Page 41 - Sayı-64 Temmuz - Ağustos 2023
P. 41

TEMMUZ-AĞUSTOS 41
                                                                                                                 41
                                                                                                 TEMMUZ-AĞUSTOS


            Bu değişimler yaşanırken insanlar sağlıklı, güvenli ve   AMBALAJ SEKTÖRÜ, DIŞ TİCARET AÇIĞININ   2021’de 6 milyar
            yeterli gıdaya daha fazla önem veriyor. Bu sebeple   AZALMASINA KATKI SAĞLIYOR       491 milyon
            özellikle gıda firmaları, güvenli ve kaliteyi uzun süre
            muhafaza ederek ürünün raf ömrünü uzatan ve gıda   Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) Başkanı  dolarlık ihracat
            israfını minimize eden inovatif gıda paketlerinin   Zeki Sarıbekir ise konuyla ilgili sorularımıza verdiği   gerçekleştiren
            geliştirilmesine ihtiyaç duyuyor. Bu sayede de gıda   cevapta, ambalaj sektörünün 2022 yılında 2,7 milyar   ambalaj sektörü,
            paketleme teknolojisi sürekli gelişiyor.   dolar dış ticaret fazlası verdiğini belirterek, “2021’de   2022’de bu
                                                       6 milyar 491 milyon dolarlık ihracat gerçekleştiren
            Eskiler, “zarfa değil mazrufa bak” derler. Gıda pa-  ambalaj sektörü, 2022’de bu rakamı yüzde 15 artı-  rakamı yüzde
            ketlemesi açısından düşünürsek şimdilerde zarf da   rarak yaklaşık 7,5 milyar dolarlık ihracat geliri elde   15 artırarak
            mazruf yani zarfın içindeki ürün kadar önemli hale   etti. 2022’de sektörümüz 180 ülkeye 3 milyon 300 bin
            geldi. Biz de Borsa Aktüel dergisinin bu sayısında,   ton ambalaj ihracatı gerçekleştirerek 2,7 milyar dolar   yaklaşık 7,5
            sürekli gelişim içerisinde olan gıda ambalaj sektörü-  dış ticaret fazlası verdi. Ülke ekonomisinin en önemli   milyar dolarlık
            nün  önemli  paydaşlarıyla  konuşarak  merak  edilen   sorunlarından biri olan dış ticaret açığının kapanma-  ihracat geliri
            soruları ve ambalaj sektöründe yapılması gerekenleri   sına katkı veren sektörlerden biriyiz. Bununla birlikte,   elde etti.
            sorduk.
                                                       ihracat birim fiyatımızla da  Türkiye ortalamasının   2022’de
                                                       üzerinde bir performans gerçekleştirmeye devam ediyo-  sektörümüz 180
                                                       ruz” ifadelerini kullandı.
                                                                                                 ülkeye 3 milyon
                                                       Ambalaj sektörünün sadece gıda ve içecekle sınırlı
                                                       bir alan olmadığını belirten Zeki Sarıbekir, “Amba-  300 bin ton
                                                       laj üreticileri olarak sadece gıda ve içecek değil sağlık,  ambalaj ihracatı
                                                       temizlik,  hijyen  vb.  ürünler  başta  olmak  üzere  tüm   gerçekleştirerek
                                                       sektörlere hizmet veriyoruz. Ürünler ambalaj saye-  2,7 milyar dolar
                                                       sinde tüketicisine sağlıklı bir şekilde ulaşıyor. Amba-  dış ticaret fazlası
                                                       laj sektörü olarak bunun bilinciyle hareket ediyoruz.
                                                       Sektör olarak ekonomik büyümenin yanı sıra, çevreye  verdi.

                                                       ve insanlığa nasıl daha fazla katkı sağlayacağımıza da
                                                       odaklanıyoruz.

                                                       Sürdürülebilirlik konusunda çalışmalarımızı da hız-
                                                       landırıyoruz. Bu kapsamda ambalaj sektöründe far-
              Hakkı İsmet Aral
                                                       kındalık  oluşturacak  bir  rehber  mahiyetindeki  sek-
                                                       törün ilk sürdürülebilirlik raporunu yayınlayacağız.
                                                       Avrupa  Yeşil  Mutabakatı’nda  hedeflenen  üretim  ve
            AMBALAJIN KALİTESİNİ ÜRÜN BELİRLER         ticaret süreçlerini ve değişimini sektör olarak yakinen
            İstanbul Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkan   takip ediyoruz. Üretim süreçlerimizi kaynak verimli-
            Yardımcısı Hakkı İsmet Aral, gıda ürünlerinde  liğini en üst seviyede tutan, sürdürülebilir bir üretim
            kullanılan inovatif ambalajlarının, o ürünün katma  modeli olan döngüsel ekonomi temeli üzerine kurmaya
            değerli olup olmamasıyla ilişkisine dikkat çekiyor.  devam ediyoruz” şeklinde konuştu.
            “Katma değerli ürünlerin kâr marjı yüksektir. Bu sa-
            yede, bu ürünleri üreten firmalar Ar-Ge için yeterli
            kaynağı aktarabiliyor ve ürünü kaliteli ve doğa dostu
            ambalajlar ile servis edebiliyor. Tabii ambalajın kali-
            tesini belirleyen sadece ürün ve bu ürünü üreten firma-
            nın tercihleri değildir. Ülkelerin ekonomik durumları
            da bunu etkileyen faktörlerdendir. Ülke olarak yüksek
            gıda enflasyonunun yaşandığı bir dönemden geçiyoruz.
            Bu sebeple, pahalı ambalaj kullanmak mümkün değil-
            dir. Çünkü tüketici, gıda ürünündeki fiyat artışların-
            dan şikâyetçiyken üretici, ambalajda yaptığı dönüşüm
            ile maliyelerinin artmasını tüketiciye açıklayamaz”
            diyor.                                      ASD Başkanı Zeki Sarıbekir
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46