Page 50 - borsaaktuel-69
P. 50

50
           50                       İKTİSAT TARİHİ



           “Büyük cihat,        “İttihat ve Terakki Cemiyeti” sana bu yolu hazır-  hizmet eden adamların içtimaından vücuda gelir…
           küçük cihat’tan      lıyor. Bu yolda senin ayağına batacak dikenleri ve   İşte “İttihat ve  Terakki Cemiyeti” memlekette bu
           yani harpten         muzır ve yabani otları zaman mahveder. Zira bilirsin   ittihadı, bu vahdet-i fikr ve nazır hazırlıyor. Müslü-
                                ki tarlandaki yabani otlar üzerinden bir mevsim ge-
           sonra memleketi      çince kuruyup mahvolur, sen tarlanı güzelce sürer   manlığın emrettiği de bu vahdet ve ittihattan başka
           imar ve halkını      ve işler isen onlar bir daha çıkmaz. Yine bilirsin ki   bir şey midir?
           mesut etmek için     kendi haline bırakılan bir toprakta muzır otlardan,   Sure-i Mümin, 51 [52]’inci Ayet’te “Bu sizin mille-
           çalışmaktır.”        ele ve ayağa batacak dikenlerden kurtulamazsın. Ce-  tiniz İslamiyet’tir ki vahdet ve ittihada tabi bir şeri-
                                nab-ı Hakk Kur’an-ı Kerim’inde:           attır, ben de sizin Rabbinizim, benden korkunuz.”
                                                                          diyen Cenab-ı Hakk değil midir?
                                “(Toprağı) kötü ve elverişsiz olandan ise, faydasız
                                bitkiden başkası çıkmaz.”                 “Sevda-yı vatan, tarladan başlar”
                                Sure-i A’raf, 57 [58]’inci Ayet, diyor. Habis olan  Sen de daima vatanın iyiliğine, saadet haline ait bir
                                bir toprağın çalı çırpıdan, muzır ve yabani otlardan  fikir ve maksatta komşularınla beraber ittihat etmeli
                                başka bir şey çıkarmayacağını söylüyor. Sen de bu  ve onlardan ayrılmamalısın, zira bilirsin ki sevda-yı
                                büyük sözden ibret almalısın.             vatan senin hayatını kazandıran tarladan, bahçeden
                                                                          başlar. Onu da düşünmelisin. Seni ve senden son-
                                “Memleketin refahı, birinin düşündüğünü diğeri-  ra çocuklarını ve onların evlat ve ahfadını yaşatacak
                                nin hissetmesiyledir”
                                                                          bu topraktır. Sen her manasına göre onun evladısın.
                                Ziraatın bir tarifi de “toprağı yalnız ekilen mahsule  Fakat babanın ihtiyarlıktan kuvveti kalmadığını,
                                münhasır buldurmak”tır. Bir tarlada dört nevi mah-  ananın memeleri senelerden beri emilip çekildiği
                                sul bir zamanda yetişmez, çünkü her bir mahsulün  için sütünün azalıp bütün bütün kurumak haline
                                ayrı ayrı evsaf ve şeraiti [vasıf ve şartları] vardır. Bir  geldiğini unutmamalısın. Seni ve evladını yaşatmak
                                topraktan mebzul ve iyi mahsul almak isteyen bir   ve sonra memleketi mesut vermek için bu toprakları
                                çiftçi onu yalnız bir cins mahsule münhasır bulun-  biraz canlandırmak lazımdır.
                                durur. Bunun gibi bir memleketin refah ve saadetini
                                temenni eden bir hükümet de halka aynı terbiye-i   “İttihat ve Terakki senin iyiliğin için bu kitabı yazdı”
                                fikriye ve vicdaniye vermek, birinin düşündüğünü  İşte “İttihat ve Terakki Cemiyeti” bugün bunu da
                                diğerine hissettirmek ister. Bir tarzda düşünüp his-  yapmak istiyor. Senin iyiliğini isteyen ve daima seni
                                seden, biri birinin derdinden, maksadından anlayan  düşünen bu cemiyet toprağına da feyz ve hayat ver-
                                insanlar memleket ve hükümet için pek büyük bir  mek istemiş ve senin için bu kitabı yazmış. İşte bu-
                                kuvvettir. Zira bilirsin  ki bugün hiçbir hükümet,  rada görecek ve okuduğun zaman anlayacaksın ki bir
                                millet arasında kendisine bir kuvvet bulmadıkça  toprak ne için ve nasıl sürülür; onu hangi mahsul
                                payidar olmaz. Bu kuvvet de bir fikir ve maksada  için yüzden veya derin işlemek lazım gelir; köklerin
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55