Page 42 - Sayı-64 Temmuz - Ağustos 2023
P. 42

42
           42                       T TARAŞTIRMA



                                AMBALAJI, ÜRÜNÜN KATMA DEĞERİ BELİRLER    Doğa dostu ambalaj kullanımı sadece ürünlerin va-
                                                                          sıfları ve üreticilerin tercihlerine de bağlı değildir.
                                Gıda ürünlerinde kullanılan inovatif ambalajlar, o   Yüksek gıda enflasyonunun olduğu dönemlerde,
                                ürünün katma değerli olup olmamasıyla ilişkilidir.   gıda paketlemesinde plastik ve türevlerinin bırakılıp,
                                Birçok sektörde olduğu gibi, gıda sektöründe de   pahalı ve doğa dostu ambalajlara geçmek kısa vadede
                                kâr marjı yüksek ve düşük ürünler vardır. Ambalaj   mümkün olmaz.
                                maliyetleri bu iki durum arasında belirleyici oluyor.
                                Örneğin, düşük katma değerli ürünlerde üretici am-  Ülke olarak yüksek gıda enflasyonunun yaşandığı bir
                                                                          dönemden geçiyoruz. Bu sebeple, ambalajda hızlı bir
                                balaj maliyetini minimize etmeye çalışır. Bu sebeple
           HAKKI İSMET ARAL     ürün için kullanılacak ambalajı ve diğer girdileri en   dönüşüm için uygun koşullara sahip değiliz. Çünkü
                                ucuza üretir. Katma değeri yüksek ürünlerde ise al-  tüketici, gıda ürünündeki fiyat artışlarından şikâyet-
                                benisi yüksek ve doğada kendi kendine çözülebilen   çiyken üretici, ambalajda yaptığı dönüşüm ile maliye-
                                ambalajlar kullanılıyor. Çünkü katma değerli üretim   lerinin artmasını tüketiciye açıklayamaz. Bu kapsam-
                                yapan firmaların kâr marjının yüksek olması, Ar-Ge   daki Ar-Ge çalışmalarına gerekli kaynağı aktaramaz.
                                için yeterli kaynağı aktarabilmesine, doğal olarak da  ***
                                ürettiği ürünü kaliteli ve doğa dostu ambalajlar ile   İnovatif ambalajlama konusunda  Türkiye’nin Av-
                                servis etmesine olanak sağlıyor.          rupa seviyesine ulaşmasının kısa sürede gerçekleş-

                                Ayrıca sektördeki bazı güçlü firmalar, sosyal sorum-  mesini beklemek gerçekçi olmaz. Maalesef ambalaj
                                luluk projeleri ile inovatif ambalajlamaya yönelerek  konusunda Avrupa’nın çok gerisindeyiz. Avrupa’da
                                marka değerlerini güçlendiriyorlar. Bu tip markalar,  katma değerli ürünler ülkemizden fazla olduğu için
                                yenilikçi ambalaj ürünleri ile öne çıkabiliyorlar. So-  inovatif ambalaj konusunda da çok ilerideler. Ayrı-
                                nuç olarak, gıda ürünlerinde inovatif ve geri dönüş-  ca, sosyal sorumluluk projeleri ile yüksek katma de-
                                türülebilir ambalajlama, bilhassa üretilen ürünün   ğerli ürünlerini geri dönüştürülebilir ambalajlar ile
                                kâr marjına bağlı olarak belirleniyor.    destekledikleri için piyasayı ellerinde tutuyorlar. Ül-
                                                                          kemizin de bu konuma gelebilmesi için, toplumu-
                                ***
                                                                          muzun konuyla ilgili bilinçlendirilmesi, kişi başına
                                                                          düşen milli gelirimizin yükselmesi ve şirketlerimizin
                                                                          Ar-Ge’ye yeterli kaynağı ayırması gerekiyor.
                                                                          ***

                                                                          Yenilikçi gıda ambalajlarının gıda israfını azalt-
                                                                          masındaki rolü de değinilmesi gereken önemli bir
                                                                          noktadır. Ülkemizdeki sebze ve meyve alışverişlerin-
                                                                          de ürünlerin plastik torbalar ile taşınması oldukça
                                                                          yaygın. Bu torbalar gıdanın taşınması ve muhafaza
                                                                          edilmesine uygun değil. Bu şekilde gıdanın ezilme
                                                                          ve çürüme yüzünden israf olma ihtimali oldukça
                                                                          yüksek. Avrupa ülkelerinde sebze ve meyveler, por-
                                                                          siyonlar halinde gıdaya uygun kapların içinde satıl-
                                                                          makta. Ürünün üretici tarafından porsiyon halinde
                                                                          hazırlanması, hazırlanma sürecinde ayrıştırılan mad-
                                                                          delerin israf olmadan üretici tarafından değerlendi-
                                                                          rilmesine de olanak sağlıyor.
                                                                          ***

                                                                          Sonuçta tüm bu bileşenler gösteriyor ki, ambalaj sa-
                                                                          dece ürünün değil üretim süreçlerinin ve hatta tü-
                                                                          ketimin de nasıl olduğu ya da olacağına dair bilgi
                                                                          veren, bu süreçleri belirleyen faktörlerden biri. Yani
                                                                          hem üretimin hem de tüketimin ayrılmaz bir parçası.
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47