Page 51 - borsaaktuel-71-k
P. 51

EYLÜL-EKİM 51




            rek, bu kadar masrafla Bursa’da bir ziraat mektebi  ni kısıtlamadan açıkça ifade ediyordu:  Devletin ziraat
            tesis ve teşkil edilebilirdi. İşbu mektep ipekçilerle   “Düyûn-ı Umumiye İdaresi’nin bu gibi bilimle il-  mektepleri
            beraber çiftçilerimizin de şimdiki durumunu ıslah
                                                       gili konular hakkında şimdiye kadar bulunduğu   açarak tarımda
            edebilecek erbab-ı fen yetiştirir ve bundan hasıl ola-  icraattan fayda yerine ‘mazarrat’ görüldüğüne şimdi
            cak faydalar ve iyilikleri ise takdir edemeyecek kimse   Bursa’da ipek tohumlarını muayenesi için istihdam   eğitimli yeni
            bulunmaz zannederiz.”                      etmekte olduğu ecnebi memurlarından asla istifade   bir dönemi
                                                       edilmemesi ve bunların deruhte ettikleri vazifeyi ifa-  başlatacağı
            “DÜYÛN-I UMUMİYE EHLİYETSİZ ECNEBİ MEMURLARLA   ya iktidarsızlıkları kendi programlarıyla sabit bulun-  süreçte,
            ÇALIŞIYOR, DEVLETİ ZARARA SOKUYOR”         ması delil-i kafidir.                     bir eğitim


            Vasıta-i Servet, tamamen Türk yazarlar tarafından  Binaenaleyh bu babda ve buna benzer hususlarda   kurumunun
            çıkartılan ve Bakanlığın  desteklediği, bürokratla-  kural olarak lazım geldiği veçhile Ticaret ve Nafia   Ticaret ve Nafia
            rının katkıda bulunduğu bir dergiydi. Dolayısıyla  Nezaret-i  Celilesine  müracaat  olunsa  istihdamı  is-  Nezareti’nin
            Düyûn-ı  Umumiye  İdaresi’nin  “devlet  içinde  dev-  tenilen memurlar gerekli bilimleri tahsil etmiş ve   görüşü
            let” gibi çalışıp devletin ilgili bakanlıklarını dinle-  olbabta diploma almış Osmanlı vatandaşı muktedir
            memesine, bu sebeple uygulamaya soktuğu proje-  adamlar gösterilir[di] ki bunların istidamı sayesinde   alınmadan,
            lerle halkı ve devleti zarara uğratmasına tahammül  hem ahali ve hem de devlet fayda elde eder ve uzun   emrivakiyle
            edemiyordu. Hele devletin ziraat mektepleri açarak  müddet tahsil ile uğraşıp iyi hizmetler göstermek ar-  kurulmasına göz
            tarımda eğitimli yeni bir dönemi başlatacağı süreçte,   zusunda bulundukları halde günümüzde açıkta bu-  yumulamazdı.
            bir eğitim kurumunun Ticaret ve Nafia Nezareti’nin   lunan birçok fen ve malumat sahibi geçimini sağlar.”
            görüşü alınmadan, emrivakiyle kurulmasına göz yu-  Ne yazık ki  Vasıta-i Servet’in Düyûn-ı Umumiye
            mulamazdı. Üstelik bunu maaşını devletin ödediği  İdaresi’nin bu haklı eleştirileri bir yankı bulamaya-
            “ecnebi memurlar” ile birlikte yapıyordu. Birisinin  caktı. Çünkü İdare Meclisi, ilgili bakanlıklarla temas
            Düyûn-ı Umumiye İdaresi’nin “lâyüsel” tavrına  etmeden, farklı düşüncesi olan gazetelerin sesine ku-
            karşı sesini yükseltmesi lazımdı. İşte Vasıta-i Servet  lak vermeden Bursa’da bir ipekçilik mektebi kurul-
            bunu gerçekleştiriyor, söyleyeceklerini de hiç kendi-  masına kararını çoktan vermişti.








































                      Tarih-i tesis olan 1304 senesinde Harir Dâru’t-ta’limi’ne devam edip 1305 senesinde şehadetname almış olanlar
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56