Page 50 - borsaaktuel-67-Toplu
P. 50
50
50 İKTİSAT TARİHİ
nümdür) arazi ekip ikiyüz elli milyon Osmanlı Lirası masının gerekli olduğu görülmüş, bu amaçla da zira-
mahsulat” alıyorsa ve hektar başına 18 Osmanlı Li- at mektepleri açılmıştı. Gerek ziraat mekteplerinde,
rası hasılatı varsa, bunu Osmanlı’da da yapılabilirdi: gerek Ziraat Nezareti ve diğer yapılarda görev alacak
kişileri yetiştirmek amacıyla Fransa başta olmak üze-
“Memâlik-i Şahane [Osmanlı İmparatorluğu], İn-
giltere’den üç kat büyük olduğu halde bizde yalnız re Avrupa ülkelerine öğrenci gönderilmesi esas ka-
takriben ancak 10 milyon hektar mahal ekilip 50 bul edildi. Öğrenciler Ziraat Nezareti’nin sağladığı
milyon lira hasılat alınır. Eğer mülkümüzde ziraat maddi imkanlarla, hiçbir yokluk çekmeyecek oran-
ilerlemiş olsa işbu 10 milyon hektardan 180 milyon da burslarla eğitime gönderiliyordu. Ama öğrenciler
lira hasılat alınır ki öşrünün [verginin] 18 milyon asla kendi hallerine bırakılmıyor, üniversite ya da
liraya ulaşması tabiidir. Dolayısıyla şu makaleyi okul müdürlükleri vasıtasıyla başarı durumları da
mütalaa buyuranların hemen ziraatın ilerlemesini dikkatle takip ediliyordu.
sağlayacak tedbirlere müracaat edecekleri ve erbab-ı
ziraatı teşvik buyuracakları umulur.” “NURİ BEY 30 TALEBE İÇİNDE 13’ÜNCÜ”
1881 yılında “ziraat ilmini tahsil için Avrupa üni-
II ABDÜLHAMİD TARIM İÇİN versitelerine gönderilen öğrencilerin sene nihayeti
imtihanlarında aldıkları notlar, mektep müdürleri
EĞİTİM ŞART DEDİ tarafından gönderilen yazılı bilgiler” dönem ziraat
YURTDIŞINA ÖĞRENCİ GÖNDERDİ gazetelerinden gurur paylaşımına vesile olsun diye
yayınlanıyordu. Ziraat Gazetesi’nde yayınlanan bir
haber şöyleydi:
1880’li yıllarda Sultan II. Abdülhamid’in öngördü-
ğü “kalkınma” hamlesi sanayi ve tarım olmak üzere “Paris’teki (Enstitü Agronomik) yani Ziraat Darül-
iki temel üzerine kuruluydu. Tarımda teknolojinin fünunu Müdürlüğünden
getirdiği vasıtaları kullanıp verimliliği artırmak için Hükümet-i Osmaniye tarafından Darülfünunumuz
çağdaş tarım tekniklerini bilen bir kadro oluşturul-
talebesi arasına dahil olan iki talebenin aldıkları tak-
dir mertebelerini aşağıda beyan ile iftihar duyarım.
Birinci senenin sene nihayeti imtihanında Nuri Bey
otuz talebe arasında on üçüncü ve Klavas Efendi dahi
on sekizinci olup nokta-i takdirleri dahi ale’l-‘alâdır.
Keza Monpeliye Ziraat Mektebi’nde bulunan Ceras
Efendi sınıf mevcudu olan 26 öğrenci içinde ikinci
ve Tasurkomyan Efendi dahi dördüncü olup nokta-i
takdirleri dahi ol nispettedir.
II. Abdülhamid, Garinyon Mektebi’nden ilim tahsil eden üç nefer ta-
tarımda başa- lebeden İstratikopol Efendi otuz iki öğrenci arasında
rının çağdaş beşinci ve Neşat Bey on altıncı ve Cemal Bey dahi
gelişmeleri takip yirmi beşinci olup nokta-i takdirleri dahi ol nispet-
tedir.
etmekte olduğu-
na inandı ve bu (Lezardo) göl ve bataklık temizliği ve tarla sulama
usulü için anılan mektepte bulunan Osman Efen-
amaçla gerekli di’nin sene nihayetinde olan imtihanda aldığı notlar
kadroların ye- müdürü tarafından henüz gönderilmemiştir. Anılan
tişmesi için yurt Efendi’nin bundan evvel altı aylık imtihanda aldığı
dışına ziraat eği- notlara nazaran bulunduğu sınıfın biraz altında ol-
timi için öğrenci Gazetede 1881’de ziraat eğitimi için Avrupa’ya gönderilen duğu anlaşılıyorsa da sene nihayeti imtihanda alaca-
ğı notlar makbul olacak derecede bulunmasını ümit
göndermenin öğrencilerin sınav notları ve okul müdürlerinden gelen bilgi ederiz.”
yolunu açtı. notları yayınlanıyordu.