Page 41 - Sayı-64 Temmuz - Ağustos 2023
P. 41
TEMMUZ-AĞUSTOS 41
41
TEMMUZ-AĞUSTOS
Bu değişimler yaşanırken insanlar sağlıklı, güvenli ve AMBALAJ SEKTÖRÜ, DIŞ TİCARET AÇIĞININ 2021’de 6 milyar
yeterli gıdaya daha fazla önem veriyor. Bu sebeple AZALMASINA KATKI SAĞLIYOR 491 milyon
özellikle gıda firmaları, güvenli ve kaliteyi uzun süre
muhafaza ederek ürünün raf ömrünü uzatan ve gıda Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Başkanı dolarlık ihracat
israfını minimize eden inovatif gıda paketlerinin Zeki Sarıbekir ise konuyla ilgili sorularımıza verdiği gerçekleştiren
geliştirilmesine ihtiyaç duyuyor. Bu sayede de gıda cevapta, ambalaj sektörünün 2022 yılında 2,7 milyar ambalaj sektörü,
paketleme teknolojisi sürekli gelişiyor. dolar dış ticaret fazlası verdiğini belirterek, “2021’de 2022’de bu
6 milyar 491 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren
Eskiler, “zarfa değil mazrufa bak” derler. Gıda pa- ambalaj sektörü, 2022’de bu rakamı yüzde 15 artı- rakamı yüzde
ketlemesi açısından düşünürsek şimdilerde zarf da rarak yaklaşık 7,5 milyar dolarlık ihracat geliri elde 15 artırarak
mazruf yani zarfın içindeki ürün kadar önemli hale etti. 2022’de sektörümüz 180 ülkeye 3 milyon 300 bin
geldi. Biz de Borsa Aktüel dergisinin bu sayısında, ton ambalaj ihracatı gerçekleştirerek 2,7 milyar dolar yaklaşık 7,5
sürekli gelişim içerisinde olan gıda ambalaj sektörü- dış ticaret fazlası verdi. Ülke ekonomisinin en önemli milyar dolarlık
nün önemli paydaşlarıyla konuşarak merak edilen sorunlarından biri olan dış ticaret açığının kapanma- ihracat geliri
soruları ve ambalaj sektöründe yapılması gerekenleri sına katkı veren sektörlerden biriyiz. Bununla birlikte, elde etti.
sorduk.
ihracat birim fiyatımızla da Türkiye ortalamasının 2022’de
üzerinde bir performans gerçekleştirmeye devam ediyo- sektörümüz 180
ruz” ifadelerini kullandı.
ülkeye 3 milyon
Ambalaj sektörünün sadece gıda ve içecekle sınırlı
bir alan olmadığını belirten Zeki Sarıbekir, “Amba- 300 bin ton
laj üreticileri olarak sadece gıda ve içecek değil sağlık, ambalaj ihracatı
temizlik, hijyen vb. ürünler başta olmak üzere tüm gerçekleştirerek
sektörlere hizmet veriyoruz. Ürünler ambalaj saye- 2,7 milyar dolar
sinde tüketicisine sağlıklı bir şekilde ulaşıyor. Amba- dış ticaret fazlası
laj sektörü olarak bunun bilinciyle hareket ediyoruz.
Sektör olarak ekonomik büyümenin yanı sıra, çevreye verdi.
ve insanlığa nasıl daha fazla katkı sağlayacağımıza da
odaklanıyoruz.
Sürdürülebilirlik konusunda çalışmalarımızı da hız-
landırıyoruz. Bu kapsamda ambalaj sektöründe far-
Hakkı İsmet Aral
kındalık oluşturacak bir rehber mahiyetindeki sek-
törün ilk sürdürülebilirlik raporunu yayınlayacağız.
Avrupa Yeşil Mutabakatı’nda hedeflenen üretim ve
AMBALAJIN KALİTESİNİ ÜRÜN BELİRLER ticaret süreçlerini ve değişimini sektör olarak yakinen
İstanbul Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkan takip ediyoruz. Üretim süreçlerimizi kaynak verimli-
Yardımcısı Hakkı İsmet Aral, gıda ürünlerinde liğini en üst seviyede tutan, sürdürülebilir bir üretim
kullanılan inovatif ambalajlarının, o ürünün katma modeli olan döngüsel ekonomi temeli üzerine kurmaya
değerli olup olmamasıyla ilişkisine dikkat çekiyor. devam ediyoruz” şeklinde konuştu.
“Katma değerli ürünlerin kâr marjı yüksektir. Bu sa-
yede, bu ürünleri üreten firmalar Ar-Ge için yeterli
kaynağı aktarabiliyor ve ürünü kaliteli ve doğa dostu
ambalajlar ile servis edebiliyor. Tabii ambalajın kali-
tesini belirleyen sadece ürün ve bu ürünü üreten firma-
nın tercihleri değildir. Ülkelerin ekonomik durumları
da bunu etkileyen faktörlerdendir. Ülke olarak yüksek
gıda enflasyonunun yaşandığı bir dönemden geçiyoruz.
Bu sebeple, pahalı ambalaj kullanmak mümkün değil-
dir. Çünkü tüketici, gıda ürünündeki fiyat artışların-
dan şikâyetçiyken üretici, ambalajda yaptığı dönüşüm
ile maliyelerinin artmasını tüketiciye açıklayamaz”
diyor. ASD Başkanı Zeki Sarıbekir