Page 62 - Sayı-64 Temmuz - Ağustos 2023
P. 62
62
62 T
TÜRKİYE’NİN DEĞİŞEN ÜRETİM HARİTASI
Türkiye ihracatı 1980’lere kadar neredeyse tarım Bizim kuşağın hatırlayacağı gibi bir zamanlar Yer-
ürünlerinden oluşuyordu. İhracatın yüzde 90’ı ta- li Malı Haftalarında okula, kuru üzüm, kuru incir,
rım ürünü, kalanı da madendi. 1980’lerde Turgut kuru kayısı, fındık ve fıstık götürür, bu ürünlerin
Özal hükümetleri dışa açık büyüme modeline geçin- tüketilmesinin ülkemiz için ne kadar önemli oldu-
ce dağılım sanayi ürünleri lehine değişmeye başladı. ğuna dair şiirler okurduk. Hem Türkiye’nin ihraç
Bugün oran o yıllardan çok farklı. TÜİK verilerine ürünlerini tanır, hem de yerli malı kullanma bilinci
göre ihracatta imalat sanayinin payı yüzde 93,8, ta- kazanırdık. Çünkü az önce sözünü ettiğim ve ihra-
İSMAİL ŞEN rım, ormancılık ve balıkçılık sektörünün payı yüzde catımızın neredeyse tamamını oluşturduğunu söyle-
3,9, madencilik ve taşocakçılığı sektörünün payı ise diğim tarım ürünlerinin başlıcaları bunlardı: Kuru
yüzde 1,8 olmuş. üzüm, kuru incir, kuru kayısı, fındık…
Bugünkü sorunumuz yüksek teknolojili ürün ima- Bizim kuşağa bir haberim var, durum pek değişme-
lat ve ihracatımızdaki düşüklük. Yüksek teknolojili miş. Çocuklarımız ve torunlarımız da okula kuru
ürünlerin üretimini güçlendirmemiz, orta gelir di- üzüm, kuru incir, kuru kayısı, fındık götürüyor ve
liminin üstüne çıkmamızın da tek yolu. Ancak bu ihraç mallarını tanıyorlar. Halbuki bu ürünlerin ihra-
yazının konusu bu değil, geçmişte ne ürettiğimiz. catımızdaki payı yüzde 5’in altında. Milli hasıladaki