Page 22 - mart-nisan
P. 22

22                       T TOBB HABER




           Sektörün duayen         “Zeytinin toplandıktan sonra uzun süre bekle-
           isimlerinden            tilmesi yağ kalitesini olumsuz etkiler. Bu nedenle
           Selim Kantarcı,         tesise hızla gelmeli ve hemen sıkıma alınmalı. Üre-
           Türkiye’nin bu          tim süreçleri ise kusursuz yürütülmeli. Yıkanması,
           konudaki                hamur haline gelmesi, ışık ve havadan izolasyonu,
           en önemli               bekletilmesi, hep dikkatli ve özenli bir biçimde
           sorununun               gerçekleştirilmeli. Ambalajlanma dâhil her adım-
           dökme yağ               da bilimsel yöntemlerin harfiyen uygulanmasının
           ihracatı                yanında  uluslararası pazarlarda  yer bulabilmesi
           olduğunu                ve tercih edilmesi için dünya tüketicisinin hassa-
           belirtiyor...           siyetlerine uygun davranılmalı. Karbon ayak izine
                                   ve geri dönüştürülebilir ambalaja önem verilmeli.
                                   Tüm bunlardan sonra uluslararası tanıtım yatırı-
                                   mı da Türk zeytinyağının bilinirliği için zorunlu
                                   bir adım…”
                                Kalite zincirini tamamlayanın ve en önemli halkala-
                                rından birinin devlet olduğuna dikkat çeken Ahmet
                                Bülent  Kasap,  devlete  düşen  vazifeler  olduğunun   SELİM KANTARCI
                                altını çiziyor:
                                                                             tırım hevesi için uzun vadeli destekler açıklanması,
                                   “Devletin yapacakları zeytin üretimi, zeytinyağı   uluslararası ticaret anlaşmalarında  Türk üreti-
                                   üretimi ve tanıtımına kadar tüm aşamaları kap-  cisinin  faydasına  davranılması,  yurtdışı  tanıtım
                                   sıyor ve bir anlamda bu çalışmaların kaderini be-  faaliyetlerine doğrudan destek verilmesi; her biri
                                   lirliyor. Çiftçiye fidan, gübre ve benzeri destekler-  diğerinden önemli adımlar ve hepsi devletimizin
                                   den itibaren, uluslararası tanıtım desteğine kadar   yapacakları… Coğrafi işarette ise ancak denetim
                                   her noktada devletin dâhil olması başarı için çok   mekanizmalarının  güçlendirilmesiyle uluslararası
                                   önemli. Çiftçinin sadece üretim maliyetlerinde de-  pazarda rekabet avantajı sağlayabiliriz. İç piyasa-
                                   ğil eğitim olarak da desteklenmesi, sanayicinin ya-
                                                                             daki açık ve etiketsiz ürünlerin satışının engellen-
                                                                             mesi ise bir başka önemli sorun. Bunu önlemek de
                                                                             devletin görevlerinden biri…”

                                                                          EN BÜYÜK SORUN DÖKME İHRACAT…

                                                                          Selme Zeytin ve Zeytinyağları’ndan, sektörün dua-
                                                                          yen ismi Selim Kantarcı da Türkiye’nin bu konudaki
                                                                          en önemli sorununun dökme yağ ihracatı olduğunu
                                                                          belirtiyor ve şunları ekliyor:
                                                                             “Bizden dökme yağ alan İtalya gibi ülkeler yağları-
                                                                             mızı şişeleyip ihraç ederek daha fazla kazanıyorlar.
                                                                             Dünyanın en güzel zeytinyağı zeytinleri İtalya’nın
                                                                             Toskana ve Türkiye’nin Ayvalık, Edremit ve Bur-
                                                                             haniye bölgesinde üretiliyor. Dolayısıyla bizim
                                                                             kalite açısından bir sorunumuz yok. Son zaman-
                                                                             larda şişe ihracatımız da artıyor ama yeterli sevi-
                                                                             yede değil. Hükümet zaman zaman iç piyasadaki
                                                                             fiyatları regüle etmek için dökme zeytinyağı ihraca-
                                                                             tına kısıtlama getiriyor. Bu kısıtlama ve yasakları
                                                                             daha uzun vadeli ve uluslararası pazarlarda Türk
                                                                             zeytinyağının katma değerini artırmak için de uy-
                                                                             gulamak doğru olacaktır.”
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27