Page 55 - borsaaktuel-74-k
P. 55

MART-NİSAN 55




            “EVVELA ZİRAAT MEKTEBİ”                                                              “Memâlik-i

            Amasyan Efendi raporunu 4 madde ve 5 unsur üze-                                      Mahruse-i
            rine kuruyordu. Esas dört maddenin birincisi ziraat                                  Şahane’de bu
            mekteplerinin açılmasıydı. “Evvela Ziraat Mektebi”                                   hayırlı işin
            başlıklı bölümde aslında raporun Avrupa ülkelerinin                                  [tarımsal
            ama özellikle Fransa’nın ziraî kalkınmasını esas aldı-                               ilerlemenin]
            ğı anlaşılıyordu.
                                                                                                 meydana
            Avrupa’da ziraatın süratle terakki etmesi ve istenilen
            seviyeye ulaşmasının mekteplerin açıldığı günden                                     gelmesi ziraat
            itibaren başladığına dikkat çeken Amasyan, “Bun-                                     mekteplerinin
            dan dolayı Memâlik-i Mahruse-i Şahane’de dahi bu                                     açılıp teşkil
            hayırlı işin meydana gelmesi ziraat mekteplerinin                                    edilmesine
            açılıp teşkil edilmesine bağlıdır. Bu mekteplerden                                   bağlıdır.”
            istenilen ve beklenen iyiliklerin elde edilmesi ve
            mekteplerin açılmasının devamını temin etmek bu
            alanda tam maharet sahibi olan müdür ve müderris-
            ler yetiştirmek ilk işlerdendir” diyordu.
            Ancak henüz bu mektepler açık olmadığına ve eğit-
            men ihtiyacını karşılayamayacağına göre mevcut
            “ihtiyaç tamamlanıp savılıncaya değin beher sene   Ziraat Gazetesi, 27 Şubat 1883, Sene 2, Sayı 16, s.146
            Avrupa yüksek ziraat mekteplerine on nefer talebe
            gönderilmesi” gerekiyordu. Ancak halen mevcut  YENİ TARIM ALETLERİNİN YAYGINLAŞMASI
            bulunan yetişmiş eğiticiler istihdam edilmek sure- MEKTEPLERE BAĞLI
            tiyle üç ziraat mektebi açılabilirdi: Amasyan’a göre   “Avrupa’da icat ve istimal olunan her nevi tarımsal
            “şimdilik burada mevcut bulunan ziraat ilmine aşina   alet ve edevatın kullanımının yaygınlaştırılmasının
            birkaç kimse ile bundan iki sene önce devlet tarafın-  ziraatın  ilerlemesini  ve  çiftçinin  istifadesini  sağla-
            dan Fransa Yüksek Ziraat Mekteplerine gönderilen   yacağının aşikâr olduğundan” Osmanlı Devleti’ne
            ve ilim tahsil ederek avdet etmeleri zamanı yaklaş-  bunların ithal edilmesi lazımdı. Ancak bir sorun
            mış olan sekiz nefer diplomalı öğrenci ile üç mektep   vardı. O da “çiftçilerin ekseriya görmüş oldukları
            idare olunabileceği cihetle biri Dersaadet’te [İstan-  usulü kolaylıkla terk etmeyeceklerinin doğal olması”
            bul’da] ve biri Aydın ve diğeri de Adana vilayetle-  idi. Ayrıca aletlere karşı ön yargı da vardı. Sebebi ise
            rinde olmak üzere birer mektep küşad” olunabilirdi.
                                                       kırılması ya da bozulması halinde tamirine muktedir
            Bu mekteplerin idare ve eğitiminde de daha önce  usta bulunamayacağından fayda yerine mazarrat do-
            kaleme alınan ve rapor ile birlikte tekrar sunulan la-  ğacağı endişesiydi. Bu endişeyi ortadan kaldırmanın
            yihadaki usul ve kuralların tatbik olunması yeterliy-  yolu ziraat ehline tarım aletlerinin kullanılmasını
            di. Amasyan Dersaadet’te açılacak ziraat mektebinin  talim ettirmekten, mekteplerde de öğrencilere öğret-
                                                                     2
            senede ne miktar tahsisat ile idare olunacağına dair  mekten geçiyordu.
            bir fizibilite çalışması yapıldığını, hatta mektep için
            gerekli olan çiftliğin satın alınması için gerekli yazış-
            maların ifasına daha önce başlandığını hatırlatarak,
            Sultan II. Abdülhamid sayesinde mektebin açılışının
            yaklaştığını ifade ediyordu. Bir başka ifadeyle Der-
            saadet’teki mektep açılışa hazırdı. Geriye diğerleri
            kalıyordu ki, bu durumda “yalnız Aydın ve Adana
            vilayetlerinde  açılacak  mektepler  için  birer  çiftlik
            almak ve senelik masraflarının bütçesini belirlemek
            için bizzat anılan mahallere gitmek” gerekiyordu.
                                                                İki beygirli çektirilen bahçıvan tarağı
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60