Page 56 - mart-nisan
P. 56
56
56 T İKTİSAT TARİHİ DOÇ. DR. ŞEFİK MEMİŞ
Osmanlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi’nden üç öneri...
KALKINMANIN ÜÇ VASITASI: YAYIN, EĞİTİM VE FUAR
“Vatanın zengin ve mamur, milletin rahat ve mesut
olmasına hizmet eder” sloganıyla yayın faaliyetle-
rine İstanbul’da devam eden İzmir “doğumlu” Os-
manlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi, Meşrutiyet sonrası
hükümetlerini ticaret ve ziraat alanında yapılması
gerekenler konusunda “nezaketle” uyarıyordu. Böy-
lece yayın amacına uygun davranıyor; ismindeki
Osmanlı sözcüğünün hakkını da vererek, sayfaları
sadece tercümelerle dolu bir haftalık yayın olma-
nın ötesine geçip, Osmanlı çiftçisinin ektiği biçtiği
ürünleri merkeze alan yayınlar yapıyordu. Ticaret ve
ziraat eğitiminin önemine inanıyor, ama en önemli
eğitimin de anında uygulanabilecek bilgiler veren
bir eğitim olduğunun altını çiziyordu. Diploma için
eğitim yapmak yerine öğrencilere “faydalı bilgiler”
kazandıran eğitimi savunuyordu. Gazetenin yayın-
ları üç temel konu üzerinde yoğunlaşıyor, Meşruti-
yet’in nazırlarını bu konularda tedbirler almaya çağı-
rıyordu. Bunlar; halkın anlayabileceği nitelikte sade
yayınlar yapılması; içeriği güncel ve öğretmenleri 10 Şubat 1910 tarihli “Düşündüklerimizden” başlıklı yazı
bilgili ticaret, ziraat ve sanayi mekteplerinin açılması
ve sayılarını çoğaltılması; son olarak da hem ürünle- “Hayatımız, istikbalimiz, rahatımız, saadetimiz için
re yeni pazar ve müşteri bulacak hem de üreticileri şu mülkte ziraatın ileri gitmesine çalışmaktan başka
teşvik edecek uluslararası nitelikteki fuar organizas- çaremiz olmadığını zannederim inkâr edecek kimse
yonlarının yapılmasıydı. yoktur. İstikbaline taalluk eden bir meselede bütün
millet fertlerinin elinden geldiği kadar çalışması farz
1- SADE VE PRATİK YAZILMIŞ TARIM KİTAPLARINA olduğu gibi Hükümetin de çalışmak isteyen millete
MUHTACIZ delillik, rehberlik etmesi, kolaylık göstermesi şart-
Osmanlı Ziraat ve Ticaret Gazetesi, 10 Şubat 1910 tır. Hamdolsun görüyoruz ki artık okuryazar, ziraatı
tarihli 18. sayısının “Düşündüklerimizden” başlıklı öğrenmek için vasıtalar aramaya başlamıştır. Hiçbir
yazısında “Sade ve pratik yazılmış ziraat kitaplarına kimse görmediği ve bilmediği bir şeyi yapmaya muk-
muhtacız” manşetiyle ifade edildiği gibi herkes ta- tedir olamayacağından başka hükümetlerin yaptığı
rafından anlaşılan ve tarım ve hayvancılık hakkında gibi hükümetimizin de çiftçilerin her türlü ihtiyaç-
anında uygulamaya sokulacak bilgiler içeren kitaplar larını def ederek, onlara yeni usul ziraatı gözleriyle
Osmanlı Ziraat gerektiğini vurguluyordu. göstermek ve ziraatın her şubesinde ayrı ayrı olmak
ve Ticaret Ga- üzere azıcık okuryazar kimselerin anlayabilecekleri
zetesi, Diplo- “OKUMA YAZMA BİLENLERİN DE ANLAYACAĞI bir dilde ve yayabilecekleri gibi sadelik ve pratik bir
ma için eğitim SADELİKTE OLMALI” tarzda yazılmış risaleler, kitaplar tertip ederek ücretsiz
yapmak yerine Tarımın ülkenin gelişmesini sağlayacak tek çare ol- yahut az bir fiyatla onlara dağıtmak ihtiyaçlarımızın
en mühimlerindendir.”
öğrencilere “fay- duğundan hükümetin bu alanda millete rehberlik
dalı bilgiler” ka- etmesi gerektiği vurgulanan yazıda, sadece “okuma “PRATİK TARIM KİTAPLARI SORANLARA ‘YOK’
yazmayı” bilen kişilerin anlayacağı basitlikte sade ve
zandıran eğitimi pratik kitaplar ve diğer yayınların hazırlanıp ücretsiz DEMEKTEN USANDIK”
savunuyordu. dağıtılması isteniyordu: Yeni usul ziraatın öğretilmesinin verimliliğin artırıl-