Page 56 - mart-nisan
P. 56

56
           56                       T İKTİSAT TARİHİ  DOÇ. DR. ŞEFİK MEMİŞ



                                Osmanlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi’nden üç öneri...


                                KALKINMANIN ÜÇ VASITASI: YAYIN, EĞİTİM VE FUAR




                                “Vatanın zengin ve mamur, milletin rahat ve mesut
                                olmasına hizmet eder” sloganıyla yayın faaliyetle-
                                rine İstanbul’da devam eden İzmir “doğumlu” Os-
                                manlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi, Meşrutiyet sonrası
                                hükümetlerini ticaret ve ziraat alanında yapılması
                                gerekenler konusunda “nezaketle” uyarıyordu. Böy-
                                lece yayın amacına uygun davranıyor; ismindeki
                                Osmanlı sözcüğünün hakkını da vererek, sayfaları
                                sadece tercümelerle dolu bir haftalık yayın olma-
                                nın ötesine geçip, Osmanlı çiftçisinin ektiği biçtiği
                                ürünleri merkeze alan yayınlar yapıyordu. Ticaret ve
                                ziraat eğitiminin önemine inanıyor, ama en önemli
                                eğitimin  de  anında  uygulanabilecek  bilgiler  veren
                                bir eğitim olduğunun altını çiziyordu. Diploma için
                                eğitim yapmak yerine öğrencilere “faydalı bilgiler”
                                kazandıran eğitimi savunuyordu. Gazetenin yayın-
                                ları üç temel konu üzerinde yoğunlaşıyor, Meşruti-
                                yet’in nazırlarını bu konularda tedbirler almaya çağı-
                                rıyordu. Bunlar; halkın anlayabileceği nitelikte sade
                                yayınlar yapılması; içeriği güncel ve öğretmenleri   10 Şubat 1910 tarihli “Düşündüklerimizden” başlıklı yazı
                                bilgili ticaret, ziraat ve sanayi mekteplerinin açılması
                                ve sayılarını çoğaltılması; son olarak da hem ürünle-  “Hayatımız, istikbalimiz, rahatımız, saadetimiz için
                                re yeni pazar ve müşteri bulacak hem de üreticileri   şu mülkte ziraatın ileri gitmesine çalışmaktan başka
                                teşvik edecek uluslararası nitelikteki fuar organizas-  çaremiz olmadığını zannederim inkâr edecek kimse
                                yonlarının yapılmasıydı.                  yoktur. İstikbaline taalluk eden bir meselede bütün
                                                                          millet fertlerinin elinden geldiği kadar çalışması farz
                                1- SADE VE PRATİK YAZILMIŞ TARIM KİTAPLARINA   olduğu gibi Hükümetin de çalışmak isteyen millete
                                MUHTACIZ                                  delillik, rehberlik etmesi, kolaylık göstermesi şart-
                                Osmanlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi, 10 Şubat 1910  tır. Hamdolsun görüyoruz ki artık okuryazar, ziraatı
                                tarihli 18. sayısının “Düşündüklerimizden” başlıklı  öğrenmek için vasıtalar aramaya başlamıştır. Hiçbir
                                yazısında “Sade ve pratik yazılmış ziraat kitaplarına  kimse görmediği ve bilmediği bir şeyi yapmaya muk-
                                muhtacız” manşetiyle ifade edildiği gibi herkes ta-  tedir olamayacağından başka hükümetlerin yaptığı
                                rafından anlaşılan ve tarım ve hayvancılık hakkında  gibi hükümetimizin de çiftçilerin her türlü ihtiyaç-
                                anında uygulamaya sokulacak bilgiler içeren kitaplar  larını def ederek, onlara yeni usul ziraatı gözleriyle
           Osmanlı  Ziraat      gerektiğini vurguluyordu.                 göstermek ve ziraatın her şubesinde ayrı ayrı olmak
           ve Ticaret Ga-                                                 üzere azıcık okuryazar kimselerin anlayabilecekleri
           zetesi, Diplo-       “OKUMA YAZMA BİLENLERİN DE ANLAYACAĞI     bir dilde ve yayabilecekleri gibi sadelik ve pratik bir
           ma için eğitim       SADELİKTE OLMALI”                         tarzda yazılmış risaleler, kitaplar tertip ederek ücretsiz

           yapmak yerine        Tarımın ülkenin gelişmesini sağlayacak tek çare ol-  yahut az bir fiyatla onlara dağıtmak ihtiyaçlarımızın
                                                                          en mühimlerindendir.”
           öğrencilere “fay-    duğundan  hükümetin  bu  alanda  millete  rehberlik
           dalı bilgiler” ka-   etmesi gerektiği vurgulanan yazıda, sadece “okuma   “PRATİK TARIM KİTAPLARI SORANLARA ‘YOK’
                                yazmayı” bilen kişilerin anlayacağı basitlikte sade ve
           zandıran eğitimi     pratik kitaplar ve diğer yayınların hazırlanıp ücretsiz   DEMEKTEN USANDIK”
           savunuyordu.         dağıtılması isteniyordu:                  Yeni usul ziraatın öğretilmesinin verimliliğin artırıl-
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61