Page 31 - Borsaaktüel-48-internete
P. 31

GIDA BORSASI




            tedbirleri daha fazla artırdık. Mesafe bantla-
            rını yerleştirdik, müşteriyi tek tek içeriye al-
            maya başladık, imalathanede 2-3 saat ara-
            lıklarla  maske,  galoş,  eldiven  değişiminin
            yapılmasını sağladık. Periyotlarla İlçe Tarım
            Müdürlüğü tarafından denetlendik.
            İlgili bakanlıkların talimatları doğrultusun-
            da marketlere ekmekleri ilettik ve özellikle
            pandeminin ilk zamanlarında ambalajlı ek-
            mek satıldı. İlerleyen zamanlarda bazı mar-
            ket ve yerel zincirlerde bu duruma uyulma-
            dığını gözlemledim. Bu konu çok önemli.”


            “şU AN EKMEKTE KAZANCıMıZ YOK”
            Ekmeğin  ambalaja  girmesinin  fırıncılara
            maliyet  getireceğini  hatırlatan  Çerman,
            “Maliyetlerimiz şu anda çok yüksek, kazan-
            cımız neredeyse yok gibi. Eskiden insanları-
            mız için ‘Önce kalite sonra hijyen ve hizmet’   Haksız  rekabetin  birkaç  tane  unsuru  var.   Bu  tür  ekmeklerin  alım  gücü  düşük  va-
            gelirdi. Yaşadığımız süreç gösterdi ki ‘Önce   Mesela pazar darlığı haksız rekabete sebep   tandaşların yaşadığı bölgelerde değil gelir
            hijyen, sonra kalite ve hizmet.’ Biz istiyoruz   oluyor. Sektörün değişen ve gelişen toplu-  seviyesi yüksek yerlerde satıldığını anlatan
            ki  ürettiğimiz  ürünler  hijyenik  bir  şekilde   ma  ayak  uydurması  gerekiyor.  Gelişen  ve   Çerman, “Üretici de beyaz ekmeğe talep ol-
            nihai  üreticiye  ulaşsın.  Burada  denetleme   değişen toplumda ekmek kültürü de değişi-  duğu için beyaz ekmek üretiyor. Bizim gibi
            mekanizmasının daha aktif olması gereki-  yor. Eskiden beyaz ekmek daha çok tutulan   geleneksel fırıncılıkta yüzde 30-40 kapasite
            yor” açıklamasında bulundu.
                                                daha çok satılan bir üründü. Ama insanlar   ile üretim yapılıyor ve haliyle maliyete yan-
            Çerman, sektörün önemli sorunları bulun-  şimdi çeşit istiyor. Bu da beyaz ekmek pa-  sıyor. Yani 1,5 liraya bile ekmeği satmakta
            duğuna  işaret  ederek,  bunları  şu  şekilde   zarını daraltıyor.”    zorlanıyoruz” tespitinde bulundu.
            sıraladı: “Başlıca sorunlarımız; haksız reka-
                  bet, atıl kapasite, zincir market ve   “YEMEK KÜlTÜRÜ DEğİşTİ, EKMEK SATışı   “İSTANBUl KARA FıRıNDAN EKMEK AlıYOR”
                         bayi sömürüsü, gayri yasal   AZAlDı”                      Çerman sözlerini şöyle tamamladı:
                              yeni  fırın  yapımı.
                                                Çerman, yeni yapılaşma sebebiyle ilçelerde   “Mevzuat  gereği  her  fırında  beyaz  ekme-
                                                mevzuata aykırı açılan fırınlar ile zincir mar-  ğin haricinde kepek ekmeği, çavdar ekme-
                                                ketlerin haksız rekabete yola açtığını söyle-  ği,  tuzsuz  ekmek  olması  gerekmektedir.
                                                di. Çerman, yemek kültürünün de ciddi bir   İstanbul’un  büyük  bir  oranı  kara  fırın  de-
                                                değişime uğradığına dikkat çekerek, “Eski-  diğimiz geleneksel fırıncılık olarak da tabir
                                                den insanlar 3-5 ekmek alıyordu. şimdi 1   ettiğimiz sistemden ekmek alıyor. Ateş tuğ-
                                                ekmek ile 3-4 kişilik aile 1 gününü geçiri-  ladan yapılan, odunla ısıtılan, haznede ek-
                                                  yor. Ekmek yeme kültürü beyaz ekmek-  meğin pişirildiği kaliteli bir ürün elde edili-
                                                    ten daha çok tam buğday ekmeği gibi   yor. Fakat bir taraftan teknoloji de gelişiyor.
                                                      ekmek çeşitleri tarafına yöneldi. Bu   İstanbul Ticaret Borsası, Türkiye ve dünyada
                                                       ürünlerin hem hammaddeleri pa-  düzenlenen çeşitli fuarlara düzenlediği zi-
                                                         halı hem de bunları yapan us-  yaretlerle  yeni  teknoloji  ile  buluşmamı-
                                                          talar biraz daha kalifiye usta,   zı  sağlıyor.  Bu  konuda  İSTİB  Başkanı  Ali
                                                           maaşları yüksek. Bu durum   Kopuz’a teşekkür ediyorum. İSTİB Akademi
                                                            ekmek  fiyatına  yansıyor,   bünyesinde  düzenlenen  eğitimlere  katılım
                                                             diğer ekmeklere göre bi-  sağlıyoruz. Özellikle işçi, işveren hakkında
                                                               raz daha pahalı oluyor”   mevzuatlar ve sektörel konularla ilgili işin
                                                               diye konuştu.       uzmanlarından bilgiler alıyoruz.”



                                                                                               Kasım-Aralık 2020 29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36