Page 33 - borsaaktuel-75-k
P. 33
MAYIS-HAZİRAN 33
33
MAYIS-HAZİRAN
“TARIMSAL ÜRÜN bilinçli bir toplum olan Japonların, zeytinyağının Abdullah
İHRACINDA BÜYÜK faydalarını keşfettikçe bu alanda önemli bir pazar Çerman:
FIRSAT VAR” oluşabilir. Türkiye’nin bu pazara dönük stratejik “Japonya’da
adımlar atması gerektiğini düşünüyorum. Ambalaj-
“Ülke tam anlamıy- lama konusuna da her ürün küçük, pratik ve yeni- ekmek tüketimi
la bir kurallar ülkesi. likçi bir şekilde sunuluyor. Özellikle gıda sektöründe oldukça sınırlı.
Geleneklerine sıkı sı- bu çok net bir şekilde görülüyor. Ticarette dürüstlük- Temel gıda
kıya bağlı bir toplum leri, doğru bilgi verme konusundaki hassasiyetleri ve
yapıları var. Dünyanın ABDULLAH ÇERMAN tüketiciye en uygun ürünü en doğru fiyatla sunma olarak pirinci
dördüncü büyük eko- çabaları gerçekten takdire şayan. Bu yaklaşım, Japon tercih ediyorlar.”
nomisi olmalarına rağmen, halkın geleceğe dair kay- ticaret kültürünün en etkileyici yönlerinden biri.”
gıları tüketim alışkanlıklarını ciddi ölçüde tasarrufa
yönlendirmiş. Ülkenin yalnızca yüzde 10’u tarıma “AMBALAJLI SOSLAR Emin Demirci:
elverişli. Bu nedenle birçok gıda ürününde dışa ba- DİKKAT ÇEKİCİYDİ” “Baharat
ğımlı konumdalar. Tarımla ilgili ürünlerin ihracatı reyonlarında
açısından ciddi bir potansiyel söz konusu. Özellikle “Sektörel açıdan, pera-
deniz ürünlerine olan düşkünlükleri sebebiyle, Tür- kende satış noktaların- 5-10 çeşidi
kiye’den balık ve su ürünleri ihracatı açısından da da ürün çeşitliliğinin geçmeyen raf
önemli fırsatlar görüyorum. Japonya’da ekmek tüke- sınırlı olduğunu göz- düzenleri vardı..”
timi oldukça sınırlı. Temel gıda olarak pirinci tercih lemledim. Özellikle ba-
ediyorlar. Bu da sektörümüz açısından Japonya’da EMİN DEMİRCİ harat reyonlarında 5-10
farklı stratejiler geliştirilmesi gerektiğini gösteriyor.” çeşidi geçmeyen raf dü-
zenleri vardı. Buna karşın, deniz ürünlerine yönelik
“HER YAŞTA çeşitli ambalajlı soslar dikkat çekiciydi. Açıkta satılan
ÇALIŞIYORLAR” baharat çeşidine rastlamadım. Yosunlu ve baharat ka-
rışımlı özel soslar ilgimi çekti, birkaç örneğini de ya-
“Japonya’da beni en çok nımda getirdim. Bu alanda, özellikle ev dışı tüketim
etkileyen şey, emeklilik pazarında inovatif baharat ve sos kombinasyonlarıyla
kavramının neredeyse çalışmalar yapılabileceğini düşünüyorum.”
yok denecek kadar az
olmasıydı. İnsanlar yaş- “ÜRÜNLER TAZELİĞİNİ Yılmaz Polat:
HÜSEYİN YILDIZ ları kaç olursa olsun ça- KAYBETMİYOR” “Japonya’da
lışmaya devam ediyor donuk tüketim
ve işlerine büyük bir sadakatle bağlılar. İş ahlakları “Japonya’da donuk tü-
ketim oldukça yaygın;
son derece yüksek. Bu anlayışın, Japon toplumunun ürünler gelişmiş cihaz- oldukça yaygın;
hem ekonomik hem de sosyal olarak istikrarlı kalma- larla tazeliğini kaybet- ürünler gelişmiş
sında büyük rol oynadığını düşünüyorum. İşlerine meden donduruluyor cihazlarla
duydukları saygı, görev bilinciyle birleşince ortaya ve ihtiyaca göre amba- tazeliğini
örnek alınacak bir sistem çıkıyor. Bu kültürü yerinde lajlanıyor. Bu sistem, YILMAZ POLAT kaybetmeden
görmek beni gerçekten çok etkiledi.”
hem gıda güvenliği hem de israfı önleme açısından donduruluyor.”
ZEYTİNYAĞINDA oldukça etkileyici. Biz beyaz et sektöründe donuk
POTANSİYEL BÜYÜK” ürünlere yönelimi başardık. Ancak sebze ve meyve
grubunda hâlâ önemli bir eksiklik var. Bu alanda
“Zeytinyağı tüketim kamu spotlarıyla bilinçlendirme çalışmaları yapıl-
alışkanlığı Japonya’da malı. Hem israf azalır hem de tüketiciye daha sağ-
yok denecek kadar az. lıklı ürünler sunulur. Ayrıca hasattan sofraya gelen
Ancak bu, aynı zaman- süreçte tazelik kaybı kaçınılmaz. Oysa hasattan bir
da büyük bir potansiyel gün sonra dondurularak saklanan ürün, hem besin
anlamına geliyor. Sağ- OSMAN BERBEROĞLU değerini korur hem de raf ömrünü uzatır. Bu siste-
lıklı yaşam konusunda min yaygınlaştırılması gerektiğine inanıyorum.”