Page 23 - mart-nisan
P. 23
MART-NİSAN 23
NİTELİK DE NİCELİK DE ARTMALI…
İstanbul Ticaret Borsası Zeytin ve Zeytinyağı Ko-
mitesi ve Meclis Üyesi Osman Berberoğlu ise “Türk
zeytinyağının uluslararası pazarlarda başarılı olması
için bir taraftan üretimi artırırken, diğer zeytinya-
ğımızın kalitesini yükseltmeliyiz” önerisinde bulu-
nuyor.
“Üretim miktarımızdan başlamak gerekirse ilk ele al-
mamız gereken ağaç varlığımız” şeklinde konuşan Ber-
beroğlu, “Son on beş yılda ağaç varlığımız neredeyse iki
kat arttı. 90 milyondan 177 milyona ulaştık. Ancak
dünyadaki en önemli rakibimiz İspanya’nın 330 mil-
yon zeytin ağacı var. Yani öncelikle ağaçlarımızın sayısı
artmalı. Bu süreçte ağaç varlığımız gençleşecektir de.
Öte yandan delice zeytin ağaçlarının aşılanması da bu
süreci destekler” tespitini yapıyor.
Üretici desteklerinin artırılmasının önemine dikkat
çeken Osman Berberoğlu şunları söylüyor:
“Özellikle girdi maliyetlerinin sürekli arttığı gü-
nümüzde çok önemli. AB ülkelerinde zeytinyağı-
na kilo başına 1,25 Euro destek verilirken bizdeki
destek 80 kuruş. Sofralık zeytine 50 kuruş, zey-
tinyağına ise 2,5 TL düzeyinde destek sağlanması
gerekiyor. Ayrıca verilecek desteklerin hasat dönemi
başlangıcı olan Eylül – Ekim aylarında açıklanma-
sı da arz – talep dengesi açısından önemli. Rakip malıyız. Günlük küçük kazançlar uğruna, büyük bir
ülkelerin tamamında zeytin ve zeytinyağı destekle- geleceği feda etmemeliyiz. Neredeyse bir asır boyun-
ri her aşamada oldukça yüksek seviyededir. Bizde ca yapılan çalışmaların ödülünü alan ülkeleri örnek
o seviyelere ulaşılamazsa bile ihracat desteklerinin almalı, yılmamalıyız. Devlet destekleri popülizmden
en az iki kat artırılması gerekir. Organik zeytin uzak, hedefe ve kaliteyi artırmaya yönelik olmalı.
ve zeytinyağı ihracatında hem kutulu hem organik Zeytinyağında çok çalışıp az kazanma sarmalını an-
desteğin birlikte verilmesi organik ihracatımızın cak böyle kırabiliriz…
artmasını sağlar. Son olarak AB’nin Türk zeytinya-
ğına uyguladığı vergi ve kotaların kaldırılması için
hepimiz çalışmalıyız. Gümrük Birliği Anlaşması İSTİB Meclis
çerçevesinde yapılan uygulamalar 1990’ların şart- Üyesi Osman
larında bile makul değilken günümüzde sektörün Berberoğlu
elini kolunu bağlamaktadır.”
uluslararası
pazarlarda başarı
UZUN VE ZORLU BİR YOL…
için üretimi
Konunun uzmanları ne yapılırsa nasıl sonuçlar alı- artırırken, Türk
nacağını sıralarken olumlu bakış açısını hep koru- zeytinyağının
yorlar. Yolumuz uzun ve zorlu, ancak bu yolun so- kalitesinin de
nunda başarı mümkün… Hepsinin vurguladığı en yükseltilmesi
önemli noktaları şöyle özetlemek mümkün: Üretici gerektiğini
olarak da sanayici olarak da ısrarla ve sabırla doğru vurguluyor.
olanı yapmalı, başarıya ulaşacağımız yoldan ayrılma- OSMAN BERBEROĞLU