Page 24 - Sayı-50 Mart - Nisan 2021
P. 24

22                     EKONOMİYE BAKIŞ




                                DEMOKRATİK VE EKONOMİK


                                KALKINMA İÇİN ‘İSTİKRAR’




                                Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin sağladığı ‘siyasi istikrar’ı

                                perçinlemek adına, yeni nesil demokratik ve ekonomik reformlarla,
                                Türkiye ‘yeşil büyüme’ye, ‘yeşil enerji’ye, ‘yeşil teknoloji’ye dayalı, özel
                                sektör ve kamunun ‘kurumsallaşma’ sürecini katlayacak 3 yıllık bir
                                ‘yeniden yapılanma’ dönemi için düğmeye basıldı.


           PROF. DR.            Bir ülke için demokratik ve ekonomik standartlarını yükselt-  ‘GÜÇLENDİRİLMİŞ MALİ DİSİPLİN’LE KÜRESEL İTİBAR
           KEREM ALKİN          menin, ‘demokratik’ ve ‘ekonomik’ kalkınmasını sürdürülebilir   küresel ekonomik sistemin tarihinin en zorlu süreçlerinden birisini
                                kılmanın en temel unsuru ‘siyasi istikrar’; yani siyaset alanının
                                kurumsallaşmasıdır. Türkiye, 2006 Danıştay saldırısından bu   yaşadığı küresel virüs salgınıyla mücadele süreci, gerek G20 ülke-
                                                                           leri, gerek Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) üyesi
                                yana, siyasetin kurumsallaşmasını engellemek adına, siyasi istik-
                                rarın kalıcı olarak tesisini önlemek, bertaraf etmek adına ‘sayısız’   ülkeler  açısından  ağır  kamu  dengesi  kırılmalarını,  hayli  yüksek
                                                                           bütçe açığı sorunlarını ve daha da ağırlaşan kamu borç stoku ra-
                                hainlikle, sayısız ‘karanlık operasyon’la karşı karşıya kaldı. Cum-  kamlarını beraberinde getirdi. Uluslararası Para Fonu’nun (IMF)
                                hurbaşkanı Erdoğan’ın güçlü, kararlı ve vizyoner liderliğinde,   toparladığı veriler, 2020 yılında ülkelerin küresel virüs salgınının
                                ‘siyasi istikrar’ı kalıcı hale getiren ‘Devlet Kapasitesi’ eğer inşa   etkilerini azaltmak amacıyla gerçekleştirdikleri kamu yardımları-
                                edilemeseydi; Türkiye son 19 yılda yaşadığımız pek çok ulusal,
                                bölgesel, küresel zorluk ve krizlerden çıkamazdı.  nın 14 trilyon dolara ulaştığını; bu derece dev bir desteğin kamu
                                                                           gelirleriyle karşılanması mümkün olmadığından, küresel ölçekte
                                Önümüzdeki 10 ve 25 yıllık dönem, Atlantik ile Asya-Pasifik   kamu borcunun dünya GSYH’na oranının 2019’dan 2020’ye, sa-
                                arasında rekabetin daha da tırmanacağı; bununla birlikte böl-  dece 1yılda yüzde 84’den yüzde 98’e fırladığına işaret ediyor.
                                gesel ve küresel meselelerin iki coğrafik alan arasında giderek   Avrupa Birliği’nin kamu borç stoku/GSYH oranı, Maastricht
                                tırmanan gerginlik ve tehdit algısıyla değil; tersine, daha güç-  kriteri olarak yüzde 60’ı geçmemesi gereken bir oran olması ge-
                                lü işbirliğiyle ancak çözüme ulaşabileceği bir döneme işaret   rekmesine rağmen, AB’nin ortalaması çoktan yüzde 90’a ulaş-
                                ediyor.
                                                                           mış durumda. Bu oran Yunanistan için yüzde 200, İtalya için
                                Türkiye, bu iki önemli coğrafik güç merkezi arasında elzem olan   yüzde 154, Fransa için yüzde 117, Birleşik Krallık için yüzde
                                işbirliğine en büyük katkıyı sağlayacak ülkelerin başında gel-  101 seviyesinde. Türkiye yüzde 42 ile, AB kriterinin yüzde 30,
                                mekte. Bu nedenle, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi’nin   dünya ortalamasının ise yüzde 43 altında. 2020’nin ‘mucizevi’
                                sağladığı ‘siyasi istikrar’ı perçinlemek adına, yeni nesil demok-  başarısı olan yüzde 1,8’lik ‘pozitif’ büyüme ile, dünyanın önde
                                ratik ve ekonomik reformlarla, Türkiye ‘yeşil büyüme’ye, ‘yeşil   gelen 40 ülkesi arasında ilk 4’de, G20’de ilk 2’de ve OECD ise
                                enerji’ye, ‘yeşil teknoloji’ye dayalı, özel sektör ve kamunun ‘ku-  ilk sırada yer alan Türkiye’nin, pozitif büyümeyi yüzde 3,6 gibi
                                rumsallaşma’ sürecini katlayacak 3 yıllık bir ‘yeniden yapılanma’   bir bütçe açığı oranı ile, ciddi bir mali disiplin başarısı yakalamış
                                dönemi için düğmeye basılmış durumda.      olması, her türlü takdirin üzerinde.
                                Yeniden yapılanma dönemi, tarım sektörü ve gıda endüstrisin-  Bu başarıyı daha da ‘perçinlenmiş’ bir ‘mali disipline, daha da ‘id-
                                de ‘oligopolistik’, eksik rekabet şartlarını, tarladan sofraya fiyatı   dialı’ bir mali disiplin başarısına taşımayı Ekonomi Yönetimi’ne
                                katlanan ürünlerin sebep olduğu gıda enflasyonunu ortadan   hedef olarak işaret etmiş olan Cumhurbaşkanı Erdoğan, 2021
           “2020’nin            kaldıracak bir piyasa gözetimi ve denetimini; sektörlerin tüke-  merkezi yönetim bütçesi ve kamu dengesinde alınacak ek har-
                                tici lehine gerçek bir rekabet ortamında çalışmasını sağlayacak
                                                                           cama ve gelir tedbirleriyle, bütçe açığı hedefinin yüzde 4,3’den
           mucizesi ‘Pozitif    şekilde rekabet politikalarının güçlendirilmesini; iç ticaretin   yüzde 3,5’e çekildiğini de ilan etti. Kamu harcamalarında israfı
           Büyüme’dir           kolaylaştırılmasına odaklanacak. Bunun yanı sıra, yatırımların   önleyecek ‘yeni nesil’ tedbirlerle, yüksek teknolojiye dayalı yatı-
                                katlanarak artmasını sağlayacak yeni yaklaşımlar, hızlı çözümler
                                                                           rım hamlelerinin kamu destek ve teşvikleriyle daha büyük oran-
           ve Ekonomi           ve geniş kapsamlı kaynakların yarı sıra, kurumsal yapıyı güç-  da buluşması da sağlanmış olacak. Bu nedenle, kamu maliyesi
                                lendirecek şekilde, Ekonomi Koordinasyon Kurulu ve Finansal
           Yönetimi’nin         İstikrar Komitesi hayata geçirilecek.      alanında harcama ve gelirlerinin anlık olarak takibini sağlayacak
                                                                           ‘yeni nesil dijitalleşme’ hamleleri; kamu ihalelerinde ‘yeni nesil’
           geçtiğimiz mart      Güçlü ve her türlü şoklara karşı dirençli bir ekonomiyi tesis et-  yaklaşımlar; KİT’lerin 21. Yüzyıl’ın küresel rekabet koşullarına
                                                                           göre yeniden yapılandırılması ‘yeni nesil ekonomik reformlar’ın
           ayı sonundan         menin en temel iki başlığı olan makro ekonomik politikalar ve   sac ayaklarını oluşturmakta.
                                yapısal politikaları sürdürülebilir kılacak şekilde, kamu maliye-
           itibaren seferber    sinde kaynakların etkin kullanımını, bütçe dengesini ve kamu   Bunun yanı sıra, İslami esasları dayalı katılım finans sisteminde
                                borcunu sürdürülebilir kılacak, enflasyonu yüzde 2’lere çekecek,
                                                                           Türkiye’nin iddiasını arttıracak adımlar; hammadde, ara ma-
           ettiği tüm           istihdamı katlayacak, cari açığı ortadan kaldıracak adımlara hız   mul, makine ve enerjide ‘kendi kendine yeten Türkiye’ hedefine
           para-maliye-         verilecek.                                 yönelik olarak, sanayide, üretimde yapısal dönüşüm, Türkiye
                                                                           Ekonomisi’ni daha da ‘kurumsallaştıracak’ piyasa yapılandır-
                                Bilhassa Türkiye’nin mal ve hizmet ihracatını daha da katlaya-
           direkt kontrol       cak adımlar, dünyanın stratejik noktalarında Türkiye Lojistik   maları reformların ana başlıklarını oluşturmakta. Gelecek hafta
           politikaları         Merkezleri açılmasının hızlandırılması kritik önemde. Yeni ne-  açıklanacak detayları heyecanla bekliyor olacağız.
                                sil endüstri bölgeleriyle, sektörlere özel ihtisas başkanlıklarıyla,
           setinin bir          özel sektör kamu işbirliğini perçinleyecek yeni yasal düzenle-  2020’DE MUCİZENİN ADI: ‘POZİTİF BÜYÜME’
           başarısıdır.”        melerle, 2023  Türkiyesi adına yazılacak yeni bir ‘hikaye’nin   Türkiye Ekonomisi, 2020 gibi küresel ölçekte son 100 yılın en
                                                                           büyük sağlık ve ekonomi krizinin yaşandığı bir yılı, adeta muci-
                                başlangıcındayız.
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29