,   paketleme-dağıtım gibi sektör ve alanlarda faaliyet gös-
            ‘kalkınmanın finansmanı’ başlığı öncelikli olmak üzere,   teren pek çok uluslararası şirket, coğrafi konumu, güçlü
            bilhassa ‘insani kalkınma’daki tıkanmayı giderecek ‘yeni   lojistik altyapısı ve nitelikli iş gücü gibi özellikleriyle öne
            yaklaşımlar’ aranıyor.                     çıkan Türkiye’ye yeni yatırım planlarını hayata geçirmek-
            2022, dünyanın pek çok ülkesi açısından ve ülkesi adına   teler. İsveçli mobilya şirketi IKEA, Polonya hazır giyim
            ‘kalkınmada yeni yaklaşımlar’ın tartışılacağı; kalkınma   firması LPP, Alman ilaç firması Boehringer Ingelheim,
            için yeni finansman modellerinin nasıl geliştirileceğinin,   Belçika paketleme şirketi DW Reusables’in yanı sıra, Ja-
            ülkeler için kalkınma motivasyonunu yeniden canlandı-  pon elektronik şirketi Kaga da Türkiye’ye yatırımını ar-
            racak hususların ne olabileceğinin ele alınacağı; devletin   tıracağını duyurdu. Dünyaca ünlü giyim markası Alman
            yeniden yapılandırılmasının,  özgüvene sahip  bir  reel   Hugo Boss ve İtalyan Benetton Group da  Türkiye’de
            sektör ve KOBİ ağının oluşturulmasının, kalkınmayı   yatırım yapacağını daha önce açıklamıştı. 2022-2024
            hızlandıracak sivil toplum örgütleri ve ağının nasıl güç-  dönemi, ‘reshoring’ ile, Türkiye’nin doğrudan yatırımlar
            lendirilebileceğinin detaylı bir şekilde konuşulacağı bir   adına ‘cazibe merkezi’ olma özelliğinin katlanacağı bir
            yıl olacak                                 dönem olacak.
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44