Page 20 - Sayı-49 Ocak-Şubat 2021
P. 20
18 İSTİB HABER
İSTİB Meclis Üyesi Emin Demirci:
TÜRKİYE’DE 100 ÇEŞİT BAHARAT YETİŞİYOR
İSTİB Meclis Üyesi Emin Demirci, A Para televizyonunda
baharat sektörüyle ilgili görüşlerini açıklayarak, Türkiye’nin
15 milyar dolarlık dünya baharat pazarından 175 milyonluk
ihracatla ancak yüzde 1.5’luk pay alabildiğini söyledi.
Demirci, “Pazar çok geniş ve bizim daha büyük bir paya
sahip olmamız gerekiyor” dedi.
bin ton civarında üretim gerçekleştiği düşünülü-
yor. Kimyon ihracatını yaptığımız önemli bir ürün.
Aynı şekilde defne yaprağı, anason, çörekotu, nane,
adaçayı gibi birçok baharat ve bitki gruplarında ak-
tif satışlar yapıyoruz. Fakat ihracat konusunda çok
başarılı değiliz. Önemli bir coğrafyadayken neden
nimetlerinden faydalanmayalım? 175 milyon dolar-
lık ihracat hacmine ulaşıyoruz ve bu yeterli değil.
Dünya pazarı 15 milyar dolarlık bir pazar. Bu paza-
rın %1-1.5 diliminde yer alabiliyoruz.”
“İHRAcAT LİDERİNE BAHARAT İHRAÇ EDİYORuZ”
EMİN DEMİRcİ Pandemi nedeniyle ciddi bir tüketim başladığına
A pARA / TARLADAN SOFRAYA işaret eden Demirci, “Bazı sektörlerde tüketim artar- Türkiye’nin ihracat payını genişletebilmek için ön-
ken özellikle ev dışı tüketime hitap eden sektörlerde celikle üretim alanlarını ve standartlarını yukarıya
satış düşüşleri yaşanıyor. Bu süreçte tarım ürünleri- çekmesi gerektiğine işaret eden Demirci, “Dünyada
katma değeri yüksek ve talep gören baharat çeşitlerini
nin önemi çok fazla ortaya çıktı” diye konuştu.
ülkemizde üretebilmenin yollarını bulmamız gereki-
yor. Örneğin zencefil ve zerdeçal ile ilgili Akdeniz’de
“BAHARATLAR DOğAL EcZANEDİR”
üretim çalışmalarına başlandı; bunlar keyif verici ko-
Türkiye’nin baharat konusunda çok şanslı bir ülke nular. Bazı türlerimizi ıslah etmek ve üretim hacim-
olduğunu belirten Demirci, “Dünyada ticarete konu lerini çoğaltmak lazım. Pazar çok geniş ve bizim daha
“Dünya pazarının olan 350 baharatın 100 çeşidi ülkemiz topraklarında büyük bir paya sahip olmamız gerekiyor” dedi.
yetişebiliyor. Baharat tat, lezzet, doğal aroma, şifadır.
satış lideri Birçok bilim adamı baharatları doğal eczane olarak Demirci, aynı şekilde bazı tesislerin yenilenerek,
Hindistan’a yorumlar. Salgın ile birlikte baharat tüketiminde de daha teknolojik ve modern tesisler haline getirilme-
si gerektiğinin altını çizdi. Hindistan’ın dünya ba-
biz baharat ciddi artışlar meydana geldi.” bilgisini verdi. harat pazarının lideri olduğunu ifade eden Demirci,
satabiliyoruz. 15 İnsanların kış mevsiminde veya hastalık dönemin- “Dünya pazarının satış lideri Hindistan’a biz baha-
milyar dolarlık de baharatlara daha fazla ihtiyaç duyduğunun altını rat satabiliyoruz. 15 milyar dolarlık hacmin %17’si
hacmin %17’si çizerek, Türkiye’nin baharat üretimi ve ihracatı hak- Hindistan’ın. Özellikle Avrupa pazarına yoğun ça-
Hindistan’ın. kında şunları söyledi: lışma yapıyoruz. Baharat üreten ülkelerle daha rahat
Özellikle Avrupa “Türkiye’de en çok tüketilen baharat kırmızıbiber- rekabet edebilir hale gelmeliyiz. Tarım ürünlerinin
üretim hacimlerinin artırılmasının başka bir güzelliği
pazarına dir. Bu sene 250 bin ton civarında üretimi oldu. daha var. Doğayı ve tarım arazilerini korumuş oluyor-
yoğun çalışma Fakat yurt dışı pazarlarında satışları çok düşük. sunuz. Tarım arazileri genişledikçe dünyada söz sahibi
yapıyoruz.” Kekik dünyada söz sahibi olduğumuz bir ürün 18 olmaya başlıyorsunuz” açıklamasında bulundu.