Page 27 - Sayı-51 Mayıs Haziran 2021
P. 27
MAYIS-HAZİRAN 2021 25
Ab’NİN çÖZÜMÜ HEMEN YANı bAşıNDA GÜçLÜ VE DAHA ‘SÜRDÜRÜLEbİLİR’ bÜYÜME
Joe Biden’ın başkanlık seçimini kazanması, belki sürecin ilk an- Uluslararası örgütler içerisinde, kurulduğu ilk günden bu yana,
larında Çin için ‘sınırlı’ bir umuda sebep olmuş olabilir. Ancak, ülke, bölge ve dünya ölçeğinde büyüme ve kalkınma alanında en
Biden’ın ekibinin ‘Trump’ın hiç bir karar ve politikasına katılmı- çok çalışan kurumların başında Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma
yoruz; ama, Çin hariç’ demeleri, Asya-Pasifik’in dev ekonomisi Örgütü (OECD) geliyor. OECD’nin ‘Kovid-19’ sonrasındaki
açısından umutların çabuk sönmesi anlamına gelmiştir. Nitekim, döneme yönelik olarak, ‘daha güçlü ve daha sürdürülebilir bir
Biden Yönetimi’nin Çin konusunda baskıyı arttırması, Çin’e ‘Uy- büyüme’ için üzerinde hassasiyetle durduğu 3 önemli sac ayağı-
gur Türkleri’ üzerinden baskının yoğunlaşmasına da sebep oldu. 5 nın birisi ‘direnç geliştirme’, ‘ekonomik dinamizmi arttırma’ ve ‘iş
Mayıs Çarşamba günü Londra’da bir araya gelen G7 ülkelerinin yaşamında dönüşümü destekleme’ olarak tanımlanmakta.’Direnç
dışişleri bakanları, Çin’in keyfi, zorlayıcı ekonomi politikalarını ve geliştirme’, makro ekonomik şokların sebep olduğu risklerin azal-
uygulamalarını eleştirerek, uluslararası ticaret kuralları, insan hak- tılması, şokların etkilerinin azaltılması, ülke ekonomisinin kendini
ları ve temel özgürlüklere saygı duyması çağrısı yaptılar. toparlama kapasitesini geliştirme olarak tanımlanmakta.
Tam da aynı gün, Çin’le imzaladığı yatırım anlaşmasının onay sü- Esasen bu başlıkların tümü ülke ekonomisinin zorlu günler için,
recini askıya alma kararı almış olan Avrupa Birliği’nin (AB), bazı zorlu süreçler için ‘milli tasarruf’ kapasitesini geliştirmesiyle de doğ-
stratejik ürünleri temin ettiği Çin ve diğer yabancı tedarikçi ülke- rudan bağlantılı. İlginçtir, ‘Kovid-19’ dünya ekonomisinin önde ge-
lere olan bağımlılığını azaltmak amacıyla hazırladığı güncellenmiş len ekonomilerinin tümü için önemli bir tasarruf sıçramasına sebep
sanayi stratejisini açıklaması ilginçti. Söz konusu plan kapsamında, oldu. Uluslararası kurumların raporları, küresel ölçekte tasarruflar- “Kovid-19’ bir
mesine sebep olacak ölçüde küresel pandemide bir zayıflama veya süre sonra at-
6 stratejik alanda kullanılan hammaddeler, bataryalar, aktif ecza bi- daki artışın 5,4 trilyon dolara ulaştığını; bu tasarrufların hareketlen-
leşenleri, hidrojen, yarı iletkenler ile bulut ve sınır teknolojilerinin
temininde, AB Asya’ya ve bilhassa Çin’e bağımlılığını azaltacak. risk algısında bir gerileme söz konusu olması halinde, küresel tasarruf latılsa dahi,
Planda sıralanan 137 ürünün yaklaşık yarısını AB Çin’den temin sıçramasının küresel büyümeye 2 puana kadar bile yükseltici etkisi
ediyordu ve ‘Kovid-19’ sürecinde büyük zorluklarla karşılaştı. olabileceği konuşuluyor. Ülke ekonomilerinin, küresel pandemiden dijitalleşmiş bir
ders çıkararak, bir sonraki olası küresel şoka daha fazla direnç göste-
AB Komisyonu Başkan Yardımcısı Margrethe Vestager, yeni ‘Sa- rebilmeleri için, başta sağlık alanı, daha güçlü alt yapı, şoklara karşı iş yaşamı, yeni
nayi Stratejisi’nin bir yandan AB’nin dijital ve yeşil dönüşümünü daha hızlı tedbir alınmasını sağlayacak yasal düzenlemeler gerekiyor. nesil uzaktan
desteklerken, diğer yandan Avrupa sanayisinin özellikle Kovid-19 Elbette, ülkelerin yakın ve uzak gelecekte bu tür küresel krizlere kar-
salgını sonrasında rekabetçi gücünü koruyacak şekilde güncellen- şı daha dayanaklı olabilmeleri, aynı zamanda ülke ekonomisi için çalışma koşulları
diğini vurguladı. Yeni Sanayi Stratejisi, AB’nin arz ve talebi çeşit- ‘şok emici’ tedbirlerin artık önceden hazır olmasını da gerektirmek-
lendirerek, farklı ticaret ortaklarına dayalı bir yöntem izlemesini; te. Ülkenin bankacılık sisteminin, kamu maliyesinin, merkez ban- ve iş hayatının
bunun yanı sıra, lojistik ve taşımacılık alanında yeni modeller kasının, özel sektörü temsil eden sivil toplum kuruluşlarının hızla mobilize edil-
oluşturmayı, otonom çözüm modellerini devreye almayı hedefli- devreye alınacak ‘şok emici’ tedbirler konusunda artık daha hazırlık-
yor. Yeni stratejinin ana hedefi olan ithalat bağımlılığının azaltma- lı olması gerekiyor. ‘Ekonomik dinamizmi arttırma’ konusunda ise, mesine yönelik
sı amacıyla, ‘Avrupa’nın Ortak Çıkarları Adına Önemli Projeler Türkiye dünyanın önde gelen ülkeleri arasında en şanslı, en iddialı
Platformu’ (IPCEI) kapsamında, Avrupa’nın rekabetçiliği adına ülkelerden birisi. Çünkü, rekabet edebilme becerisi, dünyanın farklı yeni gelişmeler,
yeni nesil bulut teknolojileri, hidrojen teknolojileri, düşük karbon coğrafyalarında yeni müşterilere ulaşabilme kabiliyeti, girişimciler işçi-işveren iliş-
sanayi ve eczacılık alanındaki kaynaklar ile yüksek teknoloji ala- için yeni fırsatlar ve destek mekanizmaları oluşturma kapasitesi açı-
nında kullanılacak yarı iletkenlere yönelik teknolojiler ortak bir sından, dünya ölçeğinde Türkiye iyi örnekler ortaya koyuyor. kilerine de, çalış-
havuzda bir araya getirilecek,
Bununla birlikte, gelinen noktada, ‘Kovid-19’ bir süre sonra at- ma yaşamındaki
IPCEI, AB hükümetlerine yeni sanayi stratejisi kapsamında, gi- latılsa dahi, dijitalleşmiş bir iş yaşamı, yeni nesil uzaktan çalışma
rişimci firmalar için tasarımdan üretime birçok farklı projede koşulları ve iş hayatının mobilize edilmesine yönelik yeni gelişme- düzenlemelere
birlikte çalışma ve fon aktarma imkanı sağlıyor. Bununla birlik- ler, işçi-işveren ilişkilerine de, çalışma yaşamındaki düzenlemelere
te, AB’nin yeni sanayi stratejinin en ‘vazgeçilmez’ çözüm ortağı de yeni dokunuşları, daha esnek bir emek piyasası için bazı kritik de yeni dokunuş-
AB’nin hemen yanı başında durmakta: Türkiye. AB eğer Asya ve önemde adımların atılmasını gerektirmekte. Bunun yanı sıra, se- ları, daha esnek
bilhassa Çin’e bağımlı olmaktan kurtulmak konusunda ciddi ve viyesi ne olursa olsun, her düzeydeki girişimcilere yönelik güçlü
uygulanabilir bir strateji yürütecek ise, bu alanda en somut çözüm bir inovasyon ekosistemi ve dinamik bir iş dünyası ağı oluşturmak bir emek piyasası
ve imkanları sağlayacak olan ülke hiç kuşkusuz Türkiye. AB’nin ülkeler için her zamankinden daha önemli hale gelecek. Konu bu
teknolojik işbirliği ve fon imkanları çerçevesinde, Türkiye’nin noktaya gelmiş iken, hiç şüphesiz ekonomideki sınırlı kaynakla- için bazı kritik
yüksek kalitede ve kapasitede üretim kabiliyetlerinden yararlanma rın daha verimli, daha etkin kullanımına yönelik yeni yaklaşımlar önemde adım-
perspektifi, gelecek 10 ve 25 yıl adına, AB’ye Asya ile rekabette kaçınılmaz gözüküyor. Türkiye, küresel pandemiyle mücadelesini
paha biçilmez bir ‘kaldıraç’ imkanı sunacaktır. Umarım, AB yanı sürdürürken, yeni nesil ekonomik reformlarının kapsadığı alana ların atılmasını
başındaki ‘güçlü’ ve ‘somut’ ‘çözüm fırsatı’nı çabuk fark eder bu önemli başlıkları da eklemeyi sürdürerek, küresel sistemdeki
iddiasını daha da öteye taşıyacak adımları hızlandıracak. gerektirmekte.”