Page 27 - Sayı-51 Mayıs Haziran 2021
P. 27

MAYIS-HAZİRAN 2021 25



























            Ab’NİN çÖZÜMÜ HEMEN YANı bAşıNDA           GÜçLÜ VE DAHA ‘SÜRDÜRÜLEbİLİR’ bÜYÜME

            Joe Biden’ın başkanlık seçimini kazanması, belki sürecin ilk an-  Uluslararası örgütler içerisinde, kurulduğu ilk günden bu yana,
            larında Çin için ‘sınırlı’ bir umuda sebep olmuş olabilir. Ancak,   ülke, bölge ve dünya ölçeğinde büyüme ve kalkınma alanında en
            Biden’ın ekibinin ‘Trump’ın hiç bir karar ve politikasına katılmı-  çok çalışan kurumların başında Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma
            yoruz; ama, Çin hariç’ demeleri, Asya-Pasifik’in dev ekonomisi   Örgütü (OECD) geliyor. OECD’nin ‘Kovid-19’ sonrasındaki
            açısından umutların çabuk sönmesi anlamına gelmiştir. Nitekim,   döneme yönelik olarak, ‘daha güçlü ve daha sürdürülebilir bir
            Biden Yönetimi’nin Çin konusunda baskıyı arttırması, Çin’e ‘Uy-  büyüme’ için üzerinde hassasiyetle durduğu 3 önemli sac ayağı-
            gur Türkleri’ üzerinden baskının yoğunlaşmasına da sebep oldu. 5   nın birisi ‘direnç geliştirme’, ‘ekonomik dinamizmi arttırma’ ve ‘iş
            Mayıs Çarşamba günü Londra’da bir araya gelen G7 ülkelerinin   yaşamında dönüşümü destekleme’ olarak tanımlanmakta.’Direnç
            dışişleri bakanları, Çin’in keyfi, zorlayıcı ekonomi politikalarını ve   geliştirme’, makro ekonomik şokların sebep olduğu risklerin azal-
            uygulamalarını eleştirerek, uluslararası ticaret kuralları, insan hak-  tılması, şokların etkilerinin azaltılması, ülke ekonomisinin kendini
            ları ve temel özgürlüklere saygı duyması çağrısı yaptılar.  toparlama kapasitesini geliştirme olarak tanımlanmakta.
             Tam da aynı gün, Çin’le imzaladığı yatırım anlaşmasının onay sü-  Esasen bu başlıkların tümü ülke ekonomisinin zorlu günler için,
            recini askıya alma kararı almış olan Avrupa Birliği’nin (AB), bazı   zorlu süreçler için ‘milli tasarruf’ kapasitesini geliştirmesiyle de doğ-
            stratejik ürünleri temin ettiği Çin ve diğer yabancı tedarikçi ülke-  rudan bağlantılı. İlginçtir, ‘Kovid-19’ dünya ekonomisinin önde ge-
            lere olan bağımlılığını azaltmak amacıyla hazırladığı güncellenmiş   len ekonomilerinin tümü için önemli bir tasarruf sıçramasına sebep
            sanayi stratejisini açıklaması ilginçti. Söz konusu plan kapsamında,   oldu. Uluslararası kurumların raporları, küresel ölçekte tasarruflar-  “Kovid-19’ bir
                                                       mesine sebep olacak ölçüde küresel pandemide bir zayıflama veya  süre sonra at-
            6 stratejik alanda kullanılan hammaddeler, bataryalar, aktif ecza bi-  daki artışın 5,4 trilyon dolara ulaştığını; bu tasarrufların hareketlen-
            leşenleri, hidrojen, yarı iletkenler ile bulut ve sınır teknolojilerinin
            temininde, AB Asya’ya ve bilhassa Çin’e bağımlılığını azaltacak.   risk algısında bir gerileme söz konusu olması halinde, küresel tasarruf   latılsa dahi,
            Planda sıralanan 137 ürünün yaklaşık yarısını AB Çin’den temin   sıçramasının küresel büyümeye 2 puana kadar bile yükseltici etkisi
            ediyordu ve ‘Kovid-19’ sürecinde büyük zorluklarla karşılaştı.  olabileceği konuşuluyor. Ülke ekonomilerinin, küresel pandemiden   dijitalleşmiş bir
                                                       ders çıkararak, bir sonraki olası küresel şoka daha fazla direnç göste-
            AB Komisyonu Başkan Yardımcısı Margrethe Vestager, yeni ‘Sa-  rebilmeleri için, başta sağlık alanı, daha güçlü alt yapı, şoklara karşı  iş yaşamı, yeni
            nayi Stratejisi’nin bir yandan AB’nin dijital ve yeşil dönüşümünü   daha hızlı tedbir alınmasını sağlayacak yasal düzenlemeler gerekiyor.  nesil uzaktan
            desteklerken, diğer yandan Avrupa sanayisinin özellikle Kovid-19   Elbette, ülkelerin yakın ve uzak gelecekte bu tür küresel krizlere kar-
            salgını sonrasında rekabetçi gücünü koruyacak şekilde güncellen-  şı daha dayanaklı olabilmeleri, aynı zamanda ülke ekonomisi için  çalışma koşulları
            diğini vurguladı. Yeni Sanayi Stratejisi, AB’nin arz ve talebi çeşit-  ‘şok emici’ tedbirlerin artık önceden hazır olmasını da gerektirmek-
            lendirerek, farklı ticaret ortaklarına dayalı bir yöntem izlemesini;   te. Ülkenin bankacılık sisteminin, kamu maliyesinin, merkez ban-  ve iş hayatının
            bunun  yanı  sıra,   lojistik  ve  taşımacılık alanında  yeni  modeller   kasının, özel sektörü temsil eden sivil toplum kuruluşlarının hızla   mobilize edil-
            oluşturmayı, otonom çözüm modellerini devreye almayı hedefli-  devreye alınacak ‘şok emici’ tedbirler konusunda artık daha hazırlık-
            yor. Yeni stratejinin ana hedefi olan ithalat bağımlılığının azaltma-  lı olması gerekiyor. ‘Ekonomik dinamizmi arttırma’ konusunda ise,  mesine yönelik
            sı amacıyla, ‘Avrupa’nın Ortak Çıkarları Adına Önemli Projeler   Türkiye dünyanın önde gelen ülkeleri arasında en şanslı, en iddialı
            Platformu’ (IPCEI) kapsamında, Avrupa’nın rekabetçiliği adına   ülkelerden birisi. Çünkü, rekabet edebilme becerisi, dünyanın farklı   yeni gelişmeler,
            yeni nesil bulut teknolojileri, hidrojen teknolojileri, düşük karbon   coğrafyalarında yeni müşterilere ulaşabilme kabiliyeti, girişimciler   işçi-işveren iliş-
            sanayi ve eczacılık alanındaki kaynaklar ile yüksek teknoloji ala-  için yeni fırsatlar ve destek mekanizmaları oluşturma kapasitesi açı-
            nında kullanılacak yarı iletkenlere yönelik teknolojiler ortak bir   sından, dünya ölçeğinde Türkiye iyi örnekler ortaya koyuyor.  kilerine de, çalış-
            havuzda bir araya getirilecek,
                                                       Bununla birlikte, gelinen noktada, ‘Kovid-19’ bir süre sonra at-  ma yaşamındaki
            IPCEI, AB hükümetlerine yeni sanayi stratejisi kapsamında, gi-  latılsa dahi, dijitalleşmiş bir iş yaşamı, yeni nesil uzaktan çalışma
            rişimci firmalar için tasarımdan üretime birçok farklı projede   koşulları ve iş hayatının mobilize edilmesine yönelik yeni gelişme- düzenlemelere
            birlikte çalışma ve fon aktarma imkanı sağlıyor. Bununla birlik-  ler, işçi-işveren ilişkilerine de, çalışma yaşamındaki düzenlemelere
            te, AB’nin yeni sanayi stratejinin en ‘vazgeçilmez’ çözüm ortağı   de yeni dokunuşları, daha esnek bir emek piyasası için bazı kritik  de yeni dokunuş-
            AB’nin hemen yanı başında durmakta: Türkiye. AB eğer Asya ve   önemde adımların atılmasını gerektirmekte. Bunun yanı sıra, se-  ları, daha esnek
            bilhassa Çin’e bağımlı olmaktan kurtulmak konusunda ciddi ve   viyesi ne olursa olsun, her düzeydeki girişimcilere yönelik güçlü
            uygulanabilir bir strateji yürütecek ise, bu alanda en somut çözüm   bir inovasyon ekosistemi ve dinamik bir iş dünyası ağı oluşturmak  bir emek piyasası
            ve imkanları sağlayacak olan ülke hiç kuşkusuz Türkiye. AB’nin   ülkeler için her zamankinden daha önemli hale gelecek. Konu bu
            teknolojik işbirliği ve fon imkanları çerçevesinde,  Türkiye’nin   noktaya gelmiş iken, hiç şüphesiz ekonomideki sınırlı kaynakla- için bazı kritik
            yüksek kalitede ve kapasitede üretim kabiliyetlerinden yararlanma   rın daha verimli, daha etkin kullanımına yönelik yeni yaklaşımlar   önemde adım-
            perspektifi, gelecek 10 ve 25 yıl adına, AB’ye Asya ile rekabette   kaçınılmaz gözüküyor. Türkiye, küresel pandemiyle mücadelesini
            paha biçilmez bir ‘kaldıraç’ imkanı sunacaktır. Umarım, AB yanı   sürdürürken, yeni nesil ekonomik reformlarının kapsadığı alana   ların atılmasını
            başındaki ‘güçlü’ ve ‘somut’ ‘çözüm fırsatı’nı çabuk fark eder  bu önemli başlıkları da eklemeyi sürdürerek, küresel sistemdeki
                                                       iddiasını daha da öteye taşıyacak adımları hızlandıracak.  gerektirmekte.”
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32