Page 62 - ISTIB Dergi Mayıs - Haziran 2023 Sayı 14
P. 62

62
           62                       T MARKA



                                NAPOLYON, GIANDUJOT VE FINDIK KREMASI








                                Borsa Aktüel’in bu sayısında Türkiye’nin fındıktan  Burada, onların da değindiği bir konuyu, ARGE ve
                                elde ettiği geliri nasıl artıracağını sektörün önde ge-  inovasyon konusunu birkaç örnekle açmak istiyorum.
                                len aktörlerine sordum. Fiskobirlik Yönetim Kurulu  Dünyada fındığın en büyük alıcısı İtalyan Ferrero şir-
                                Başkanı Lütfi Bayraktar, İstanbul Fındık ve Mamul-  keti. Nutella’dan Kinder’e onlarca küresel markanın
                                leri İhracatçıları Birliği Başkanı Muzaffer Taviloğlu  sahibi, Türkiye dahil bir çok ülkede üretim tesisleri
                                ve İstanbul Ticaret Borsası Meclis Üyesi Çetin Topa-  olan bir şirket. Ürünlerinin satıldığı ülkeleri saymak
                                loğlu’nun verdiği cevaplar, yazının “Fındıkta üç kat  ise satılmayanları saymaktan çok daha zor... Hakkın-
           İSMAİL ŞEN           gelir mümkün mü?” başlığından da anlaşılacağı gibi  da çeşitli tartışmaların sürdüğü tam bir dev küresel
                                oldukça iddialı.                          şirket… Bu yazıyı ilgilendiren tarafı ise 1946’da, nü-
                                                                          fusu 30 bin civarında olan küçük bir kentte kurulan
                                Üretimde verimin nasıl artacağı ve fındığın katma
                                değerli bir biçimde dünyaya nasıl satılacağına dair   şirketi bu günlere getirenin ne olduğu…
                                fikirlerini paylaşma nezaketi gösteren üç isme bir kez  Kuzey İtalya’da Alba  kasabasında  küçük bir  pasta-
                                de buradan teşekkür ediyorum. Bayraktar, Taviloğlu  cı ve fırıncı olan Pietro Ferrero, şirketin kurucusu.
                                ve  Topaloğlu, özetle  geleneksel  tarımın  yerini bi-  Pietro Ferrero, aslında Avrupa’da kakao krizlerinin
                                limsel yöntemlere bırakmasının verimi artıracağını,  doğurduğu Giandojot’u üreten birçok imalatçıdan
                                sanayicinin fındığı işleyecek tesislere ve markaya ya-  biri. Giandojot, 19. Yüzyıl başındaki kakao sıkıntısı
                                tırım yapmasının elde edilen kazancı yükselteceğini  dolayısıyla, fındığın çikolata üretiminde kullanılma-
                                söylediler. Devletin bu iki kesimi desteklemesinin,  sıyla doğmuş, kesilebilir bir tatlı.
                                tüm bunların başarılması için ön şart olduğunu da   Pietro’nun kurduğu şirketi geliştiren ise oğlu Miche-
                                eklediler.
                                                                          le Ferrero. Snackhistory.com sitesinde,  Charlie’nin
                                ***                                       Çikolata Fabrikası’na bir göndermeyle “Gerçek Bir














           Savaşın zorladığı
           ikame ürün
           arayışından
           doğan
           inovasyondan,
           ürün
           çeşitlendirmesine,
           oradan da
           futbolun
           desteklediği
           marka
           stratejilerine
           uzanan müthiş
           bir hikaye…
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67