Page 23 - mart-nisan
P. 23

MART-NİSAN 23




            NİTELİK DE NİCELİK DE ARTMALI…

            İstanbul Ticaret Borsası Zeytin ve Zeytinyağı Ko-
            mitesi ve Meclis Üyesi Osman Berberoğlu ise “Türk
            zeytinyağının uluslararası pazarlarda başarılı olması
            için bir taraftan üretimi artırırken, diğer zeytinya-
            ğımızın kalitesini yükseltmeliyiz” önerisinde bulu-
            nuyor.

            “Üretim miktarımızdan başlamak gerekirse ilk ele al-
            mamız gereken ağaç varlığımız” şeklinde konuşan Ber-
            beroğlu, “Son on beş yılda ağaç varlığımız neredeyse iki
            kat arttı. 90 milyondan 177 milyona ulaştık. Ancak
            dünyadaki en önemli rakibimiz İspanya’nın 330 mil-

            yon zeytin ağacı var. Yani öncelikle ağaçlarımızın sayısı
            artmalı. Bu süreçte ağaç varlığımız gençleşecektir de.
            Öte yandan delice zeytin ağaçlarının aşılanması da bu
            süreci destekler” tespitini yapıyor.
            Üretici desteklerinin artırılmasının önemine dikkat
            çeken Osman Berberoğlu şunları söylüyor:

               “Özellikle girdi maliyetlerinin sürekli arttığı gü-
               nümüzde çok önemli. AB ülkelerinde zeytinyağı-
               na kilo başına 1,25 Euro destek verilirken bizdeki
               destek 80 kuruş. Sofralık zeytine  50 kuruş,  zey-
               tinyağına ise 2,5 TL düzeyinde destek sağlanması
               gerekiyor. Ayrıca verilecek desteklerin hasat dönemi
               başlangıcı olan Eylül – Ekim aylarında açıklanma-
               sı da arz – talep dengesi açısından önemli. Rakip   malıyız. Günlük küçük kazançlar uğruna, büyük bir
               ülkelerin tamamında zeytin ve zeytinyağı destekle-  geleceği feda etmemeliyiz. Neredeyse bir asır boyun-
               ri her aşamada oldukça yüksek seviyededir. Bizde   ca yapılan çalışmaların ödülünü alan ülkeleri örnek
               o seviyelere ulaşılamazsa bile ihracat desteklerinin   almalı, yılmamalıyız. Devlet destekleri popülizmden
               en az iki kat artırılması gerekir. Organik zeytin   uzak, hedefe ve kaliteyi artırmaya yönelik olmalı.
               ve zeytinyağı ihracatında hem kutulu hem organik   Zeytinyağında çok çalışıp az kazanma sarmalını an-
               desteğin birlikte verilmesi organik ihracatımızın   cak böyle kırabiliriz…
               artmasını sağlar. Son olarak AB’nin Türk zeytinya-
               ğına uyguladığı vergi ve kotaların kaldırılması için
               hepimiz  çalışmalıyız.  Gümrük  Birliği  Anlaşması                                İSTİB Meclis
               çerçevesinde yapılan uygulamalar 1990’ların şart-                                 Üyesi Osman
               larında bile makul değilken günümüzde sektörün                                    Berberoğlu
               elini kolunu bağlamaktadır.”
                                                                                                 uluslararası
                                                                                                 pazarlarda başarı
            UZUN VE ZORLU BİR YOL…
                                                                                                 için üretimi
            Konunun uzmanları ne yapılırsa nasıl sonuçlar alı-                                   artırırken, Türk
            nacağını sıralarken olumlu bakış açısını hep koru-                                   zeytinyağının
            yorlar. Yolumuz uzun ve zorlu, ancak bu yolun so-                                    kalitesinin de
            nunda başarı mümkün… Hepsinin vurguladığı en                                         yükseltilmesi
            önemli noktaları şöyle özetlemek mümkün: Üretici                                     gerektiğini
            olarak da sanayici olarak da ısrarla ve sabırla doğru                                vurguluyor.
            olanı yapmalı, başarıya ulaşacağımız yoldan ayrılma-  OSMAN BERBEROĞLU
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28