Page 33 - borsaaktuel-75-k
P. 33

MAYIS-HAZİRAN 33
                                                                                                                 33
                                                                                                    MAYIS-HAZİRAN


            “TARIMSAL ÜRÜN                             bilinçli bir toplum olan Japonların, zeytinyağının   Abdullah
            İHRACINDA BÜYÜK                            faydalarını keşfettikçe bu alanda önemli bir pazar   Çerman:
            FIRSAT VAR”                                oluşabilir.  Türkiye’nin bu pazara dönük stratejik   “Japonya’da
                                                       adımlar atması gerektiğini düşünüyorum. Ambalaj-
            “Ülke tam anlamıy-                         lama konusuna da her ürün küçük, pratik ve yeni-  ekmek tüketimi
            la bir kurallar ülkesi.                    likçi bir şekilde sunuluyor. Özellikle gıda sektöründe  oldukça sınırlı.
            Geleneklerine sıkı sı-                     bu çok net bir şekilde görülüyor. Ticarette dürüstlük-  Temel gıda
            kıya  bağlı  bir  toplum                   leri, doğru bilgi verme konusundaki hassasiyetleri ve
            yapıları var. Dünyanın   ABDULLAH ÇERMAN   tüketiciye en uygun ürünü en doğru fiyatla sunma   olarak pirinci
            dördüncü büyük eko-                        çabaları gerçekten takdire şayan. Bu yaklaşım, Japon   tercih ediyorlar.”
            nomisi olmalarına rağmen, halkın geleceğe dair kay-  ticaret kültürünün en etkileyici yönlerinden biri.”
            gıları tüketim alışkanlıklarını ciddi ölçüde tasarrufa
            yönlendirmiş. Ülkenin yalnızca yüzde 10’u tarıma                 “AMBALAJLI SOSLAR   Emin Demirci:
            elverişli. Bu nedenle birçok gıda ürününde dışa ba-              DİKKAT ÇEKİCİYDİ”   “Baharat
            ğımlı konumdalar. Tarımla ilgili ürünlerin ihracatı                                  reyonlarında
            açısından ciddi bir potansiyel söz konusu. Özellikle             “Sektörel açıdan, pera-
            deniz ürünlerine olan düşkünlükleri sebebiyle, Tür-              kende satış  noktaların-  5-10 çeşidi
            kiye’den balık ve su ürünleri ihracatı açısından da              da ürün çeşitliliğinin   geçmeyen raf
            önemli fırsatlar görüyorum. Japonya’da ekmek tüke-               sınırlı olduğunu göz-  düzenleri vardı..”
            timi oldukça sınırlı. Temel gıda olarak pirinci tercih           lemledim. Özellikle ba-
            ediyorlar. Bu da sektörümüz açısından Japonya’da   EMİN DEMİRCİ  harat reyonlarında 5-10
            farklı stratejiler geliştirilmesi gerektiğini gösteriyor.”       çeşidi geçmeyen raf dü-
                                                       zenleri vardı. Buna karşın, deniz ürünlerine yönelik
                                  “HER YAŞTA           çeşitli ambalajlı soslar dikkat çekiciydi. Açıkta satılan
                                  ÇALIŞIYORLAR”        baharat çeşidine rastlamadım. Yosunlu ve baharat ka-
                                                       rışımlı özel soslar ilgimi çekti, birkaç örneğini de ya-
                                  “Japonya’da beni en çok   nımda getirdim. Bu alanda, özellikle ev dışı tüketim
                                  etkileyen şey, emeklilik   pazarında inovatif baharat ve sos kombinasyonlarıyla
                                  kavramının neredeyse   çalışmalar yapılabileceğini düşünüyorum.”
                                  yok denecek kadar az
                                  olmasıydı. İnsanlar yaş-  “ÜRÜNLER TAZELİĞİNİ                  Yılmaz Polat:
               HÜSEYİN YILDIZ     ları kaç olursa olsun ça-  KAYBETMİYOR”                        “Japonya’da
                                  lışmaya devam ediyor                                           donuk tüketim
            ve işlerine büyük bir sadakatle bağlılar. İş ahlakları   “Japonya’da donuk tü-
                                                       ketim oldukça yaygın;
            son derece yüksek. Bu anlayışın, Japon toplumunun   ürünler gelişmiş cihaz-          oldukça yaygın;
            hem ekonomik hem de sosyal olarak istikrarlı kalma-  larla tazeliğini kaybet-        ürünler gelişmiş
            sında büyük rol oynadığını düşünüyorum. İşlerine   meden donduruluyor                cihazlarla
            duydukları  saygı,  görev  bilinciyle  birleşince  ortaya   ve ihtiyaca göre amba-    tazeliğini
            örnek alınacak bir sistem çıkıyor. Bu kültürü yerinde   lajlanıyor. Bu sistem,   YILMAZ POLAT  kaybetmeden
            görmek beni gerçekten çok etkiledi.”
                                                       hem gıda güvenliği hem de israfı önleme açısından   donduruluyor.”
            ZEYTİNYAĞINDA                              oldukça etkileyici. Biz beyaz et sektöründe donuk
            POTANSİYEL BÜYÜK”                          ürünlere yönelimi başardık. Ancak sebze ve meyve
                                                       grubunda hâlâ önemli bir eksiklik var. Bu alanda
            “Zeytinyağı  tüketim                       kamu spotlarıyla bilinçlendirme  çalışmaları yapıl-
            alışkanlığı Japonya’da                     malı. Hem israf azalır hem de tüketiciye daha sağ-
            yok denecek kadar az.                      lıklı ürünler sunulur. Ayrıca hasattan sofraya gelen
            Ancak bu, aynı zaman-                      süreçte tazelik kaybı kaçınılmaz. Oysa hasattan bir
            da büyük bir potansiyel                    gün sonra dondurularak saklanan ürün, hem besin
            anlamına  geliyor.  Sağ-  OSMAN BERBEROĞLU   değerini korur hem de raf ömrünü uzatır. Bu siste-
            lıklı yaşam konusunda                      min yaygınlaştırılması gerektiğine inanıyorum.”
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38