Page 37 - Sayı-51 Mayıs Haziran 2021
P. 37

MAYIS-HAZİRAN 2021 35




            mekteplerinin açılması da düşünülmeliydi. Ancak   alandaki eğitim heyet ve cemiyetleri göreve çağı-
            Hükümet, bu ikisinin birlikte bir bütün olduğunu   rarak bir öneri de bulunuyordu. Ona göre mem-
            hesaba katmamış, onun tabiriyle “maatteessüf bu   leketin ihtiyacına uygun programlarla eğitim veren
            hiç nazar-ı dikkate ve ehemmiyete” alınmamıştı.  Yüksek Ticaret Mekteplerinin sayısı artırılmalıydı.
                                                       Ama onun en ilginç ve bu alandaki eğitime yeni bir
            Tarım aşığı bir Osmanlı olarak tacirlerin yetişme-
            sine katkıda bulunacak mekteplerin açılmamasını   boyut getiren teklifi şuydu: Her vilayet ve sancak
            büyük bir eksiklik olarak niteleyen yazar, “Mem-  merkezlerinde zaten açılmış bulunan ortaokul ve
            leketimizde pek çok ziraat mektep ve müesseseleri   liselerde “tâlî (ikinci) derecede ikişer, birer buçuk
                                                       senelik ticaret mektepleri” kurulmalıydı. Böylece
            mevcut iken maatteessüf yalnız tek bir ticaret mek-  mevcut okullar, daha kısa dönem eğitim veren ti-
            tebi var. Bu yegane ticaret mektebi acaba bizim yu-  caret mektepleri olarak da eğitim verecek,yani ikili
            karıda saydığımız bütün boşlukları doldurabilecek   eğitim uygulayacak ve kısa zaman içinde ticaretin
            mi? Bizim kanaatimize göre hayır ve asla!” ifadeleri-  teorisine hakim genç girişimciler yetiştirecekti.
            ni dobraca kullanmaktan çekinmiyordu.
                                                       Hatta Edhem Nejad’a göre bu eğitim tarzı ilkokul-
            Aslında Edhem Nejad, ziraat mektepleri açılırken   lara kadar indirilmeli ve buralarda da ticaret mek-
            ticaret mektepleri açılmamasının bedelini de, Türk   tepleri açılmalıydı. Neden ilkokulda ticaret eğitimi
            çiftçisinin yabancı tacirler elinde oyuncak olması   verilecekti? Bunun sebebini şöyle açıklıyordu:
            şeklinde ödendiğine ve ödenmeye devam edeceğine   “Kim bilmez ki ekseriyet ahali ilkokul tahsiliyle ye-
            işaret ediyordu. Çünkü  ticaret eğitimine geçilme-  tinir. Kasabalılar tacirler, alıcı ve satıcı olurlar ve bu
            den sadece ziraat eğitimi verilmesi, aslında ziraatın   tacirlerin çoğunluğu ilkokul tahsiliyle yetinenlerdir.
            tamamlayıcı parçası olan ticaretin terk edilmesi de-  İlkokul ticaret mektebi bu kadar fakat bugün bizim
            mekti. Bu tehlikeye bir kez daha dikkat çeken Ne-  rüşdiye (orta okul) dediğimiz âlî ibtidaî (yüksek
            jad, şöyle sormaktan kendini alamıyordu:   ilkokul) mekteplerin seksiyonlarında, şubelerinde
            “Yalnız ziraat terakki etsin (ilerlesin), yabancı tacir-  pratik ticari bilgiler tahsil edilebilir.”
            ler elinde şimdiki gibi ehl-i ziraat oyuncak olursa o
            terakkiden ne fayda olur?”                 oRTA YAş GİRİşİMCİ İçİN GECE MEKTEPLERİ
                                                       Ülkede girişimci ve tüccar ruhu canlandırmak, do-
            “TİCARET EğİTİMİ İLKoKuLA KADAR İNDİRİLMELİ”  layısıyla çiftçilerin mağdur edilmesini önlemek için

            Nejad Tarım, Ticaret ve Eğitim bakanlıkları ile bu   Nejad, çok daha radikal bir yaklaşım getirir:   Özetle Edhem
                                                                                                 Nejad, tarım
                                                       “Keza yaşı geçkinleri konferanslar, belediyenin gece   ile ticaretin
                                                       mektepleri, umûmî dersler ile zamanın lüzum gös-
                                                       terdiği ticarete hazırlamalıdır.”         ayrılmaz bir
                                                                                                 bütün olduğuna
                                                       Özetle Edhem Nejad, tarım ile ticaretin ayrılmaz   inanan,
                                                       bir bütün olduğuna inanan, sadece ürün üretme-
                                                       nin yeterli olmadığına, bunun adil fiyatla çiftçinin   sadece ürün
                                                       menfaatini de koruyan yerli tacirler tarafından yapı-  üretmenin yeterli
                                                       lan ticaretle desteklenmesi gerektiğine inanıyordu.  olmadığına,
                                                       Onun dile getirdiği gerçekler, günümüzde de bütün  bunun adil
                                                       çıplaklığıyla varlığını devam ettiriyor. O yüzden   fiyatla çiftçinin
                                                       107 yıl önce Edhem Nejad’ın yazısını bitirirken   menfaatini
                                                       söylediği şu ifadelere yeniden kulak vermemiz ama   de koruyan
                                                       bu kez gereğini yerine getirmemiz gerekiyor:
                                                                                                 yerli tacirler
                                                       “Yine söylüyoruz: Ticaretimiz kalır, ziraatımız yü-  tarafından
                                                       rürse ilerilik yoktur. Ne evvela ticaret, ne evvela zi-  yapılan ticaretle
                                                       raat. Ziraat ve ticaret beraber ilerlemeli. Ziraatımızı
                                                       muhafaza, korumak için ticaret… Ticaretimizi mu-  desteklenmesi
                                                       hafaza, korumak için ziraat… Ziraat için ilerleme  gerektiğine
                                                       rehberi ticaret, ticaret için ilerleme rehberi ziraattır.” inanıyordu.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42