Page 62 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 62
62
62 T MARKA
NAPOLYON, GIANDUJOT VE FINDIK KREMASI
Borsa Aktüel’in bu sayısında Türkiye’nin fındıktan Burada, onların da değindiği bir konuyu, ARGE ve
elde ettiği geliri nasıl artıracağını sektörün önde ge- inovasyon konusunu birkaç örnekle açmak istiyorum.
len aktörlerine sordum. Fiskobirlik Yönetim Kurulu Dünyada fındığın en büyük alıcısı İtalyan Ferrero şir-
Başkanı Lütfi Bayraktar, İstanbul Fındık ve Mamul- keti. Nutella’dan Kinder’e onlarca küresel markanın
leri İhracatçıları Birliği Başkanı Muzaffer Taviloğlu sahibi, Türkiye dahil bir çok ülkede üretim tesisleri
ve İstanbul Ticaret Borsası Meclis Üyesi Çetin Topa- olan bir şirket. Ürünlerinin satıldığı ülkeleri saymak
loğlu’nun verdiği cevaplar, yazının “Fındıkta üç kat ise satılmayanları saymaktan çok daha zor... Hakkın-
İSMAİL ŞEN gelir mümkün mü?” başlığından da anlaşılacağı gibi da çeşitli tartışmaların sürdüğü tam bir dev küresel
oldukça iddialı. şirket… Bu yazıyı ilgilendiren tarafı ise 1946’da, nü-
fusu 30 bin civarında olan küçük bir kentte kurulan
Üretimde verimin nasıl artacağı ve fındığın katma
değerli bir biçimde dünyaya nasıl satılacağına dair şirketi bu günlere getirenin ne olduğu…
fikirlerini paylaşma nezaketi gösteren üç isme bir kez Kuzey İtalya’da Alba kasabasında küçük bir pasta-
de buradan teşekkür ediyorum. Bayraktar, Taviloğlu cı ve fırıncı olan Pietro Ferrero, şirketin kurucusu.
ve Topaloğlu, özetle geleneksel tarımın yerini bi- Pietro Ferrero, aslında Avrupa’da kakao krizlerinin
limsel yöntemlere bırakmasının verimi artıracağını, doğurduğu Giandojot’u üreten birçok imalatçıdan
sanayicinin fındığı işleyecek tesislere ve markaya ya- biri. Giandojot, 19. Yüzyıl başındaki kakao sıkıntısı
tırım yapmasının elde edilen kazancı yükselteceğini dolayısıyla, fındığın çikolata üretiminde kullanılma-
söylediler. Devletin bu iki kesimi desteklemesinin, sıyla doğmuş, kesilebilir bir tatlı.
tüm bunların başarılması için ön şart olduğunu da Pietro’nun kurduğu şirketi geliştiren ise oğlu Miche-
eklediler.
le Ferrero. Snackhistory.com sitesinde, Charlie’nin
*** Çikolata Fabrikası’na bir göndermeyle “Gerçek Bir
Savaşın zorladığı
ikame ürün
arayışından
doğan
inovasyondan,
ürün
çeşitlendirmesine,
oradan da
futbolun
desteklediği
marka
stratejilerine
uzanan müthiş
bir hikaye…